Güncelleme Tarihi:
Sabahın erken saatlerinden itibaren Atatürk Havalimanı’ndan yurt içi ve yurt dışına gidecek onlarca uçak, kalkış anında buzlanmayı önleyecek kimyasal bir sıvı karışımın dış yüzeylerine püskürtülmesi için uzun süre sıra beklediler.
Yoğun kış şartlarının, diğer ulaşım kanalları gibi uçak yolculuğunu da olumsuz yönde etkilemesini en aza indiren işlemlerden birisi olan de-icing/anti-icing işleminin bir tanımlamasını yapan Sivil Havacılık Akademi üyesi Kaptan Pilotlarından Engin Aksüt şunları söyledi :
"Günümüzde kullanılan uçaklar, her türlü hava koşullarında uçabilecek şekilde tasarlanmış olmakla birlikte, uçak kanatlarının aerodinamik yapısı, uçağın kalkışı sırasında her türlü don, buz, sulu kar ve kardan tamamen arınmış ve temizlenmiş olmasını gerektirmektedir.
Uçak havada iken, kanat ve motorların buzlanması, motorlardan alınan sıcak hava veya elektrikli ısıtıcılar tarafından önlenir. Ancak bu sistemler uçağın yerde olduğu zamanlarda kanat ve kuyruk yüzeylerinde toplanmış kar veya buzların temizlenmesinde veya çözülmesinde kullanılamaz. Bu nedenle uçak yerde iken yapılan de-/anti-icing işlemleri, uçağın kalkış sırasında hassas (kanat ve kuyruk) yüzeylerinin her türlü buzlanmadan veya kar birikiminden arındırılmış olmasına yönelik çalışmalardır.
Kalkış sırasında kanat veya kuyruk üzerinde meydana gelen buzlanmalar son 30 yıl içersinde meydana gelmiş bazı uçak kazalarının ana sebebi olarak belirlenmiştir. Bu nedenle bu işlem, uçaklar için olmazsa olmaz bir prosedürdür. Uçağın hassas yüzeylerini (kanat ve kuyruk) her türlü kar ve buz gibi birikimden temizledikten sonra, kalkış anına kadar temiz tutup bu yüzeylerde özellikle yağış sırasında kar ve buzun toplanmasını önleme prosedürlerine kısaca de-icing / anti-icing denilmektedir.
THY uçaklarına buz önleyici sıvı püskürten yer hizmetleri şirketi TGS yetkilileri yaptıkları açıklamada 2 günde 42 ton sıvı kullanarak 61 uçağa hizmet verdiklerini söylediler.