OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 14, 2003 00:00
AB'de tüm hava kontrollerini tek elden yapan sistemin 2004 sonunda yürürlüğe girmesi bekleniyor. Özellikle 11 Eylül'den sonra havayolu trafiğinin güvenlik boyutu, önplana çıktı.AVRUPA Birliği'nin ‘‘Tek Gökyüzü’’ planı, 2004 sonuna dek üye ülkelerin ulusal hava
trafik sistemlerini tek çatı altında toplamayı hedefliyor. Amaç, tüm hava kontrollerini tek elden yaparak AB hava sahasını ortak yönetmek. Bu sayede bir yandan uçuÅŸ güvenliÄŸi artarken diÄŸer yandan da havayolu ÅŸirketleri AB sınırları ile tanımlanmayan hatlarda da uçabilecekler. GÃœVENLÄ°K BOYUTUAB'de öncü ülke konumundaki Almanya'nın UlaÅŸtırma Bakanı ‘‘Şu andaki bölük pörçük hava kontrol sistemleri anlamsız’’ dedi. Fransa, Portekiz ve Yunanistan'ın ise plana çekinceleri var. Bu üç ülke, kendi hava sahalarındaki egemenliklerinden vazgeçmek istemiyorlar. Özellikle 11 Eylül'den sonra havayolu trafiÄŸinin güvenlik boyutu AB için de ön plana geçti. ‘‘Tek Gökyüzü’’ ile AB, sadece havayolu ÅŸirketlerinin kárlılığını artırmayı deÄŸil, en yüksek uçuÅŸ güvenlik düzeyini yakalamayı da hedefliyor. Adalet Divanı'na göre AB üyesi olmayan ülkelerde uçuÅŸ hakları konusu TopluluÄŸun ‘‘dış yetki’’ alanına girdiÄŸinden bu konuda ortak karar alınması gerekiyor.Öte yandan Avrupa Adalet Divanı, ABD ile ikili anlaÅŸma yaparak Açık Semalar ilkesini uygulayan sekiz üyesini AB yasalarına aykırı davrandıkları için uyardı. Avusturya, Belçika, Danimarka, Finlandiya, Almanya, Lüksemburg, Ä°sveç ve Ä°ngiltere'nin 12 ay içinde ABD ile olan anlaÅŸmalarına son vermelerini isteyen Adalet Divanı, ‘‘Üye ülkeler AB dışı ülkelerle kendi baÅŸlarına fiyat anlaması ve bilgisayarda ortak rezervasyon yapamazlar’’ uyarısında bulundu. AB'nin Açık Semalar politikası netlik kazanırsa, AB ülkelerinin havayolu ÅŸirketleri, Türkiye'de iç hat seferlerinde de uçabilecekler. Aynısı AB ülkelerinde Türk Havayolları için de geçerli olacak.Â
button