Avrupalı çocuk oyuncakta bizimkileri 17’ye katlıyor

Güncelleme Tarihi:

Avrupalı çocuk oyuncakta bizimkileri 17’ye katlıyor
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 20, 2004 00:00

Türkiye, oyuncak tüketiminde ABD ve Avrupa’nın çok gerisinde bulunuyor. ABD’de çocuk başına oyuncak harcaması 271 dolar, Avrupa’da ise 84 dolar düzeyinde. Türkiye’de ise çocuk başına yıllık oyuncak harcaması, 5 dolar ile ABD’nin 54 kat, Avrupa’nın ise 17 kat gerisinde kaldı.TÃœRKÄ°YE, kiÅŸi başına oyuncak tüketiminde ABD ve Avrupa’dan fark yiyor. 30 milyon çocuÄŸun bulunduÄŸu Türkiye’de oyuncak sektörünün büyüklüğü 180 milyon dolar düzeyinde bulunuyor. ABD’de çocuk başına yıllık oyuncak harcaması 271 dolar, Avrupa’da ise 84 dolar. Türkiye’nin çocuk başına yıllık oyuncak harcaması ise 5 dolar düzeyinde bulunuyor.Oyuncakçılar, bundan kısa süre öncesine kadar Türkiye’de kiÅŸi başına düşen yıllık oyuncak harcamasının 2-3 dolar düzeyinde olduÄŸunu, ancak özellikle UzakdoÄŸu’dan yapılan ithalattaki artış ile birlikte kiÅŸi başına harcamanın da ikiye katlandığını belirtiyor.Ä°thalat ile birlikte oyuncak çeÅŸidinde büyük bir artış yaÅŸanırken, oyuncakların ‘raf ömrü’ de kısaldı. 1990’lı yıllarda Türkiye’de oyuncakların ortalama raf ömrü 90-120 gün arasında deÄŸiÅŸirken, bu süre artık 60 gün ve altına indi.Türkiye’nin yıllık oyuncak ithalatının 100 milyon civarında olduÄŸu belirtiliyor. Türkiye’de oyuncak tüketiminin artmaya baÅŸlaması ile birlikte uluslararası markalar da pazardaki yerini almaya baÅŸladı. Barbie, Action Man, Jesmar, John Toplar, Store, Motor Max, New Ray, Smooby, Lego ve benzeri 30’un üzerinde büyük marka artık Türk çocuklarına ulaşıyor.Türkiye Oyuncakçılar DerneÄŸi (OYDER) BaÅŸkanı M. Sirus Leki, bu tüketim rakamlarına bakıldığında Türkiye’nin oyuncak tüketiminde büyük bir potansiyele sahip bulunduÄŸunu savunuyor. Leki, ‘Pazarda ciddi bir büyüme potansiyeli var. Avrupa’nın çok gerisindeyiz. Avrupa’ya yetiÅŸecek kadar bir geliÅŸme kaydetsek pazar 15 kat büyür. Bu 180 milyon dolarlık pazarın 2,7 milyar dolar büyüklüğünde bir pazar haline gelmesi demek’ dedi. PAZAR NASIL BÃœYÃœR?Leki, oyuncak sektöründeki potansiyel büyümeyi yakalamak için yapılması gerekenleri şöyle sıraladı: ‘Oyuncak sektörü, çok hareketli bir sektör. Trendler takip edilmeli ve trend yaratılmalı. Ar-Ge yatırımları yapılmalı, markalaÅŸmalıyız. UzakdoÄŸu ve Çin malları oyuncak sektöründe ağırlıklı olmaya devam edecektir. ‘Çin malı eÅŸittir kalitesizlik’ denklemi doÄŸru deÄŸil. Ancak Avrupa’ya Çin’den çok daha yakınız. Akıllı bir ihracat planıyla, bir çok uluslararası üreticinin imalatını Türkiye’ye kaydırmasını saÄŸlamak mümkün. Oyuncak ithalatını düzenlemeliyiz. Ä°thalat ÅŸeffaflaÅŸtırılmalı, düşük faturalı mal ithalatı engellenmeli. DerneÄŸimizin bu konuda çabaları var. TSE’nin ihracatçılarımız için CE belgesi verebilmesini saÄŸlamalıyız.’ Çin iÅŸgali altındayızTÃœRKÄ°YE’deki oyuncak ithalatında UzakdoÄŸu’nun ağırlık kazandığına dikkat çeken OYDER BaÅŸkanı M. Sirus Leki, şöyle konuÅŸtu: ‘Burada sadece fason üretilen Çin mallarından söz etmiyoruz. Hasbro, Matel, Store gibi bir çok büyük oyuncak firması ürünlerini Çin’de üretiyor ve buradan sevk ediyor. Türkiye UzakdoÄŸu’nun ardından Almanya, Ä°spanya ve Hindistan’dan ithalat yapıyor. Çin ithalatıyla kapanan oyuncak fabrikalarından çok sık söz ediliyor. ‘200-300 fabrika kapandı’ deniyor. Hangi fabrikalar bunlar? Ä°simleri nedir? Kaç kiÅŸiye iÅŸ olanağı saÄŸlamışlar, yatırım büyüklükleri nedir? DÄ°E’ye göre 1990’lı yıllarda Türkiye’de sadece iki oyuncak üreticisi bulunuyor. Ãœrün çeÅŸidi sınırlı, kapasitesi düşük bir kaç atölye bulunuyordu. ÇoÄŸu Avrupa mallarını taklit ediyordu. Pazarın çeÅŸitlilik kazanmasının ardından yaÅŸanan ekonomik krizler bunların kapanmasına neden oldu.’Türkiye’de 13 büyük oyuncak üreticisi varTÃœRKÄ°YE’de büyük ölçekli oyuncak üreticisi saysı 13. Pilsan, Akçiçek, ABC Oyuncak, Magic Toys, Flopark, AliÅŸ Oyuncak, Kral Oyuncak, As Plastik, Dolu Plastik, Simge Oyuncak, Ãœmit Bisiklet, Fen Oyuncak ve Karınca Oyuncak Türkiye’deki baÅŸlıca oyuncak üreticileri. Türkiye’de oyuncak ihracatında bulunan baÅŸlıca 7 ÅŸirket ise şöyle: ‘Pilsan, AliÅŸ, Magic Toys, Flopark, Fen Oyuncak, Akçiçek, ABC Oyuncak.’Çocuklar 2 yaşında marka bağımlısı oluyor21. yüzyıl markaların, trendlerin oyuncaklara damga vurduÄŸu yeni bir dönem olduÄŸunu belirten OYDER BaÅŸkanı Sirus Leki, ‘Trendler çok büyük bir hızla deÄŸiÅŸiyor. Ä°letiÅŸim çağı oyuncaklara damgasını vuruyor, tüm dünya çocukları aynı karakterlerin peÅŸinden koÅŸuyor. Oyuncak üreticileri, Hollywood’u yakından takip ediyor. Çocuklara bir ürün deÄŸil, bir yaÅŸam tarzı sunuluyor. Barbie bebek ile oynamak yetmiyor çocuklara, Barbi’nin herÅŸeyine sahip olmak istiyorlar. Yapılan araÅŸtırmalar çocukların 2 yaşında marka bağımlılığına kavuÅŸtuÄŸunu gösteriyor. Çocuklar için artık bir maskenin, maske olarak önemi yok. Maske Örümcek Adam, Süpermen ya da Hulk olmalı. Çizgi filmler ve sinema ile desteklenmeyen oyuncaklar piyasada tutunamıyor’ dedi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!