Azrail’in pençesinde 9 saat

Güncelleme Tarihi:

Azrail’in pençesinde 9 saat
Oluşturulma Tarihi: Mart 23, 2000 00:00

Haberin Devamı

Ankara'dan Bursa'ya giderken, önceki gece yoğun tipide Uludağ'da düşen Tepe Havacılık'a ait Beachcraft C90 tipi TC-LMK kuyuk numaralı 5 kişilik uçakta, Tepe Market Planlama Müdürü 35 yaşındaki Nuray Birol yaşamını yitirdi. Uçağın düştüğü nokta kentin burnun dibinde olmasına karşın bir türlü saptanamayınca, kazadan sağ kurtulan 4 kişi, gecenin durdurucu soğuğunda tipi altında tam 9 saat ecelle pençeleşti. Kazazedeler, diğerlerine göre durumu daha iyi olan Tepe İnşaat Koordinatörü Tümay Kalaycıoğlu'nun, sabah ezan sesinin geldiği yöne doğru ilerleyip, İnkaya köyüne ulaşmasıyla yaşama dönebildi.

Tepe Havacılık Genel Müdürü Behiç Özek, Tepe İnşaat Koordinatörü Tümay Kalaycıoğlu ve Tepe Market Planlama Müdürü Nuray Birol, pilotlar Mahmut Sevimli ve İbrahim Doğan'ın yönetimindeki pervaneli uçakla, önceki akşam saat 21.20'de Bursa'ya gitmek üzere Ankara Esenboğa Havalimanı'ndan kalktı. Saat 22.37'de Bursa Havalimanı üzerine gelen uçağın pilotları, yoğun tipi ve sis yüzünden iniş yapamadı ve tur atmaya başladı. Alana inemeyeceklerini anlayan Kaptan Pilot Mahmut Sevimli ve Yardımcı Pilot İbrahim Doğan, 'pas' geçerek, İstanbul'a yönelmek istedi.

UÇAK ULUDAĞ'A DÜŞTÜ

Pilotların, Bursa Havalimanı kulesiyle yaklaşık 3 dakika süren görüşmesinden sonra uçakla irtibat kesildi. Yoğun tipide ve siste henüz bilinmeyen bir nedenle uçak Uludağ Yolu'nda İnkaya köyünün 1.5 kilometre uzağındaki odun depolarının bulunduğu ormanlık alana düştü.

Yarım metre kalınlığında karla kaplı bölgeye düşerken ağaçlara takılan, sol kanadı ve burun kısmı parçalanan uçaktan kısa bir süre haber alınamadı. Birkaç dakika sonra Pilot Mahmut Sevimli, Bursa'da iş görüşmesi yapmak için randevulaştıkları Starpark'ın sahibi Galip Sakder'i cep telefonundan arayarak, uçağın düştüğünü bildirdi.

CAMİLERDENANONS

Uçak kazası olduğu duyulur duyulmaz, Bursa Havaalanı'na gelen Vali Ali Fuat Güven ve Emniyet Müdürü Aydın Genç, kriz masası kurarak arama ve kurtarma çalışmalarını başlattı. Emniyet Müdürü Genç, pilotlarla cep telefonuyla irtibat kurdu. Pilotlar düştükleri yeri tanımlamakta sıkıntı çekince, Uludağ'a düşen uçak tam aksi yönde Armutlu ve Gemlik ilçesi yakınlarında arandı. Aramalara katılan jandarma çeşitli bölgeler siren çalarak ve havaya ateş ederek kazazedelerin işaret vermesini bekledi Bu arada Gemlik ve Armutlu ile çevrededeki yerleşim merkezlerinde camilerin hopalörlerinden kazazedelere yönelik ‘‘Sesimizi duyuyor musunuz?’’ anonsları yapıldı. Ancak gece boyu yapılan aramalardan sonuç alınamadı.

Düşen uçaktaki 5 kişiden durumu diğerlerine göre daha iyi olan Tepe İnşaat Koordinötüre Tümay Kalaycıoğlukurtarma ekiplerinin kendilerini bulmaları için harekete geçti. Sabah ezanını okunduğunu duyan Kalaycıoğlu, çok güç koşullarda o tarafa doğru yürümeye başladı ve yaklaşık 1.5 kilometre uzaklıktaki İnkaya köyüne ulaştı ve Saffet Özata'a eve sığındı. Özata'nın telefonla yetkililere haber vermesi üzerine saat 06.30'da polis telsizinden uçağın Uludağ'da düştüğü ve bir kişinin köye ulaştığı anonsları yapıldı.

