Oluşturulma Tarihi: Ekim 24, 2007 00:00
Avrupa Adalet Mahkemesi, Volkswagen’de hissedarların yüzde 20’den fazla oy hakkına sahip olmasını engelleyen düzenlemeyi iptal ederek, şirkette yüzde 31 hissesi olan Porsche’nin kontrolü ele geçirmesinin yolunu açtı.
Porsche da Volkswagen’deki hisse oranını birkaç ay içinde yüzde 51’e çıkaracağını açıkladı.
AVRUPA Adalet Mahkemesi, Volkswagen’de hissedarların yüzde 20’den fazla oy hakkına sahip olmasını engelleyen ’Volkswagen Kanunu’ karşısında karar vererek, şirkette yüzde 31 hissesi olan Porsche’nin kontrolü ele geçirmesinin yolunu açtı. Volkswagen’de ikinci büyük hissedar konumunda olan Aşağı Saksonya Eyaleti’ni korumak ve istenmeyen bir satın alımı önlemek için 47 yıl önce kabul edilen bu kanunun devre dışı kalmasının ardından Porshe yöneticileri, şirketteki hisselerini birkaç ay içinde yüzde 51’e çıkartacağını açıkladı.
14 MİLYAR DOLAR KREDİ: Alman otomotiv devi Volkswagen, 1960 yılından bu yana yatırımcıların hissesi ne olursa olsun oy hakkını yüzde 20 ile kısıtlayan bir kanun ile koruma altında tutuluyordu. Geçtiğimiz iki yılda Volkswagen’de 7 milyar dolar karşılığında yüzde 31’lik hisse sahibi olan Porsche’de hissesini belirgin şekilde artırmak istediğini duyurmuştu. Avrupa Adalet Mahkemesi’nin dün aldığı kararla yolu açılan Porsche olası ek hisse alımları için de 14 milyar dolarlık kredi limitini açık tutuyordu. Bu yıl Porsche’nin Wolkswagen’ın tamamını alacağı konusundaki spekülasyonlar Volkswagen hisselerinin ikiye katlamasını sağlamıştı. Porsche mahkemenin aldığı kararı mutlulukla karşıladığını ve yatırımcı olarak kazandığı hakları kullanacağını açıkladı.
YÜZDE 51 HİSSE: Volkswagen’de tam kontrol için 35.9 milyar Euro’luk teklifte bulunan Porsche artık tüm hissedarları ikna etmek zorunda kalmadan hissesini yüzde 51’e çıkartabilecek. Porsche Başkanı Wendelin Wiedeking kararı desteklediğine dikkat çekerek "Bu karar hisse sahiplerinin bu hisselerden doğan kontrolünü ele geçirmelerini sağlıyor" dedi. Analistler ise spor otomotiv üreticisi Posche’nin bir kanun değişikliği ile kendisinden 14 kat büyük bir üreticiyi yutacağına dikkat çekti. Analistler ayrıca kararın bir şirket dramasına yol açacağına dikkat çekerek, "Porsche’nin katı patronları nedeniyle yönetim ve çalışanları zor günler bekliyor" dediler.
EYALETE 2 KOLTUK: Volkswagen’in ikinci büyük ortağı konumunda olan Almanya’nın Aşağı Saksonya Eyalet hükümeti 29 Mayıs’ta şirketteki payını yüzde 20’ye çıkarmak için 376 bin hisse alarak 41 milyon euro ödemişti. Mahkemenin aldığı kararı kabul edecekklerini söyleyen Aşağı Saksonya Eyaleti Başbakanı Christian Wulff, şirketteki hisselerini elde tutmayı sürdüeceklerine dikkat çekti. Şirketin iki büyük ortağı Aşağı Sarkozi eyaleti ve Porsche’nin dün yaptığı anlaşmaya göre eyalet hükümetinin şirket yönetim kurulunda 2 koltuğu bulunacak.
Hiçbir inek kutsal değildir Volkswagen’de çok şey değişir
PORSCHE’nin Başkanı Wendelin Wiedeking, Volkswagen’in Toyota ile rekabet edeceğine dikkat çekerek, "Porsche her zaman karlılığa önem verdi. Volkswagen’de değişen çok şey olacak. Bizim için hiçbir inek kutsal değil" dedi. Wiedeking’in karlılık konusunda sabırsız davranacağına dikkat çeken analistler de şimdi BMW ve Mercedes Benz gibi markalarla rekabette başarıyı yakalayamayan Volkswagen’in lüks sedanı Phaeton’un satışının durdurulabileceğine de dikkat çekti.
Volkswagen Türkiye’de Doğuş’la büyüyor
1996 yılından bu yana Türkiye’de Doğuş Otomotiv bünyesinde faaliyet gösteren Volkswagen, bu işbirliğinin onuncu yılında satış rekoru kırarak 2006 yılında Türkiye ithal ticari araç satışında lider konuma geldi. Doğuş Otomotiv ayrıca, Volkswagen markalı ticari araçların Mısır distribütörlüğünü de aldı. Türkiye Müşteri Memnuniyeti Endeksi (TMME) 2006’nın ilk üç ayında otomotiv sektöründe müşterisini en çok memnun eden marka seçilen Volkswagen Doğuş Grubu’na bağlı Doğuş Otomotiv’i satış sonrası ağı ile tüm dünyaya örnek olması için pilot bölge olarak seçti.
Amerika’da fabrika tartışması vardı
PORSCHE’un Başkanı Wendelin Wiedeking ile Volkswagen’in CEO’su Martin Winterkorn arasında süregelen güç savaşının en büyük konusunu Amerika’da fabrika açma problemi oluşturuyordu. Winterkorn, doların Euro’ya karşı değer kaybının sürmesi durumunda şirketin Kuzey Amerika’daki fabrikasında kapasite artırımına gitmesinin mantıklı olduğunu savunurken Wendelin Kuzey Amerika’daki fabrikalarında kapasite artırımına gidilmesi gerektiği konusunda baskı yapıyordu. Volkswagen ve Porsche’un anlaştığı tek konu bulunuyor. Bunu da Volkswagen’in Amerikan pazarında başarısına verdikleri önem oluşturuyor. Amerikan zevkine uygun yeni modeller üretilmesi gerektiğine dikkat çeken Winterkorn "Bizim gerçek problemimiz Avrupa’da ürettiğimiz otomobilleri Amerikalı’lara satabileceğimizi sanmamız" diyor.
Çalışanlar hemen mahkemeye başvurdu
VOLKSWAGEN çalışanları Porsche’nin yönetim kurulu koltuklarını yeniden paylaştırmasını engellemek için şimdiden mahkemeye başvurdu. Porsche’un böyle bir girişimde bulunması durumunda karardan önce 10 kişi tarafından temsil edilen çalışanların temsilci sayısı 3’e düşecek. Porsche ise Avrupa SE Kanunu’na bağlı çalışan 12 bin işçisinin Alman Kanunları içinde Volkswagen’in 340 bin işçisinin altında ezilmesini engellemek için yönetim kurulunda değişikliğe gidebileceğini belirtti. Poprsche yetkilileri, "Alman Kanunu’na bağlı kalırsak Volkswagen işçilerinin 6 temsilcisi olurken Porsche çalışanlarının hiçbir temsilcisi bulunmayacak" dedi.