ATM Fareleri bankalara telefonu kaldırtıyor

Güncelleme Tarihi:

ATM Fareleri bankalara telefonu kaldırtıyor
Oluşturulma Tarihi: Eylül 13, 1999 00:00

Haberin Devamı

ATM farelerinin otomatik para çekme makinelerinde bulunan telefonlara girip, müşterileri dolandırmaları üzerine bankalar bu telefonları kaldırma kararı aldı. Dolandırıcılar, bu telefonların hatlarına saplama yöntemiyle girip, müşterilerilerden şifrelerini öğreniyor ve makineye sıkıştırılan karttan para çekiyorlardı.

OTOMATİK para çekme makineleri sağladıkları kolaylıkların yanı sıra bazı riskleri de beraberinde getiriyor. Her yenilikte olduğu gibi bu makinelerde insanların bilgisizliği ve tecrübesizliğinden yararlanmak isteyen uyanık dolandırıcıların mekanı haline geldi. Ankalarda bu uyanık dolandırıcılara karşı sürekli önlem almaya çalışıyor.

ATM farelerinin işi büyütüp, otomatik para çekme makinelerinin bulunduğu kabinlerde yer alan telefonların hatlarına dahi girmeyi başarması üzerine Yapı Kredi Bankası, bu telefonları kaldırma kararı aldı. Banka, bir sorunla karşılaşıldığında müşterileriyle direkt temas kurabilmek için 11 yıldır Tele24 kabinlerinde danışma telefonları bulunduruyordu. Bu telefonlar sayesinde kartını kaptıran ya da arıza nedeniyle işlem yapayan müşteriler, anında banka yetkililerine ulaşıp, yardım alabiliyordu. Ancak, bankanın bu hizmeti, dolandırıcıların işini kolaylaştırdı.

GİZLİ KAMERA

Gizli kameraya yakalanan ATM farelerinin son geliştirdiği yöntem de, yardım telefonları... Kurbanlar, bu telefonlar aracılığıyla ağa düşürülüyordu. En az üç kişiden oluşan çete elemanlarından biri, ATM'nin bulunduğu kabine giriyor ve ATM ekranında kartın takıldığı bölüme kağıt sıkıştırarak, yuvayı daraltıyordu. Ardından makinenin yanında bulunan ve bankanın müşteri hizmetleri birimiyle temas kurulmasını sağlayan telefonun hattına saplama yöntemiyle giriyorlardı. Telefonun ahizesi kaldırıldığında müşteri, banka yetkilisi diye çete elemanlarından diğeriyle görüşüyordu.

Müşteri sorununu aktardıktan sonra, kartının numarası soruluyor ve şifresini söylemesi isteniyordu. Müşteri de çekinmeden şifreyi çete elemanına söylüyordu.Buz görüşmenin ardından müşteri, yetkili zannettiği çeti elemanına teşekkür ediyor ve kartı makinede bırakıp, kabinden ayrılıyordu.

Daha sonra dolandırıcılar, bir cımbızla kartı hazneden çıkartıyor ve şifreyi kullanarak da müşterinin hesabından para çekiyordu.

Bu dolandırıcılık işleminde banka telefonunun kullanılması, bankaların da başını ağrıtıyordu. Telefonla görüşülen kişinin kendi elemanları olmadığını müşteriye anlatmada sorun yaşayan Yapı Kredi'de, çareyi bu telefonları kaldırmakta buldu.

DOLANDIRICILARA YARADI

Arkadaşımız Fadime Çoban, konuyla ilgili olarak Yapı ve Kredi Bankası yetkilileriyle görüştü. Tele24 lobilerinde bulunan telefonları aşamalı olarak kaldıracaklarını belirten yetkililer, ‘‘1988 yılından beri Tele24'lerimizdeki danışma telefonları ile müşterilerimize ek bir hizmet veriyoruz. Ancak, müşterilerimizin sorunlarını çözmek isterken, sistem dolandırıcıların işine yaramaya başladı. Bu nedenle artık ekran aracılığıyla müşterilerimize yardımcı olacağız’’ dediler.

Yetkililer, ‘‘Geçen yılın başından itibaren Tele24'lerde hem yazılım hem de donanım olarak yenilemek üzere yeni bir proje başlattık. Bu proje sayesinde telefona ihtiyaç kalmayacak. Yeni yazılımla müşterilerimizin işlemlerini en kısa sürede gerçekleştirmeleri, ayrıca yeterli bilgilendirme gerektiğinde yönlendirmenin de ekranlar aracılığıyla yapılması sağlandı’’ dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!