07.30’DAULAŞILDI

Hemen İnkaya Köyü'ne giden kurtarma ekipleri, hastaneye kaldırdıkları Kalaycıoğlu'nun verdiği bilgiler doğrultusunda hareket ederek saat 07.30'da uçağın enkazının bulunduğu bölgeye ulaştı. Kurtarma ekiplerinin vardığında, 13 yıllık evli ve 2 çocuk anesi Tepe Market Planlama Müdürü Nuray Birol çoktan ölmüştü. Tepe Havacılık Genel Müdürü Behiç Özek, Kaptan Pilot Mahmut Sevimli ve Yardımcı Pilot İbrahim Doğan, donmak üzereyken kurtarma ekipleri tarafından uçak enkazından alındı. Sedyelere alınan yaralılar karlı arazide 1.5 saatlik çabadan sonra karayoluna indirildi ve buradan ambulanslarla Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi'ne götürüldü. İlk tedaviden sonra Tepe Havacılık Genel Müdür Behiç Özek, helikopterle İstanbul'a götürüldü. Durumu iyi olan Tümay Kalaycıoğlu ayakta tedavi edilirken, pilotlar Sevimli ve Doğan'ın tedavisi sürüyor.

ÖZEK'İN DURUMU İYİ

Helikopterle İstanbula getirilerek International Hospital'da tedavi altına alınan Behiç Özek'in sağlık durumunun iyi olduğu, 1-2 hafta içinde taburcu olabileceği, 6 haftada da işinin başına dönebileceği belirtildi.

Tümay Kalaycıoğlu

Ezan sesine doğru gittim

DÜŞEN uçakta çalışma arkadaşlarından Nuray Birol'u kaybeden, Behiç Özek ile pilotlar Mahmut Sevimli ve İbrahim Doğan'ın da enkazda sıkıştığı uçaktan çıkabilen tek kişi olan Tepe İnşaat Koordinatörü Tümay Kalaycıoğlu, dehşet gecesini anlattı. Kaza sırasında çarpma sonucu dişleri kırılan ve sol ayağında çatlak olan Tümay Kalaycıoğlu, Bursa Havalimanı'nı pas geçtikten 1.5 dakika sonra kazanın olduğunu söyledi. Kaza sırasında bayıldığını ve hiç bir şey hissetmediğini anlatan Kalaycıoğlu, kendine geldikten sonra başında ağrı hissettiğini söyledi. Kalaycıoğlu, şöyle dedi:

‘‘Diğer arkadaşlara ulaştım, 'Ne yapıyorsunuz, iyi misiniz?' diye. Onlardan çok ciddi yanıt alamadım, biraz da korktum. Dışarıya indim, kapı da açılmıştı zaten. Kendimi dışarıda tekrar muayene ettim. Ayağım dışında fazla önemli bir şey olmadığını görünce hemen cep telefonuyla eşimi aradım ve ilgili mercilere ulaşmasını rica ettim. Ondan sonra da cep telefonları çalışmaya başladı.’’

KAR KURTARDI

Karla kaplı zemine düşmelerinin de şans olduğunu kaydeden Tümay Kalaycıoğlu, şunları söyledi:

‘‘Zaten bizi kurtaran en önemli faktör 50 santimetre kalınlığındaki kar tabakası oldu. Uçak, ön taraftan ciddi biçimde zemine vurdu. Uçak dışına çıktığımda gövdesinin çok ciddi biçimde oturduğunu gördüm.Ateş yakmayı, bunun görülmemizi sağlayacağını düşündüm. Bunun için kendi evraklarımızı, valizlerimizi çıkarttım. Karanlıktı, sürekli kar yağıyordu ve ormanın içindeydik. Gömleğimi çıkarıp yaktım. Her yarım saatte bir ateşi canlandırmak ve bizim arkadaşlara gidip onları daha rahat pozisyona getirebilmek için uğraştım ama çok başarılı olduğumu söyleyemem. Çünkü benim omuzum da ağırımaya başlamıştı.

EZANKURTARDI

Şafak sökene kadar uçakla yaktığım ateş arasında koşuşturdum, gelen telefonlarla boğuştum durdum. Oysa pilot 'İstanbul yönüne 100 baş döndük. 3 bin 200 feetteydik' demişti. Bunu cep telefonuyla irtibat kurduğum emniyet yetkililerine aktardım. Ama bize kimse ulaşamadı. Çünkü farklı yönlerde arıyorlarmış. Gün ışıyordu. Ezan sesi duydum yakın bir yerlerde. Kar içinde bata çıka bir saatlik yol yürüdüm ve ezan sesinin geldiği köye ulaştım. İlk gördüğün eve girmek istedim ancak yorulduğum için karlar üzerinde yuvarlandım. Bazı köylüler beni görmelerine rağmen korkup, yardıma gelmediler ve perdelerini kapattılar. Yaşadığımıza hálá inanamıyorum.’’

