Oluşturulma Tarihi: Ekim 19, 2003 00:00
Arka arkaya gelen krizlerle sendeleyen havayolu şirketleri yeni kabin yatırımları ile pazar paylarını korumak istiyor. En büyük rekabet business class'ta yaşanıyor.Uzun menzilde yatak haline gelen koltuklar, first'ten sonra business class'ta da standartlar arasına giriyor. İlk olarak British Airways tarafından başlatılan yatar business koltuk uygulaması Uzakdoğulu havayollarından sonra Avrupa'da Air France, Lutfhansa ve Swiss tarafından takip ediliyor. Türk Hava Yolları da A340'larda yatak haline gelen business koltuğu için çalışmalar yapıyor. Ancak yeni business koltuklarının hiçbiri kabinde yer sorunu nedeniyle tam olarak yere göre 180 derece yatmıyor. Özellikle yastık kısmı koltuğuna göre 9 ila 15 derece havada kalıyor. Buna ‘tilt açısı’ deniliyor. Havayolları gerçek anlamda tam yatar koltuk hizmetini first class'ta veriyor.KLM ile birleştikten sonra Avrupa'nın en büyük havayolu haline gelen Air France, uzun menzilli uçaklarının kabinlerini yeniliyor. Yaklaşık 300 milyon Euro bütçe ayıran şirket, 84 uçağının kabinini 2 yılda değiştirecek. İlk yeni kabinli A340-300, 17 Aralık'ta Afrika hattında hizmete girecek.FRANSIZ ZARAFETİAir France'ın en büyük silahı 'Fransız Zarafeti' olarak adlandırılan yeni first class. Concorde'ların emekli olmasından sonra first class'taki yolcu portföyünü diğer havayollarına kaptırmak istemeyen şirket, uzun menzilde 12 olan first class koltuk sayısını 8'e indirdi. Yolcu başına düşen alanı yüzde 50 artıran Air France, havayolları arasındaki en büyük koltuğu yolcuya sunuyor. Koltuğun karşısında özel bir sofa bulunuyor. Koltuğu tam yatar pozisyona getirmeden ayaklarınızı bu bölüme uzatabiliyorsunuz. Açık renklerin tercih edildiği koltuklar, deri kol koyma yerleri, ahşap dolapları ile özel iş jetlerinde uçuyormuş hissi veriyor. 'L'Espace Affaires' olarak adlandırılan yeni business class'ta koltuk alanı yüzde 27 artırıldı. Ana rengi lacivert olan koltukların yastık ve kenarları gri. Koltuğun hemen yan tarafında kulaklık, su şişesi, dergi konulacak özel bölüm bulunuyor. Koltuk yere göre 171 derece yatıyor. Air France'ın uzun menzilli uçuşlarda kullandığı 'Tempo' sınıfı ise yeni nesil SK3 tipi koltuklarla geliştiriliyor. Ekonomide özel ekran ve eğlence sistemleri dikkat çekiyor. Uçakta
film izlerken istediğiniz yerde durup ileri alabiliyorsunuz. Üç sınıfta da yenilenen ikramda mönüler Guy Martin, şarap seçimi ise Phillippe Faure tarafından gerçekleştirildi.MASAJ YAPIYORLufthansa Alman Havayolları, uzun menzilde business class’ını baştan aşağı yeniledi. Bu koltuklar A340-600 ve A330-200'lerde kullanılacak. Yeni teslim edilen A340-600'de first class’ı kaldıran Lufthansa, kabinde tuvaleti yerden kazanmak için alt kata aldı. Yeni kabin kasımda görücüye çıkacak.Kullanım alanı yüzde 25 artırılan yeni nesil business koltuklar, lacivert ve gri renkler ağırlıklı tasarlandı. Yatış açısı 171 derece olan koltukların hareketi birbirinden bağımsız 6 ayrı motor tarafından sağlanıyor. Kumanda kolundaki bir tuş ile yolcular bel ve sırta masaj yaptırabiliyor. Filmleri 26.5 santimetrelik ekranlardan seyredebiliyorsunuz İstediğiniz zaman film başlatılıp durdurabilirsiniz. Artırılan müzik kanalı seçeneklerine sesli kitap, dil kursu kanalları da eklendi. Yeni business class'ta 'FlyNet' olarak adlandırılan programla İnternet'e ücretsiz bağlanabiliyorsunuz. Lufthansa mönüleri de tamamen yenilendi. Sağlıklı, yeni nesil yemeklere yer verilen mönüler ünlü aşçılar Paul Bocuse, Harald Wohlfahrt ve Nadia Santini tarafından hazırlandı. Şarapları ise ünlü uzman Markus del Monego seçti.SWISS'TEN ÖZEL TASARIMUzun menzilli hatlarda MD11'lerin yerine daha ekonomik