Oluşturulma Tarihi: Aralık 21, 2002 15:18
Türkiye'nin ilk 'yol gösterme' (coaching) firması, İK alanında deneyimli iki uzman tarafından kuruldu. Hande Yaşargil ve Mine Eren, üst düzey yöneticilere birebir danışmanlık yapıyor, hem kendilerini hem de şirketlerini daha ileriye taşımaları için yol gösteriyor.
Eğitici, öğüt veren kimse... Homeros destanında, Odysseuss, Troya savaşına giderken oğlu Telemakhos'u, arkadaşı Mentor'a emanet ediyor. 'Ona bildiğin her şeyi öğret' diyor. Mentor ona, öğretmenlik değil 'yol göstericilik' yapıyor.
İngilizce'de 'coaching' (koçluk), Türkçe'de 'yol gösterici' olarak kullanılan mentor kelimesinin tarihi böyle...
Türkiye'nin ilk 'yol gösterme' firması da kendisine bu adı vererek kuruldu. Hande Yaşargil ve Mine Eren tarafından birkaç ay önce kurulan Mentor'un amacı 'yöneticilere yol göstermek' (executive coaching).
Coaching'in gelişim sürecine bakıldığında son 10 yılda ortaya çıktığı görülüyor. Harvard Business Review'da yayınlanan bir araştırmaya göre ABD'de, 1996'da 200 coach (
koç) varken, bugün sayı 10 bin civarında. Beş yıl içinde 50 bine ulaşması bekleniyor.
Hande Yaşargil coaching'i, 'bireyin potansiyelini maksimum seviyeye getirmesi için önündeki engelleri kaldırmasına destek olma süreci' olarak tanımlıyor. Birebir yönetim danışmanlığı yaptıklarını söylüyor: ‘‘Kurumların başarılı olmaları için insanların başarılı olmaları gerekiyor. Kurumlar, liderlerle, ekiplerle anlam kazanıyor.‘‘
Yaşargil, coaching hizmeti alan bir yöneticinin sağlayacağı en büyük faydanın 'başarı' olacağını kaydediyor. Ancak başarının yanı sıra başka önemli konulara da odaklandıklarını vurguluyor: ‘‘Bu hizmeti verirken başarının yanı sıra, ilişkilerinde etkili bir tarzının olmasına, kişinin kendisiyle ilgili farkındalığının artmasına, liderlik becerilerini geliştirmesine de odaklanıyoruz. İşle ilgili sıkıntı ve gerginliğini üzerinden atmasına, kendine daha fazla zaman ayırmasına ve geleceğine ilişkin daha net plan yapmasına yardımcı oluyoruz.‘‘
Mentor, ABD'de bulunan Strategic Leadership Solutions şirketi ile stratejik ortaklık kurmuş. Bu şirketin ABD'de yalnızca Fortune 100 şirketleriyle çalıştığını kaydeden Yaşargil, kullandıkları bazı değerlendirmeler, yöntemler ve programların bu şirket tarafından sağlandığını söylüyor.