BaÅŸbakan'a broÅŸür verdi Pakistan'a hücumbot sattı

Güncelleme Tarihi:

Başbakana broşür verdi Pakistana hücumbot sattı
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 03, 2004 00:00

Sürat tutkunu Ekber Onuk, sahil güvenlik için yaptığı teknelerle oluÅŸturduÄŸu referansı uluslararası boyuta taşımak için BaÅŸbakan'a ulaÅŸtı, BaÅŸbakan da 'tüccar siyaset sözünü tutarak' Onuk'un broşürlerini devlet baÅŸkanlarının masasına koydu.EKBER Onuk'un 1986'da oÄŸlu Kan ile baÅŸlayan ve daha sonra da onun anısına yürüyen baÅŸarı hikayesi tam anlamıyla uluslararası nitelik kazandı. Yontech ÅŸu anda Pakistan'a 2 adet hücumbot inÅŸaa ediyor ve yaz aylarında teslim edecek. Kendisi gibi sürat tutkunu oÄŸlu Kaan ile baÅŸladığı sürat tekneleri üretme projesinin ilk ürününü 1989'da Turgut Özal'a takdim eden Ekber Onuk, tamamen yerli tasarım ve üretim sürat tekneleri hedefini gerçekleÅŸtirmek için Ä°TÃœ'den Kaan'ın sınıf arkadaÅŸlarıyla projeyi büyütür. Ancak, 1996'da Kaan'ın trafik kazasında ölümüyle herÅŸey altüst olur. OÄŸlunu kaybedince doÄŸal olarak hayata küsen ve birlikte kurdukları hayalleri, hedefleri bırakan Ekber Onuk, daha sonra arkadaşı Åžakir Yılmaztürk'ün desteÄŸi ile yeniden hayata döner. Yılmaztürk'ün, ‘‘Ekber, oÄŸlun öldü diye onunla birlikte yapacaklarını bir kenara atamazsın. Gel, arkadaÅŸlarıyla Kaan'ın teknesini yap’’ demesi üzerine tekrar harekete geçer. Tuzla'daki Yonca Onuk ortaklığının ürettiÄŸi yerli sürat tekneleri, 1996'da Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın ihalesini kazanır. BABA VE OÄžULBaba-oÄŸul baÅŸlangıçta sürat teknesi yapalım diye yola çıkarlar. ilk olarak yontech 45'i sonra 105'i yaparlar. Tekneler çok baÅŸarılı olur. Nihayet büyük ve sürekli bir proje için Kaan'ın Ä°TÃœ'den sınıf arkadaÅŸlarının da katılım ile iÅŸe koyulurlar. Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın da kullanabileceÄŸi türden süratli 15 metre boyunda tekne tasarlanır. Dizayn ve mühendislik tamamlanır ancak, üretim baÅŸlamadan Kaan (Ocak 1996) trafik kazasında ölür. Sonrasını Ekber Onuk şöyle anlatıyor:‘‘Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın süratli tekne ihtiyacı var ve uluslararası ihale açılmış. 5 yabancı firma teklif vermiÅŸ bir de tek yerli olarak bizim teklifimiz var. Ä°halede bizim teklif doÄŸal olarak dikkat çeker. Sevinenler var ama çoÄŸu da ‘Türkiye'de böyle tekne yapılamaz' diyor ve bize güvenmiyor. Konu; Ani Müdahale Botu Projesi, süratli 6 tane 15 metre boyunda tekne alınacak. Savunma Sanayi MüsteÅŸarlığı'nın desteÄŸi ile bizim teklifimiz de deÄŸerlendirmeye alındı ve fiyat olarak diÄŸerlerinden yüzde 20 daha ucuza ihaleyi kazandık.’’Ekber Onuk, ‘‘İlk denemelerde çok büyük baÅŸarı görüldü. Hatta istenen teknik özellikler fazlasıyla karşılandı. 