OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 03, 2004 00:00
Sürat tutkunu Ekber Onuk, sahil güvenlik için yaptığı teknelerle oluşturduğu referansı uluslararası boyuta taşımak için Başbakan'a ulaştı, Başbakan da 'tüccar siyaset sözünü tutarak' Onuk'un broşürlerini devlet başkanlarının masasına koydu.EKBER Onuk'un 1986'da oğlu Kan ile başlayan ve daha sonra da onun anısına yürüyen başarı hikayesi tam anlamıyla uluslararası nitelik kazandı. Yontech şu anda Pakistan'a 2 adet hücumbot inşaa ediyor ve yaz aylarında teslim edecek. Kendisi gibi sürat tutkunu oğlu Kaan ile başladığı sürat tekneleri üretme projesinin ilk ürününü 1989'da Turgut Özal'a takdim eden Ekber Onuk, tamamen yerli tasarım ve üretim sürat tekneleri hedefini gerçekleştirmek için İTÜ'den Kaan'ın sınıf arkadaşlarıyla projeyi büyütür. Ancak, 1996'da Kaan'ın
trafik kazasında ölümüyle herşey altüst olur. Oğlunu kaybedince doğal olarak hayata küsen ve birlikte kurdukları hayalleri, hedefleri bırakan Ekber Onuk, daha sonra arkadaşı Şakir Yılmaztürk'ün desteği ile yeniden hayata döner. Yılmaztürk'ün, ‘‘Ekber, oğlun öldü diye onunla birlikte yapacaklarını bir kenara atamazsın. Gel, arkadaşlarıyla Kaan'ın teknesini yap’’ demesi üzerine tekrar harekete geçer. Tuzla'daki Yonca Onuk ortaklığının ürettiği yerli sürat tekneleri, 1996'da Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın ihalesini kazanır. BABA VE OĞULBaba-oğul başlangıçta sürat teknesi yapalım diye yola çıkarlar. ilk olarak yontech 45'i sonra 105'i yaparlar. Tekneler çok başarılı olur. Nihayet büyük ve sürekli bir proje için Kaan'ın İTÜ'den sınıf arkadaşlarının da katılım ile işe koyulurlar. Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın da kullanabileceği türden süratli 15 metre boyunda tekne tasarlanır. Dizayn ve mühendislik tamamlanır ancak, üretim başlamadan Kaan (Ocak 1996) trafik kazasında ölür. Sonrasını Ekber Onuk şöyle anlatıyor:‘‘Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın süratli tekne ihtiyacı var ve uluslararası ihale açılmış. 5 yabancı firma teklif vermiş bir de tek yerli olarak bizim teklifimiz var. İhalede bizim teklif doğal olarak dikkat çeker. Sevinenler var ama çoğu da ‘Türkiye'de böyle tekne yapılamaz' diyor ve bize güvenmiyor. Konu; Ani Müdahale Botu Projesi, süratli 6 tane 15 metre boyunda tekne alınacak. Savunma Sanayi Müsteşarlığı'nın desteği ile bizim teklifimiz de değerlendirmeye alındı ve fiyat olarak diğerlerinden yüzde 20 daha ucuza ihaleyi kazandık.’’Ekber Onuk, ‘‘İlk denemelerde çok büyük başarı görüldü. Hatta istenen teknik özellikler fazlasıyla karşılandı. 