Eşinin ölümüyle yıkıldı

Uçak kazasında yaşamını yitiren Nuray Birol'un cenazesinin otopsi sonrası Ankara'ya götürüleceği belirtildi. Kazayı duyar duymaz Bursa'ya gelerek kurtarma çalışmalarından müjdeli haber bekleyen 41 yaşındaki Himmet Birol, eşi Nuray'ın ölüm haberiyle yıkıldı. Sinir krizleri geçiren Himmet Birol, kurtarma çalışmalarında tam bir rezalet yaşandığını, gece boyu uçağa ulaşılamamasını eleştirdi. Yakınlarının ve yetkililerin güçlükle sakinleştirdiği Himmet Birol, ‘‘Benim eşimi ihmal yüzünden öldürdüler. Böyle bir beyin Türkiye'ye çok az gelirdi. Kurtarma rezaleti yaşandı’’ diyerek gözyaşı döktü.

Kaptan Pilot Mahmut Sevimli kazayı anlatıyor

Nereye düştüğümüzü bilmiyordum

ULUDAĞ yamaçlarına düşen uçaktan sağ kurtulan 4 kişiden biri olan Kaptan Pilot Mahmut Sevimli, ölümü kol kola geçen 9 saati anlattı. Sevimli ‘‘Saatler soyunca arkadaşlarla konuşarak onları hayatta tutmaya çalıştım’’ dedi. Kaptan Pilot sözlerini şöyle sürdürdü: ‘‘3 bin fite düşmüştük. Uçağımızın düştüğünü öğrenenler beni cep telefonumndan arıyordu. Bende şarjımın bitmesinden endişe duyuyor ve elimden geldiğince mevkimizi tarif etmeye çalışıyordum. 'İstanbul yönüne 100 baş döndük. 3 bin 200 feetteydik' dedim. Ben nereye düştüğümüzü bilemiyordum. Zaman zaman uzaktan otomobil sesleri duyuyordum ancak sesimi kimseye ulaştıramadım.’’

TEKNİK HATA OLAMAZ

Tepe Grubu Genel Müdürü Selçuk Aten de uçağın birkaç ay önce komple bakımdan geçtiğini hatırlatarak, ‘‘Kişisel görüşüme göre uçağın düşmesinde teknik arıza olamaz’’ dedi. Jandarmalar tarafından kordon altına alınan kaza yşerinde incelemelerin sürdüğü, uçağın düşme nedeninin buradaki incelemelerden sonra açıklık kazanacağı belirtildi.

Eşref Bitlis’in öldüğü uçak da Beechcraft’tı

ANKARA'DAN önceki akşam aldığı 3 yolcu ve 2 mürettebatıyla havalandıktan sonra, Bursa'da düşen Tepe Havacılık'a ait Beechcraft C 90A tipi uçakla birlikte, Türkiye'de son yıllarda düşen Beechcraft tipi uçakların sayısı 4'e çıktı.

Türkiye, ilk Beechcraft tipi uçak kazasını 17 şubat 1993'te yaşadı. Jandarma Genel Komutanı Eşref Bitlis'in de yaşamını yitirdiği kaza, Beechcraft B200 tipi uçağın, Ankara Güvercinlik Askeri Havaalanı'ndan kalkışından kısa bir süre sonra meydana geldi. Diyarbakır'a gitmek üzere Ankara'dan havalanan uçak, kalkıştan birkaç dakika sonra Yenimahalle PTT İşletme Binası önünde yere çakılarak infilak etti. Jandarma Genel Komutanı Eşref Bitlis'in yanı sıra, Piyade Albay Fahir Işık, Pilot Binbaşı Yaşar Erian, Pilot Yüzbaşı Tuğrul Sezginler, Başçavuş Emin Özer ve PTT Güvenlik Görevlisi Tuhi Salay'ın ölümüne yolaçan kazadan sonra sabotaj iddiaları da ortaya atıldı. Kara Kuvvetleri Askeri Savcılığı, kazanın yüzde 60 pilotaj, yüzde 40 da buzlanmadan kaynaklandığı gerekçesiyle takipsizlik kararı verdi.

2'nci felaket 6 aralık 1998'de meydana geldi. Antalya'ya gitmek üzere Atatürk Havalimanı'ndan kalkan TC-DHA kuyruk tescilli Beechcraft 350 tipi 9 kişilik uçak, kalkıştan birkaç dakika sonra geri dönmek istedi. Çift motorlu uçak VIP Salonu önünde yere çakıldı. Alev topu halinde 100 metre sürüklenen uçağın pilotlarından Kadir Deveci olay yerinde, Yusuf Çetinkaya ise kaldırıldığı hastanede yaşamını yitirdi.

3'üncü kaza, yaklaşık 2 ay önce, 26 ocak 2000'de meydana geldi. Ankara'dan İstanbul'a gitmek için havalanan, Top Air'e ait Beechcraft C 90A tipi uçak, havada parçalanarak 3'e bölündükten sonra Güdül yakınlarında, burun üstü yere çakıldı. Top Air Genel Müdürü İrfan Yıldıran'ın pilotluğunu yaptığı uçakta, Yıldıran'ın yeğeni, Çamlıca İnşaat ve Yapı Şirketi Teknik Müdürü Hakan El ve hostes Meral Çelik yaşamını yitirdi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!