Güncelleme Tarihi:
Yerli üretime katkı payı konusunda 7 yıldan bu yana süren müzakereler sonucunda Türk savunma sanayi şirketleri, helikopter üretiminden istediği payı aldı. 41'i opsiyonel 91 adet taarruz taktik/keşif helikopterinin yerli entegrasyonu, ana yüklenici konumundaki TUSAŞ Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TAI) tarafından, tamamen Türk mühendis ve çalışanları tarafından yapılacak.
Savunma Sanayii Müsteşarlığının (SSM), Türk savunma sanayi şirketlerinin programa daha üst düzeyde katılımını sağlamak için lisans seçimi süresince yabancı savunma şirketleri ile sürdürdüğü müzakereler, SSM'nin zaferi ile sonuçlanmış oldu. Lisansör firmalarla yapılan sıkı pazarlık sonrasında savaş helikopterlerinin yazılım ve donanımı Türk savunma sanayi şirketlerince üstlenilmiş oldu.
Böylece, Türk savunma sanayi şirketleri de bu projeye yapacakları üretim katkısı ile önemli bir kabiliyet kazanırlarken, ayrıca dünyanın önde gelen savunma sanayi şirketleri arasına da, üretime yapacağı katkı ile adlarını yazdırmayı başarmış olacaklar.
TAI VE ASELSAN'A TARİHİ GÖREV
“ATAK” savaş helikopterleri programında Türk savunma sanayinin iki önemli kuruluşu da önemli tarihi görev üstlenecek. Yaklaşık 7 yıldan bu yana devam eden, bugüne kadar da yerli katkı payı oranında Türk firmalarının daha etkin ve ve üretimde daha aktif olarak katılımını sağlamak amacı ile sürdürülen müzakereler sonrasında Türk savunma sanayi kuruluşları, programda önemli bir fonksiyon üstlenecekler.
SSM'nin açtığı uluslararası ihaleyi kazanan İtalyan firmasından temin edilecek hazır alım sonrasında savaş helikopterlerinin savaş sistemleri ile diğer tüm entegrasyonu Aselsan ve TAI tarafından gerçekleştirilecek.
Savunma Sanayii Müsteşarlığı tarafından ana yüklenici olarak belirlenen milli havacılık kuruluşu TAI; milli elektronik kuruluşu Aselsan ve yabancı yüklenici AgustaWestland arasında müzakere edilen ATAK Programı Sözleşmesi, 7 Eylül 2007 tarihinde imzalanmıştı.
NİHAİ TASARIM TAI'DE...
TAI'den yapılan yazılı açıklamada, ATAK Programında ana yüklenici TAI ile alt yükleniciler Aselsan ve AgustaWestland firmalarının ihtiyaç duyulan taarruz helikopterlerinin program hedefleri ve takvimine uygun olarak Kara Kuvvetleri Komutanlığına sağlanması amacıyla güçlü bir birliktelik oluşturdukları vurgulanmış ve buna ek olarak, ATAK sözleşmesi kapsamında TAI ile AgustaWestland'ın, dünya pazarlarına yönelik ayrı bir işbirliği anlaşması imzaladıkları da belirtilmişti. Açıklamaya göre, ATAK Programında TAI, ana yüklenici olarak program ve sözleşme yönetimi, sistem entegrasyonu, üretim, mühendislik ve entegre lojistik destek alanlarında iş payına sahip olmasının yanı sıra SSM'ye karşı T-129 ATAK helikopterinin nihai tasarım ve performans sorumluluğunu da üstlenmişti.
TAI, BÜTÜN GÖVDE ÜRETİMİ İÇİN DÜNYADA TEK KAYNAK OLACAK
Söz konusu işbirliği anlaşması ile TAI, helikopterlerin yeni konfigürasyonunun fikri mülkiyetine ortak olmasının yanı sıra “nihai montaj” ve “uçuş işlemleri” de dahil olmak üzere bütün gövde üretimi için dünyada tek kaynak olarak belirlendi. TAI ayrıca, helikopterlerin İtalya ve İngiltere dışında tüm dünya ülkelerine satış hakkına da sahip oldu. ASELSAN ise “aviyonik ve silah sistemi tedariki ve entegrasyonu”nu gerçekleştirecek.
İLK ÖZGÜN ÜRETİM 60 AY SONRA
Toplam proje süresi 114 ay olarak belirlenen proje takvimi uyarınca ilk Türk özgün konfigürasyonu helikopterin teslim süresi 60 ay olarak planlandı.
TAI'nin iş payı, AgustaWestland firmasıyla yapmış olduğu anlaşma ile görev üretiminde 6. helikopterden itibaren kademeli olarak maksimum düzeyde artırılacak.