6 botu teslim ettik, operasyonlarda kullanıldıkça daha da beğenildi ve 6 bot daha aynı ihalenin devamı olarak sipariş edildi. Sonra bir 6 bot daha ve 18 tekne teslim ettik. Sonra bir tane KKTC Sahil Güvenlik Komutanlığı'na bir tane de Gümrükler Muhafaza Müdürlüğü için ürettik. Şimdi Sağlık Bakanlığı'na da 4 adet ambulans tip bot üreteceğiz’’ diyor.Bizim Başbakan aynen işadamı gibi düşünüyorEKBER Onuk, Başbakan Recep Tayyip Eroğan’a tesadüfen ulaşmasının öyküsünü şöyle özetliyor: ‘‘İstanbul-Ankara tarifeli THY uçağındayım. Uçakta çekik gözlü insanlar var. Bir gazeteci gördüm ve sordum; ‘bu Malezya Heyeti mi'. O da ‘yok ama Başbakan ve TOBB Başkanı uçakta' dedi. Gazeteci arkadaşa; ‘Malezya'da Pakistan'da bazı ihalelere katıldık. Başbakan'a söylesek nasıl bakar acaba' dedik. Gazeteci, ‘Başbakan bu konulara son derece açık, git anlat' dedi. Ben de aldım broşürleri Başbakan'a gittim ‘Siz Malezya ve Pakistan'a gidecekmişsiniz. Bizim de oralarda değerlendirme aşamasında tekliflerimiz var. Heyetinize katılabilir miyiz' dedim. Heyete katıldık. Başbakan; Malezya'da iki defa bu konuya dile getirdi. Pakistan'da Pervez Müşerref'in yemeğinde beni masaya kadar götürdü ve ‘biz bu Türk savunma ürünlerini destekliyoruz, insanlar buzdolabını telvizyonu kendi başlarına satabilirler ama savunma ürünleri için devletlerin referansı gerekir o nedenle destekliyoruz' dedi. 1 hafta sonra Pakistan'la anlaşmayı imzaladık. İki hücumbot yapıyoruz.’’ Özal, ‘siz bu tekneleri ihraç edeceksiniz' dedi EKBER Onuk, vaktiyle Turgut Özal'ın ilgisiyle kazandığı motivasyonu da hatırlatıyor. Onuk şöyle konuşuyor:‘‘1989 yazında bir pazar sabahı Şakir Yılmaztürk aradı ve ‘Ataköy Marina'nın açılışı var oraya gidelim tekneyi de herkes görsün' dedi. Kaan'la birlikte yontech 45'e binip Marina'ya gittik. Başbakan Turgut Özal, tekneyle
Fenerbahçe Kulübü'ne geçecek. Åžakir, BaÅŸbakan'a ‘Bu tekne tamamen Türk tasarımı ve yapımı, müsaadenizle size göstermek isteriz' dedi. Özal tekneye geldi ve ‘Bizi Fenerbahçe'ye götürmek istermisin' diye sordu. Teknede 25 kiÅŸiydik, biraz da korkarak bastık gaza.. Tekne bizi mahçup etmedi ve hemen 10 knot hıza çıktı. Bizi takip etmeye çalışan diÄŸer teknelerin ÅŸaÅŸkın bakışları arasında uçup gittik. Bizlere; ‘‘Aferin çocuklar, siz ilerde bu teknelerden ihraç edeceksiniz, yardıma ihtiyacınız olursa bana gelin' dedi. Turgut Bey'e yaptığımız yenileri hep anlattık.’Ekber Onuk, Recep Tayyip ErodoÄŸan'ın da iÅŸadamı mantığıyla düşünen bir BaÅŸbakan olduÄŸunu ve söylüyor ve ekliyor, ‘‘ABD sahil güvenlik teÅŸkilatıyla görüşüyoruz. George Bush buraya geldiÄŸinde MRTP 33'leri ABD sahil güvenliÄŸe vermek için de yine BaÅŸbakanımızın desteÄŸini isteriz. Çünkü BaÅŸbakan aklının yattığı hiçbir konuda garip davranmıyor bu da çok hoÅŸumuza gidiyor.’’Yontech neler yapıyorYONTECH'te 130 kiÅŸi çalışıyor ve yıllık ciro 30-35 milyon euro arasında deÄŸiÅŸiyor. Kapasite 4 adet büyük 10-12 adet küçük tekne üretimine elveriÅŸli. Sahil Güvenlik Komutanlığı Yontech'in ürettiÄŸi yüzde yüz yerli ve muadillerine göre çok üstün özelikleri olan teknelere Kaan Onuk'un anısına ‘‘Kaan sınıfı’’ adını verdi. Kompozit teknolojisiyle süratli teknelerde dünya liderleri arasında bulunan Yontech, hiçbir yabancı lisans kullanmıyor. Tersine ÅŸirkete diÄŸer ülkelerden teknoloji transferi teklifleri geliyor. Klima tertibatlı alanda nem ve ısı kontrollü olarak Norveç Lyod'u klafikasyonunda, kompozit gemi üretiminde en zor sertifikalara uygun olarak üretim yapılıyor. Â
button