Zeynep GÜRCANLI- ANKARA
Oluşturulma Tarihi: Haziran 23, 2009 17:35
Avrupa’da, sessiz sedasız bir “kargo uçağı savaşları” yaşanıyor.
Türkiye’nin de ortak olduğu, askeri personel ve kargo taşımak üzere tasarlanan A400M uçağının kaderi, bugün İspanya’nın Sevilla kentinde yapılacak toplantıda belirlenecek.
Sevilla’daki toplantıya, Türkiye adına bizzat Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül katılıyor. Toplantıda ayrıca, Fransa, Almanya,İngiltere, İspanya, Belçika ve Lüksemburg Savunma Bakanları da hazır bulunacak.
1993’te başlatılan ve Airbus firmasına verilen 20 milyar dolarlık proje, daha şimdiden 3 yıl kadar gecikmiş durumda. Proje, her biri 37 ton malzeme taşıma kapasitesine sahip, menzili 8700 km olan toplam 180 uçak üretilmesini içeriyor.
|
Zeynep Gürcanlı YAZIYOR |
Ancak proje, daha şimdiden 3 yıl gecikmiş durumda. Proje çerçevesinde, ilk uçağın bu yıl içinde uçurulması, ilk teslimatın da ilk uçuştan üç yıl sonra gerçekleşmesi gerekiyordu. Ancak daha ilk uçuş bile gerçekleştirilemedi.
Gecikmenin nedeni olarak ise, uçağın yaklaşık 11 bin beygir gücündeki motorunun bir türlü uygun şekilde monte edilemesi ile, buna bağlı olarak elektrik sistemindeki sıkıntılar gösteriliyor.
“TAMAM MI, DEVAM MI”; KRİTİK KARAR BUGÜNProjede meydana gelen üç yıllık gecikme nedeniyle, Airbus “projenin yenilenmesini” ve ek ücret istiyor. Projeyi finanse eden ülkeler ise, buna sıcak bakmıyor.
Daha önceki müzakerelerde projenin iptali konusu bile gündeme gelmiş, ancak şirket yöneticileri ve proje ülkeleri, projede herhangi bir değişiklik yapmadan “üç aylık bir bekleme dönemi” üzerinde anlaşmışlardı. Ne şirketin, ne de projeyi finanse eden ülkelerin “projeyi tehlikeye düşürecek herhangi bir kesin karar karar almadan” üç ay daha görüşmelerin sürdürülmesini öngören bu dönem 30 Haziran’da sona eriyor.
Koyulan bu üç aylık bekleme süresinin bitiminin hemen öncesinde yapılacak bugünkü toplantıda da, projeye Airbus’a istediği ek ücreti vererek “projeye devam” ya da, “hayata geçirilemediği için, projenin askıya alınması” konusundaki kararın alınması bekleniyor.
Fransa ve Almanya, görüşmelerin bir altı ay daha devam etmesini savunurken, projenin geleceğini mali sıkıntıyı gerekçe göstererek, savunma harcamalarını kısan İngiltere’nin tavrının belirleyeceği belirtiliyor.
AMERİKALILAR UMUTLU; “UÇAK YAPILAMAYACAK, BİZİM UÇAKLARI KULLANACAKLAR”
Tam bir Avrupa projesi olan yeni askeri nakliye uçağının gecikmesine en çok sevinenler ise, kuşkusuz Amerikan uçak üreticileri.
A400M uçakları ile, Avrupa ülkelerinin büyük bölümü halen kullanılmakta olan Amerikan yapımı C-130 Hercules ve C-160 Transall uçaklarını değiştireceklerdi.
Nitekim, gazetecilere açıklama yapan Lockheed Martin şirketi sözcüsü de, bu beklentiyi saklamadı. Sözcü Peter Simmons, A400M uçaklarının hala uçurulamamış olmasi nedeniyle, Avrupa ülkelerinin eskiyen kargo uçaklarını yenilemek için sabırsızlandıklarını, kısa vade için bile olsa, kendi uçaklarını tercih etmelerini beklediklerini söyledi.