Güncelleme Tarihi:
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği’ne (TMMOB) bağlı Makine, Jeoloji, Şehir Plancıları, İnşaat, Mimar ve Ziraat Mühendisleri Odası temsilcileri, Çukurova Gazeteciler Cemiyeti’nde Devlet Bahçeli Köprüsü ile ilgili bir değerlendirme toplantısı yaptı. Oda başkanlarının katıldığı toplantıda konuşan İMO Başkanı Çağdaş Kaya, temeli atılan köprüyle ilgili olarak meslek odalarının görüşlerine başvurulmadığını belirtti.
SORULARA YANIT İSTEDİ
Adana’da henüz Ulaşım Master Planı’nın bulunmadığını vurgulayan Kaya, şu sorulara yanıt verilmesini istedi:
"Ulaşım türleri arasında bir dengenin kurulması, kent halkının beklentileri, projelerin kentsel yaşama getireceği yük, kent bütününe olan etkisi ve yeni sorunlar dikkate alınmalıdır. Köprünün DSİ’ye ait arazide seçilen bir güzergahta yapılması öngörülmüştür. Böyle bir köprünün şimdiki ve gelecekteki rolü ile hizmetinin önemi açısından, trafik sayımı da dahil olmak üzere, topografya, depremsellik, jeolojik özellikler, istimlak, çevre koşulları açısından bir mühendislik çalışması yapılarak değerlendirilmiş olması gerekmektedir. Böyle bir rapor hazırlanmış mıdır? Nehir geçişinde muhtemel alternatif güzergahlar için bir fizibilite çalışması ve öngörülen modelle kıyaslaması yapılmış mıdır? Köprünün metodolojisi kıyaslama yapılarak, ekonomiklik, kullanılabilirlik, bakım ve onarımı düşünülerek mi yapılmıştır? Köprüde öngörülen hafif raylı sistem nereden gelip nereye bağlanacaktır? Planlanan söz konusu geçişin Ulaşım Master Planı’nın bir gereği ve parçası olması gerekmektedir. Bu konu Büyükşehir Belediyesi tarafından gündeme alınıp çalışmaları başlatılmış mıdır?"
’PROJE OLMADAN TEMEL ATILDI’
Adana Büyükşehir Belediyesi’nin yönelttikleri sorulara yanıt vermesini beklediklerini aktaran Kaya, sözlerini şöyle tamamladı:
"Olası nüfus yoğunluk artışları düşünülmeden sürekli imar planı tadilatı yapılması ve ulaşım master planının hala hazırlanmamış olması Adana, çevre il ve ilçeler için en büyük handikaplardan biri olup yatırımların optimizasyonunu zorlayan bir unsurdur. Bu tür önemli, maliyetli projelerin ulaşım planı çerçevesinde yapılmasının sağlıklı bir kentleşmeye hizmet edeceği açıktır. Onaylı uygulama projesi olmadan köprünün temel atma töreni yapılmıştır. Kentle ilgili projeler itibar projesi olarak değil kentin ihtiyaçları esasında planlanmalıdır. Köprünün adının bir siyasi parti başkanının adı olarak belirlenmesi, yine köprünün görselinde bir siyasi partinin simgelerinin kullanılması ayrı bir handikaptır. Belediye başkanlarının partilerin değil ortak değerlerin temsilciliğini yapmaları gerekir."
Proje olmadan temel atma töreninin nasıl yapıldığına ilişkin soruyu da yanıtlayan Kaya, "Köprü bir ön projeye göre yapılıyor anlaşılan, ama bu projeden de haberimiz yok. Köprünün ihalesiyle ilgili bir itiraz da henüz sonuçlanmamış görünüyor. Bu süreç nasıl sonuçlanacak, bunu göreceğiz" dedi.
’EN UZUN OLACAK’
MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli, adını taşıyarn köprünün temelini 30 Mart’ta attı. Seyhan Barajı’nın güneyinde, üzerinde 6 şeritli yol ve 8 metre genişliğinde çift hatlı demiryolu hattı bulunacak köprü, bağlantı yollarıyla birlikte 2 bin 456 metre uzunluğunda olacak. Köprünün inşaatında 15 bin ton çelik, 20 metre uzunluğunda bin 758 adet beton fore kazık kullanılacak. Çalışma bittiğinde köprü, Türkiye’nin en uzun köprüsü olacak.