6 botu teslim ettik, operasyonlarda kullanıldıkça daha da beÄŸenildi ve 6 bot daha aynı ihalenin devamı olarak sipariÅŸ edildi. Sonra bir 6 bot daha ve 18 tekne teslim ettik. Sonra bir tane KKTC Sahil Güvenlik Komutanlığı'na bir tane de Gümrükler Muhafaza Müdürlüğü için ürettik. Åžimdi SaÄŸlık Bakanlığı'na da 4 adet ambulans tip bot üreteceÄŸiz’’ diyor.Bizim BaÅŸbakan aynen iÅŸadamı gibi düşünüyorEKBER Onuk, BaÅŸbakan Recep Tayyip EroÄŸan’a tesadüfen ulaÅŸmasının öyküsünü şöyle özetliyor: ‘‘İstanbul-Ankara tarifeli THY uçağındayım. Uçakta çekik gözlü insanlar var. Bir gazeteci gördüm ve sordum; ‘bu Malezya Heyeti mi'. O da ‘yok ama BaÅŸbakan ve TOBB BaÅŸkanı uçakta' dedi. Gazeteci arkadaÅŸa; ‘Malezya'da Pakistan'da bazı ihalelere katıldık. BaÅŸbakan'a söylesek nasıl bakar acaba' dedik. Gazeteci, ‘BaÅŸbakan bu konulara son derece açık, git anlat' dedi. Ben de aldım broşürleri BaÅŸbakan'a gittim ‘Siz Malezya ve Pakistan'a gidecekmiÅŸsiniz. Bizim de oralarda deÄŸerlendirme aÅŸamasında tekliflerimiz var. Heyetinize katılabilir miyiz' dedim. Heyete katıldık. BaÅŸbakan; Malezya'da iki defa bu konuya dile getirdi. Pakistan'da Pervez Müşerref'in yemeÄŸinde beni masaya kadar götürdü ve ‘biz bu Türk savunma ürünlerini destekliyoruz, insanlar buzdolabını telvizyonu kendi baÅŸlarına satabilirler ama savunma ürünleri için devletlerin referansı gerekir o nedenle destekliyoruz' dedi. 1 hafta sonra Pakistan'la anlaÅŸmayı imzaladık. Ä°ki hücumbot yapıyoruz.’’ Özal, ‘siz bu tekneleri ihraç edeceksiniz' dedi EKBER Onuk, vaktiyle Turgut Özal'ın ilgisiyle kazandığı motivasyonu da hatırlatıyor. Onuk şöyle konuÅŸuyor:‘‘1989 yazında bir pazar sabahı Åžakir Yılmaztürk aradı ve ‘Ataköy Marina'nın açılışı var oraya gidelim tekneyi de herkes görsün' dedi. Kaan'la birlikte yontech 45'e binip Marina'ya gittik. BaÅŸbakan Turgut Özal, tekneyle Fenerbahçe Kulübü'ne geçecek. Åžakir, BaÅŸbakan'a ‘Bu tekne tamamen Türk tasarımı ve yapımı, müsaadenizle size göstermek isteriz' dedi. Özal tekneye geldi ve ‘Bizi Fenerbahçe'ye götürmek istermisin' diye sordu. Teknede 25 kiÅŸiydik, biraz da korkarak bastık gaza.. Tekne bizi mahçup etmedi ve hemen 10 knot hıza çıktı. Bizi takip etmeye çalışan diÄŸer teknelerin ÅŸaÅŸkın bakışları arasında uçup gittik. Bizlere; ‘‘Aferin çocuklar, siz ilerde bu teknelerden ihraç edeceksiniz, yardıma ihtiyacınız olursa bana gelin' dedi. Turgut Bey'e yaptığımız yenileri hep anlattık.’Ekber Onuk, Recep Tayyip ErodoÄŸan'ın da iÅŸadamı mantığıyla düşünen bir BaÅŸbakan olduÄŸunu ve söylüyor ve ekliyor, ‘‘ABD sahil güvenlik teÅŸkilatıyla görüşüyoruz. George Bush buraya geldiÄŸinde MRTP 33'leri ABD sahil güvenliÄŸe vermek için de yine BaÅŸbakanımızın desteÄŸini isteriz. Çünkü BaÅŸbakan aklının yattığı hiçbir konuda garip davranmıyor bu da çok hoÅŸumuza gidiyor.’’Yontech neler yapıyorYONTECH'te 130 kiÅŸi çalışıyor ve yıllık ciro 30-35 milyon euro arasında deÄŸiÅŸiyor. Kapasite 4 adet büyük 10-12 adet küçük tekne üretimine elveriÅŸli. Sahil Güvenlik Komutanlığı Yontech'in ürettiÄŸi yüzde yüz yerli ve muadillerine göre çok üstün özelikleri olan teknelere Kaan Onuk'un anısına ‘‘Kaan sınıfı’’ adını verdi. Kompozit teknolojisiyle süratli teknelerde dünya liderleri arasında bulunan Yontech, hiçbir yabancı lisans kullanmıyor. Tersine ÅŸirkete diÄŸer ülkelerden teknoloji transferi teklifleri geliyor. Klima tertibatlı alanda nem ve ısı kontrollü olarak Norveç Lyod'u klafikasyonunda, kompozit gemi üretiminde en zor sertifikalara uygun olarak üretim yapılıyor. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!