Güncelleme Tarihi:
Kısa zaman öncesine kadar bankaya ulaşmanın tek yolu, en yakın şubeye gidip saatlerce kuyrukta beklemekti. 70'lerde nakit çekme işlemlerini kolaylaştıran ATM makinaları piyasaya sürüldü. 80'lerde ise UK's First Direct Bank ve France Minitel Network'ün yaptığı gibi telefon bankacılığı başladı. Telefon bankacılığının Türkiye'ye gelmesi ise 90'ların ikinci yarısına rastlıyor.
Günümüzde kişisel bilgisayar aracılığıyla daha hızlı ve daha kolay ulaşılan internet bankacılığı yapılıyor. Aslında birçok Avrupa bankası World Wide Web'i kendi sistemleri hakkında bilgi almak için kullanıyor. Ancak gelişmekte olan bankacılık sektöründe, interaktif bankacılık da giderek yaygınlaşıyor. Türkiye'de de büyük bankalar hızla internet üzerinden yakın gelecek bankacılık yapmaya çalışıyor. Örneğin Garanti Bankası'nın hedefleri arasında bankacılık işlemlerinin yüzde 70'inin internet üzerinden yapılması var.
1996'da Booz-Allen&Hamilton'ın Avrupa bankaları için yaptığı araştırmaya göre bankaların yüzde 80'i 2000 yılına kadar internet aracılığıyla bütün müşterilerine bankacılık hizmeti sunmayı planlıyor. UK Barclay's'in araştırmasına göre 2005 yılında 10 milyon kişi bilgisayarlarıyla bankacılık işlemlerini yürütecek.
İnternet sayesinde nerede olursak
olalım, günün 24 saati yılın 365 günü banka işlemlerini yapabileceğiz. İnternetin yeni finans paketleriyle ev rahatlığında kolaylıkla kişisel hesaplarınızı kontrol edebiliyorsunuz. Yaşam ve hayat sigortası bile yaptırmak mümkün. Visa ve Master Card gibi firmaların yetkilileri internetin yeni güvenlik sistemleri sayesinde finansal işlemlerin garantili ve güvenli olacağını belirtiyorlar.
İnternet bağlantılı borsa işlemleri sayesinde güvenli alım satımlar artık daha kolay yapılıyor. Borsacılar yatırımlarını, tüketicilere komisyon indirimi olarak iletiyorlar. İnternet ayrıca borsacılara ortak dosyaları incelemekte ve riskli olan yatırım işini yapmakta da yardımcı oluyor. Yatırımcılar bilgisayarları sayesinde bütün araştırmalarını ve işlemlerini evden yürütebiliyorlar.
İnternetteki en yeni gelişme ise 'push technology' adı altında istenilen bilgiye kolay ulaşılması. Bir sonraki işlemde ise bilgi şirketleri uygun bilgiyi müşterinin dosyasına koyuyor. Örneğin 'push' bilgisi kullanıcının eski bilgisini silerek istediği yeni bilgileri sürücüye yüklüyor. Böylece istenilen şirketler hakkında en son finansal haberler el altında olabiliyor. Büyük yatırımcılar da bu sayede daha güncel işlemler yapabiliyorlar.
Bankalar rekabet adına ses, animasyon ve renklerin güçlü olduğu göz alıcı siteler hazırlıyor. Birçoğu bu sayfalardan, finans piyasalarına ve haber servislerine bağlanıyor. Bazı bankalar ise olayı daha etkili kılmak için üç boyutlu ofis düzenekleri kuruyorlar.
AVRUPA'DAKİ İNTERNET BANKALARI
Banco Santander (İspanya) www.bancosantander.es
Bank24 (Almanya)
www.bank24.de
Bank Austria (Avusturya) www.bankaustria.com
Banque Populaire de Lorraine (Fransa) www.bplorraine.fr
Cariplo (İtalya)
www.cariplo.it
Credit Mutuel de Bretagne (Fransa) www.eurobretagne.fr/CMB
Credit Suisse (İsviçre)
www.credit-suisse.ch
CyberMUT (Fransa)
www.creditmutuel.fr
Deutche Bank (Almanya) www.deutsche-bank.de
Islandbanki (İzlanda)
www.isbank.is
Merita Bank (Finlandiya) www.merita.fi
Nationwide Building Society (UK) www.nationwide.co.uk
OKOBank (Finlandiya) www.osuuspankki.fi
Open Bank (İspanya)
www.openbank.ex
EVDEN YAPILAN İŞLEMLER
Kişisel çekleri basmak, Banka hesaplarını ve işlemlerini ekranda takip etmek, Faturaları ödemek (telefon, elektrik vs.), Farklı banka hesaplarından transfer yapmak, Aylar öncesinden fatura ödemelerini ve havaleleri yapmak, Kişisel hesap açmak.