A340-300 uçaklarına dönen İsviçreli Swiss Havayolları, first class'taki koltuk sayısını 12'den 8'e indirdi. Koltuk aralıkları ise 203 santimetreye çıkartıldı. Business'da A340'larla birlikte 167 derece yatar koltuk konseptine geçildi. Koltuk aralıkları 152 santimetre olurken küçük televizyon ekranları büyükleri ile değiştirildi. Britax şirketi tarafından tasarlanan yeni busines koltukları İsviçreli ünlü endüstri tasarımcısı Patrick Lindon tarafından dizayn edildi.Ekonomi sınıfında ise koltuk aralıkları 83 santimetreye çıkarıldı. Koltuk arkalarına özel ekranlar yerleştirildi. Koltukların arka kısmına daha rahat ve aynı zamanda daha ince 'karbon fiber' arkalık kondu. İnce arkalıklar sayesinde koltuk aralıkları 5 santimetre daha fazla açıldı.THY BUSINESS'I DEĞİŞTİRİYORTürk Hava Yolları, önümüzdeki günlerdeki filo değişim planı ile birlikte uzun menzilde business class hizmetini değiştirmek üzere çalışmalar yapıyor. Rekabet için 'yatak koltuk' konseptine geçecek THY ciddi business yolcu portföyüne ulaşmayı hedefliyor. Yeni koltukların 165 derece yatacağını söyleyen THY Genel Müdür Basın Danışmanı ve Sözcüsü Recep Güvelioğlu, koltukların yanı sıra eğlence sistemleri ve ikram konusunda da yenilik yapacaklarını açıkladı. Koltuk aralıklarının açılmasıyla A340'lardaki business class’tan bir sıra koltuk azaltmayı planlanıyor. Bu konuyla ilgili olarak karar uçak seçimi ve uzun menzilli filo yapısının belli olmasıyla verilecek. Kabin içi eğlence sistemlerde ise canlı televizyon-radyo, bilgisayar oyunları, duty free satışları, otomobil kiralama gibi hizmetler de sunulacak.Fly In Turkey havacıları buluşturduAnkara merkezli Burak Sportif Havacılık Kulübü tarafından organize edilen Fly In Turkey 2003 Turu Yunanistan ve İsrail'den gelen 25 uçakla yapıldı. Bir hafta süren tur, 3 Ekim’de İzmir Efes Havaalanı'ndaki buluşmayla başladı. Ekip sırasıyla Ankara Esenboğa, Nevşehir Tuzköy ve Adana Şakir Paşa Havalimanları'nı ziyaret etti. Uçuşlar sırasında nokta iniş yarışmaları, havadan ve yerden turlar düzenlendi. Yarışmada Türk pilotlar arasında en iyi dereceyi Ankara'dan Prof. Dr. Mustafa Rıza Özbek beşinci olarak yaptı. Avrupa'daki küçük uçak sayısının 140 bin olduğunu belirten Genel Sekreter Erdoğan Menekşe, amaçlarının küçük uçakları ile çevre ülkelere uçan amatör pilotları Türkiye’ye çekmek olduğunu söyledi. Bu tür çabalarla ülkeye gelecek turistin sınıfı değiştirilerek çok daha fazla gelir elde edilebilecek. Ancak yurtdışı trafiğini artırmak için havacılık ve gümrük kurallarında çeşitli kolaylıkların yapılması gerekiyor. Geleneksel hale getirilecek Fly In Turkey organizasyonuna gelecek yıl daha fazla ülkeden katılım için çalışmalar şimdiden başladı.Boeing'in beyaz balinasıAmerikalı uçak imalatçısı Boeing, yeni modeli 7E7'nin parçalarını taşımak üzere özel bir uçak geliştiriyor. Boeing 747-400 Jumbo Jet'in üst gövdesinin büyütülerek yapılması planlanan uçak, Amerikalı şirketin rakibi Avrupalı Airbus'ın sahip olduğu A300-600ST Beluga yani beyaz balinaya benziyor. Halen uçağın rüzgar tünellerindeki testlerini yapan Boeing, özel modelin 2006'da uçurmayı planlıyor.Boeing, değişik ülkelerde ve Amerika içinde de farklı eyaletlerde imal edilecek 7E7'nin parçalarının bu uçak sayesinde hızla bir araya getirmeyi hedefliyor. Parçaların uçakla taşınmasıyla normalde 30 gün olan kara ve denizden nakliye süresi bir güne indirilecek. İlk talebin Japon havayolu şirketlerinden geldiği 7E7, hizmete 2008'de girecek. Boeing şu ana kadar imal edilmiş en ekonomik yolcu uçağı olmasını hedeflediği 7E7 ile sipariş patlaması yapmayı planlıyor. 