Atatürk Havalimanı kışa hazır

Güncelleme Tarihi:

Atatürk Havalimanı kışa hazır
Oluşturulma Tarihi: Kasım 04, 2010 13:03

İSTANBUL Atatürk Havalimanı’nda uzatılan ve Kategori 3A (CAT-3A) standartlarında Aletli İniş Sistemi'ne (ILS) sahip 05-23 pisti, düşük görüş şartlarında uçakların daha emniyetli yaklaşarak inmesini sağlıyor. Uzatıldıktan sonra yeni sisteme kavuşan pist, özellikle sisin etkili olduğu günlerde yoğun olarak kullanılmaya başladı.

Eski adı 06-24 olarak bilinen, dünyanın manyetik ekseninde kuzeye doğru meydana gelen kayma nedeniyle de yeni adı 05-23 olan pistin, uçuş kalibrasyon testleri 45 gün önce tamamlanarak tüm dünyaya CAT-3A standartlarına kavuştuğu bildirildi.

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Atatürk Havalimanı yetkilileri kış mevsimine yaklaştığımız şu günlerde uçaklar için güvenli inişin çok önemli olduğunu belirterek 'Uçakların aletler yardımıyla süzülme açılarını belirleyen ve inişi kolaylaştıran ILS’in (Instrument Landing System-Aletli İniş Sistemi) çeşitli kategorileri (CAT) var. Bunların fiyatları 3-10 milyon dolar arasında değişiyor. Güvenli iniş için CAT-1’de 550 m., CAT-2'de 350 m., CAT-3A’da 200 m. CAT-3B’de ise 75 m. görüş mesafesi ile emniyetli iniş yapılabiliyor. İşte Atatürk Havalimanı yeni pistinde hizmete giren ve tüm testlerden başarıyla geçen CAT-3A sistemi de bu özelliklere sahip ve güvenli olarak devrede. Örneğin bu sabah İstanbul'da yaşanan siste, CAT-2 şartlarındaki görüş mesafesi bile oluşmadı. Pistimiz her türlü kötü hava şartlarına artık hazır”

Atatürk Havalimanı 05-23 pistinin uzatma ve yenileme çalışmalarında CAT-3A sisteminden başka bazı ilklere de imza atıldığını belirten yetkililer ‘İlk kez, beton üzerine güvenli bir şekilde asfalt kaplama yapılmasına olanak sağlayan çatlak önleme tabakası yapıldı. Pistte aşınma tabakası olarak ilk kez taşmastik asfalt kullanıldı. Taşmastik asfalt, gözenekli ve pürüzlü yapısı sayesinde sürtünme katsayısını artırarak frenleme mesafesini kısaltıp, yağışlı havalarda su yastığı oluşmasına da engel oluyor.

Pist yapımında ilk kez cam elyaftan asfalt güçlendirme malzemesi kullanıldı. Pistteki CAT-2 standartlarındaki aydınlatma sistemi CAT-3’e çevrilerek yönlendirme sistemi uygulandı”
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!