Güncelleme Tarihi:
Raporda, Ankara'da hava kirliliğinin önüne geçilmesi amacıyla egzoz emisyonu konusunda düzenli kontroller yapıldığı belirtildi.
Bu yıl egzoz emisyon ölçüm yetkisine sahip istasyon sayısının 76'ya ulaştığı ifade edilen raporda, emisyon pulu verilen araç sayısının da 279 bin 878'i bulduğu bildirildi.
Raporda, şikayet nedeniyle otobüs ve minibüslere yönelik denetimlerin de yoğunlaştırıldığına işaret edilerek, 2006 yılı Kasım ayında 112, Aralık'ın ilk haftasında da 44 halk otobüsü ve minibüsün egzoz emisyon değerlerinin kontrol edildiği belirtildi. Kasım'daki denetimlerde kent içinde çalışan 17, 12 Aralık'a kadarki denetimlerde de 7 otobüs ve minibüsün egzoz emisyon değerlerinin sınırı aştığının belirlendiği kaydedildi.
İlgili yönetmelik gereğince bu araçlara bakım-onarım ve egzoz emisyon ölçümlerini yaptırmaları için 1 aylık süre tanındığı, bu süre sonunda istenilenleri yerine getirmeyen araçlara idari para cezası uygulanacağı vurgulandı.
Raporda, son yıllarda yapılan denetimlere göre, Ankara Büyükşehir Belediyesine ait toplu taşıma araçlarının çok eski olduğu ve bu nedenle hava kirliliği yarattığına dikkat çekilerek, bu araçların acilen yenilenmesi istendi.
Halk otobüsleri ve minibüslere yönelik denetimlerin sürdüğü de bildirildi.
“OTOBÜSLERİMİZİ YENİLEMEYE BAŞLADIK”
Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Genel Müdürü Kazım Usta ise “her gün belediyeye ait bin otobüsün trafiğe çıktığını, fakat Ankara'daki toplam araç sayısına bakıldığında, hava kirliliğinin EGO'ya ait otobüslerden kaynaklandığını söylemenin doğru olmayacağını” söyledi.
“EGO'ya ait otobüslerin sayısı Ankara'daki araç sayısının binde biri bile değil” diyen Usta, şöyle devam etti:
“Belediye olarak otobüslerimizi yenilemeye başladık. 475 otobüs siparişi vermiştik, bunlardan 175 tanesi şu an trafikte. Aldığımız otobüsler AB standartlarında. Yeni otobüslerimizin 120'si çevreyle uyumlu olan doğalgazlı otobüsler. Diğerleri dizel motorlu. Bizim otobüslerimiz arasında 300 kadar eski model otobüs var. Bunları da yavaş yavaş elimizden çıkarıyoruz.”
“BAZI HALK OTOBÜSLERİ BİYODİZEL KULLANIYOR”
Ankara Özel Halk Otobüsleri Odası Başkanı Mustafa Şişman da kentte 300'e yakın mavi, 100 çift katlı, 200 civarında da yeşil halk otobüsünün çalıştığını söyledi.
Mavi halk otobüslerinin yaş ortalamasının 3, yeşillerin 8, çift katlı otobüslerin ise 10'un üzerinde olduğuna işaret eden Şişman, şunları kaydetti:
“Otobüslerimizin egzoz emisyonları sürekli yapılıyor, ancak eski otobüsler çevre kirliliğine yol açabilir. Ayırca bazı arkadaşlar, ucuz olduğu için biyodizel kullanıyor. Bu da hem araç için hem de hava için sorun oluşturuyor. Araçlar gerek valilik, gerekse trafik ekiplerince denetleniyor. Egzoz emisyon değerleri sınırların üzerinde olan araçlar varsa cezai işlem uygulanır.”
“EGZOZ GAZLARI SAĞLIĞI TEHDİT EDİYOR”
Çevre Mühendisleri Odası yetkilileri ise trafikte dolaşan eski otobüslerin yaydığı siyah dumanların, insan sağlığını tehdit ettiğini belirttiler.
Egzoz gazı denetimlerinin yeterince yapılmadığını ileri süren yetkililer, araçların egzozlarından çıkan siyah dumanların bileşiğinde bulunan gazların, kanın oksijen taşıma yeteneğini azalttığını, doku, kemik ve sinir sistemlerine zarar verdiğini kaydettiler.
Yetkililer, toplu taşıma araçlarının periyodik bakımlarının yapılması ve ömrü dolan araçların elden çıkarılması gerektiğini vurguladılar.