Güncelleme Tarihi:
Alsancak-Cumaovası arasındaki 22 kilometrede, 30 Ağustos'ta, yolcu taşımaya başlayan banliyo sisteminin kuzey hattında ise Çiğli, Menemen ve Aliağa'ya yolcu seferleri kademeli başlayacak.İzmir'in kuzey ve güney aksını birbirine bağlayacak 80 kilometrelik Aliağa-Menderes hattının, kuzey bölümünde ilk yolcusuz deneme seferleri yapıldı. Çift hatlı demiryolunun bir hattında Menemen - Çiğli arasındaki henüz 7 kilometre tel eksiği, Menemen ve Ulukent istasyonlarında tadilat ve hat boyunca eksik yaya üstgeçitleri olmasına karşın başarıyla tamamlanan ilk yolculuğa, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, İZBAN Genel Müdürü Ahmet Selçuk Sert, bürokratlar ve basın mensupları katıldı. İstasyonlarda durulmadığı için normalde 86 dakika sürmesi gereken yolculuk 75 dakikada sona erdi.
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, temelini 3 Mart 2006 tarihinde Karşıyaka istasyonunda attıkları hatta yolcusuz deneme seferini başarıyla gerçekleştirdiklerini açıkladı. Kasım ayı sonlarında yapmayı hedefledikleri resmi açılış törenine kadar deneme seferlerinin süreceğini belirten Kocaoğlu, hattın tamamını kademeli olara yolcu seferlerine açacaklarını söyledi. Kocaoğlu, önce Çiğli, ardından Menemen, en son da Aliağa'yı açabileceklerini belirtti. Deneme seferlerinin çok önemli olduğunu dile getiren Kocaoğlu, “Sürücülerin yolu iyi öğrenmesinden tutun, tüm hastalıkların deneyerek giderilmesi söz konusu. İlk defa Aliağa'ya gidiyoruz. Araçlar boş olarak belki yüzlerce, binlerce kez Aliağa'ya gidecekler. Çıkan arızalar, hatalar giderilecek. Hattın açılışı için 29 Ekim hedeflemiştik. Bu hedefi de bir nebze de olsa yerine getirmiş olduk” dedi.
Kocaoğlu, TCDD Genel Müdürü Karaman'la bu hattın tamamladığını varsayarak Torbalı'ya 26 kilometre uzatmak için protokol yaptıklarını, proje hazırlığına başladıklarını dile getirdi. Projenin kaba hesapla 1 milyar 200 - 300 milyon TL'ye malolduğunu, harcandığını, projeyi başararak okyanusu, Ege'yi, Akdeniz'i, İzmir Körfezi'ni geçtiklerini belirten Kocaoğlu, ‘Boğulmadan bunların hepsini geçtik. Geldik dereye. Yaya üst geçidi, asansör, araç alt üst geçidi bunların hiçbirisi toplam harcamanın binde, onbinde biri değil. Bunu yapacak güçteyiz. Çıkan aksaklıkları gereken yerlerde yapmaya muktediriz. Tam 160 sene önce temeli atılan ve 130 - 140 sene önce devreye giren İzmir'de 49 - 50 yerde karayolunu kesen hattın buraya kesintisiz ulaşım hattı haline gelmesini konuşuyoruz.
Burada mutlaka çocukluk hastalıkları olacaktır. Hedef de 550 bin yolcunun taşınmasıdır. Biz bunu taşıyabileceğimizi güneydeki deneyimimizle gördük. Bu gerçekten İzmir ulaşımında bir sıçramadır. Burada birçok otobüs hatları, güzergah yeri değişecektir. Burada halkımızın anlayışlı olmasını bize süre vermelerini istiyoruz” dedi.TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman ise, daha önce Menderes - Alsancak arasındaki güney hattını açtıklarını, eksikleri görmek için de kuzey hattında deneme seferlerine başladıklarını söyledi.
Karaman, hızlı tren değil banliyö treni olduğunu, maksimum 120 kilometre hıza ulaştığını ve gelişmiş ülkelerde kullanılan bir sistem olduğunu söyledi. Karaman, “Projede, TCDD'de de belediye de üstüne düşeni yaptı. Neye malolduğu önemli değil. Tamamı hatları da sayarsak 1 milyar 200 milyon TL'den çok daha fazla. Böyle bir hat şimdi yapılmak istense 2 milyar doları geçer. Hattın yapımı demiryollarına ait, istasyonların tünellerin altgeçitlerin yapımı belediyeye ait. Kazanırsak da kaybedersek de bölüşeceğiz” dedi.
Karaman, TCDD için Ulaştırma Bakanlığı için bu projenin bir öneminin daha olduğunu söyledi. Birçok kentten bu sistemi yapmak için müracaat aldıklarını belirten Karaman, “Diyarbakır, Gaziantep, Konya böyle ortak proje yapmak için başvurdu. Diğer büyükşehirlerin ya da raylı sistem ihtiyaçları olan illere buna benzer proje yapabiliriz. Türkiye bütün şehirlerde toplu ulaşıma açılan bir projeyi kazanmış olacak” dedi.