Güncelleme Tarihi:
Avcılar - Söğütlüçeşme arasında hizmet veren metrobüsle ilgili iddialara ilişkin Edirnekapı Garajı'nda bir basın toplantısı düzenleyen İETT Genel Müdürü Mehmet Öztürk, araçlarla ilgili olarak birçok iddialarda bulunulduğunu kaydederek, meydana gelen sorunların bir takım başlıklarda düğümlendiğini belirtti.
Araçlarda yaşanan sorunları madde madde değerlendiren Öztürk, ilk olarak araçların yokuş çıkamamasına ilişkin iddiayı ele aldı. Öztürk teknik şartname çerçevesinde, araçların yüzde 2.5'lik eğimde 40, yüzde 12 eğimde ise 15 kilometre hızla ve tam yüklü olarak çıkması gerektiğini, çıktığını ve bu anlamda herhangi bir teknik sıkıntı yaşanmadığını kaydetti. Eleştirilen diğer bir konunun da araçların garajda bekletilerek sefere çıkarılmaması olduğunu ifade eden Öztürk, İETT Genel Müdürlüğü'nün tüm araçlar için geçerli olan bir teknik şartnamesi olduğunu ve bu teknik şartnamenin üretim sahasında, günlük sahasında ve İETT sahasında olmak üzere çeşitli evrelerde testleri kapsadığını bildirdi. Öztürk, İETT'nin araçların tüm bu testlerin yapıldığını dile getirerek, şuanda İkitelli garajında bulunan 38 aracın testleri tamamlandıkça trafiğe çıktığını, 23 aracın testinin tamamlandığını söyledi.
BANA SORARSANIZ BU ARAÇLARI YİNE ALIRIM
Araçlarda bulunan elektronik kılavuzlama sistemine ilişkin soru üzerine Öztürk, "Bu sistem şuanda bu araçların üzerinde çalışır şekilde var. Ancak bu sistemin çalışabilmesi için yol envanterinin düzenlenip nihai noktaya geldikten sonra manyetik takozların çakılması gerekiyor. İstanbul şartlarında elektronik kılavuzlama sistemi var olmasına rağmen şoförsüz çalıştırmayı düşünmüyoruz. Çünkü biz işletmeciyiz, şoför her halükarda aracın içerisinde olmalıdır bir takım nedenlerden dolayı. Sistem kullanılacak, şoför olsa da kullanılacak" dedi.
Kullanılan aracın bir otobüs değil, lastik tekerlekli tramvay olarak tanımlanabileceğini söyleyen Öztürk, "Dolayısıyla taşıdığı yolcu, kapasiteleri, özellikleri nedeniyle bu ancak hafif raylı sistem aracıyla mukayese edilebilir. Hafif raylı sistem araçlarının bugünkü piyasa değeri asgari 2.5 milyon dolardır. Bu aracın normal dizel otobüslerinden belirgin iki ana farkı var. Bir tanesi hibrit sistem, hibrit sistem ile normal dizel araç arasındaki fiyat farkı yalnızca hibrit olması nedeniyel 180 bin Euro'dur. Bu aracın dört kapı sağında, dört kapı da solunda var. Bunun getirdiği yük 100 bin Euro" diye konuştu.
Öztürk, yolcu kapasitesine yönelik bir soruya da, şartname de asgari 200 kişi olarak belirtildiğini kaydederek, Avrupa normlarında metrekare başına 6 kişi düştüğünü, İstanbul şartlarında ise bunun metrekare başına 8 kişi olduğunu belirtti. Aracın kullanım alanı hesaplandığında aracın hiçbir sıkıntı çekilmeden 280 kişi alarak hareket edebileceğini ifade etti. Phileas firmasından başka araç alınıp alınmayacağı yönündeki bir soruya da Öztürk, "Bana sorsanız bütün bunlara rağmen kaynaklarınız müsait olsa, ara hattınız müsait olsa ben yine alırım bu araçları" dedi.
BASIN GEZİSİNDE METROBÜS ARIZA YAPTI
Toplantının ardından metrobüs araçlarıyla ilgili herhangi bir sorun yaşanmadığını göstermek için basın mensuplarıyla Edirnekapı-Söğütlüçeşme arasında bir yolculuk gerçekleştirildi. Yolculuğun dönüşünde Edirnekapı durağında bir süre beklenmesi üzerine basın mensupları araçtan inince yaklaşık 8-9 aracın ardarda dizildiği ve en öndeki tartışmalı marka Phileas'a ait bir aracın arıza yaptığı bir manzarayla karşılaştı. Bir vatandaş 40 dakikadan beri durakta beklediklerini söyledi.
Edirnekapı İETT Garajı'na dönüldükten sonra yeni bir açıklama yapan Öztürk ise, sorunun yanlış butona basılmasından kaynaklandığını dile getirdi.