7E7, imalatı durdurulan 757’lerin yerini alacak.Avrupalı Airbus 30 yıl önce Boeing tasarımı ‘Stratoliner’ nakliye uçağını modifiye etmiş ve uçak gövdelerini taşımada kullanmıştı. Super Guppy olarak adlandırılan uçak 1996'da yerini A300'den geliştirilen Beyaz Balina Beluga'ya bırakmıştı.Finnair geri dönüyorFinlandiya Havayolları Finnair, Türkiye'ye tekrar tarifeli uçacak. İlk sefer 2004 yaz sezonunun başlangıcı olan 1 Nisan'da yapılacak. Haftada iki gün perşembe ve pazar günleri karşılıklı olarak gerçekleştirilecek seferlerde Boeing 757 tipi uçak kullanılacak. Uçuşlarda 228 koltuklu 757'nin kapasitesinin üçte ikisi yani 152 koltuğu tur operatörleri için ayrılacak. Geri kalan, normal yolcu bileti olarak satılacak. Havacılıkta bu tür karma uçuşlar 'leisure flight' olarak adlandırılıyor.Muhammed Hammam'ın 30. yılıUSAŞ Genel Müdürü Muhammed Hammam, Gate Gourmet Grubu'ndaki 30'uncu yılına personelin hazırladığı sürpriz partiyle girdi. Hammam’a hatıra olarak gümüş kepçe takımı hediye edildi. İş yaşantısına 1973'te Danimarka'da başlayan Hammam, grubun Avrupa ve Ortadoğu'daki birçok tesisinde görev yaptı. USAŞ'a 1989'da Finans Müdürü olarak gelen Hammam, 1996'da bu şirketin genel müdürlüğünün yanı sıra grubun Türkiye, Ortadoğu ve Güney Afrika bölge başkan yardımcılığı görevinde bulunuyor. THY uçak alıyorFilosunu büyütme kararı alan Türk Hava Yolları, yeni uçak alımı için harekete geçti. Genel Müdür Abdurrahman Gündoğdu geçtiğimiz günlerde merkezi Fransa'nın Toulouse kentinde bulunan Airbus firmasının yetkilileri ile görüştü. Amerikalı uçak imalatçısı Boeing ile de görüşme yapacak olan Abdurrahman Gündoğdu, uzun menzilli filodaki değişim ve orta kapasite-orta menzil filodaki büyüme ile ilgili çalışmalar yapıyor.Şirketin uzun menzilli uçuşlarında kullandığı Airbus A340 uçaklarının bazılarının yenilenmesi, filoya aynı gövdeye sahip iki motorlu A330 alımı planlaması hedefler arasında. Boeing'in uzun menzilli uçuşlar için iki motorlu 777 önerisi olduğu da biliniyor. Genel müdürün uzun menzilli uçaklar dışında orta kapasite için Boeing'den 737-800 ya da A310 uçakları yerine 737-900 modeli için de ön görüşmeler yapacağı gelen bilgiler arasında. Airbus ise A310'ların yerine A321 uçaklarını öneriyor.KARMA FİLOÖte yandan THY'nin filosundan çıkarmayı planladığı RJ100 ve 70 uçaklarının yerine iç hatlar kullanılacak yeni bir uçak arayışı da başladı. Bölgesel uçak imalatçıları ile görüşen THY yetkilileri sadece jet değil turboprop uçaklar için de brifing aldılar. Koltuk maliyetlerini aşağı çekmek için değişik seçenekler üzerinde duran THY uçak alım komisyonu bu konuda henüz kesin bir karar vermedi.Fırsatları kaçırmayınTürk Hava Yolları gidiş-dönüş ekonomi sınıfı vergiler hariç 23 Kasım'a kadar İstanbul çıkışlı Budapeşte'ye 189, 15 Aralık'a kadar Madrid/Barcelona'ya 238, 31 Aralık'a kadar Sofya'ya 125 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor.Dubai merkezli havayolu Emirates, business class'ta iki veya daha fazla kişi birlikte uçanlara özel indirim yapıyor. 'Birlikte Uçun' kampanyasında gidiş-dönüş, vergiler hariç, kişi başı İstanbul-Dubai 850, Bangkok ve Hong Kong 1200, Bombay, Delhi, Madras, Colombo, Haydarabad ve Dhaka 1150, Karaçi, Peşaver, İslamabad ve Lahor 850, Maldiv 1310, Mauritius 1300 dolara iniyor.Air France 20 Kasım son bilet alım tarihli, gidiş-dönüş, Paris aktarmalı, ekonomi sınıfı vergiler hariç Amsterdam, Barcelona, Brüksel, Kopenhag, Düsseldorf, Frankfurt, Cenevre, Londra, Lüksemburg, Madrid, Milano, Roma, Stockholm ve Zürih'e 239, New York 489, Atlanta, Boston, Chicago, Philadelphia, Washington 499, Houston, Miami, Orlando, Dallas 549, Phoenix, San Francisco, Los Angeles, Seattle 599, Toronto’ya 499 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor.
button