A.A.
Oluşturulma Tarihi: Mart 24, 2008 10:40
Antalya İhracatçı Birlikleri (AİB) Başkanı Mustafa Satıcı, Avrupalı tüketicilerin talep ettiği standartlarda biber üretim garantisi sağlanamadığı için Avrupa'daki zincir süpermarketlere giremediklerini bildirdi.
AİB Başkanı Satıcı, Türk ihracatçısının taze biber ve üzümde hedef pazarlarının Avrupa'daki zincir süpermarketler olduğunu söyledi.
Avrupalı zincir süpermarketlere girebilmek için onların talep ettiği standartlarda üretim garantisi sağlayamadıklarını belirten Satıcı, bu nedenle Avrupa'daki zincir süpermarketlere giremediklerini kaydetti.
Satıcı, şöyle konuştu:
“Avrupa'da zincir süpermarketlere satış yapamıyoruz. Yıllardır Türk ihracatçısının biber ve üzümde hedef pazarları Avrupa'daki zincir süpermarketlerdi. Bu pazarlara girebilmek için de onların istediği standart ve şartları yerine getirmek gerekiyor. Bunu üreticimize maalesef çok iyi anlatamadık. Avrupa pazarında biberin yüzde 80-85'i süpermarketlerde tüketiliyor. Biber satmak istiyorsak, mutlaka Avrupa'daki süpermarketlere girmek zorundayız.”
Avrupa'daki zincir her süpermarketin, rezidü (kimyasal kalıntı) limitlerinde çok farklı standartları olmasına rağmen genellikle “Eurepgap” standardında ve AB Gıda Kodeksi çerçevesindeki limitler dahilinde ürün istediğini anımsatan Satıcı, şöyle devam etti:
“Ama biz bunu sağlayamadık. Niye sağlayamadık? Öncelikle AB ülkeleri, Türkiye'ye farklı limit uyguladıkları için sağlayamadık. İnşallah bu yaz bu sorunu aşacağız. Çünkü AB ülkeleri arasında harmonizasyon çalışmaları tamamlanacak. Rezidü limitleri yeniden belirlenecek. Bunun yanında Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ilaç ruhsatlandırma konusundaki eksikliğini gideremedi. Üreticimiz de bu konuda daha hassas davranmadı. Bu nedenle Avrupalı süpermarketlerinin istediği standartta üretim garantisi veremedik.”
“SÜPERMARKETLER MİNİ LABORATUVAR KURMALI”
Yurt dışında süpermarketlerde yaşanan sıkıntının iç pazarda da yaşandığına dikkati çeken Satıcı, süpermarketlerden, kendi bünyelerinde mini laboratuvar kurmalarını istedi.
Satıcı, sözlerini şöyle tamamladı:
“Süpermarketler sadece sebze meyveyi değil, etinden sütüne tüm ürünleri analiz etmeleri gerekiyor veya mevcut laboratuvarlarla analiz konusunda çalışmaları gerekiyor. Yoksa, ayda 3, 5, 10 analiz yapmakla hem kendi içlerinde gıda güvenliği riskini ortadan kaldıramazlar, hem de kaliteli gıda güvenliği talep eden tüketicilerin taleplerini karşılayamazlar. Büyük süpermarketlerin bir kısmı, dönem dönem analiz yaparken, bir kısmı da kontrollü üretim çalışmalarına başladı, ama bunlar yetersiz kalıyor. Bu uygulamaları da geliştirmemiz gerekiyor. Süpermarketler doğru yoldalar, bunu hızlandırmalıyız.”