Oluşturulma Tarihi: Ekim 25, 2008 00:00
Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’nün düzenlediği 13. Aspendos Uluslararası Opera ve Bale Festivali’nde ödeme skandalı yaşandı.
Kültür ve Turizm Bakanlığı müfettişleri, sekiz personele, ulaştırma hizmet alımında kamuyu zarara uğrattıkları gerekçesiyle 305 bin YTL ceza kesti.
KÜLTÜR ve Turizm Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı’nın hazırladığı ve Bakan Ertuğrul Günay’ın onayladığı inceleme raporunda, 2006’da düzenlenen festivalle ilgili ilginç tespitler yer aldı. 10 ayrı taşıma hizmet alımında kamunun zarara uğratıldığının belirtildiği 4 Haziran 2008 tarihli raporda, araçların kiralandığı Betur adlı firmaya bazı kalemlerde piyasa değerinden yaklaşık dört kat daha fazla ücret ödendiği, parası verilen sözleşmedeki bazı otobüslerin de hiç kullanılmadığı bildirildi.
Sekiz personele ceza
Raporun sonuç bölümünde, sanatçıları taşımak amacıyla kiralanan şehirlerarası otobüsler için 90 bin 615, kostüm ve dekorları taşımak amacıyla kiralanan TIR ve kamyonlar için 154 bin 890, otel ve Aspendos güzergáhı için kiralanan midibuslar için de 60 bin YTL fazladan ödeme yapıldığı belirtildi. Zararın faturası ise dönemin İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanı Sait Çiçek, Hamza Candanoğlu ve Necdet Turan ile satın alma ve ihtiyaç belgelerini düzenleyen balet Volkan Kıran, Kenan Yüksel ve dekoratör İsmail Dede, Levazım Şube Müdürü Nusret Alkan ile Şef Semra Kurdal’a kesildi. Üst düzey yöneticilere herhangi bir ceza verilmedi.
Rapordaki bazı hizmetler
Betur’a "Aida", "La Bayadere" ve "Manon" Ankara ekibinin ulaşımı için Antalya’ya bir gidiş-dönüş bedeli olarak KDV hariç 3 bin 250 YTL ödendi. Ankara Ticaret Odası’nın ise aynı hizmet için bir otobüsü bin 400 YTL’ye tahsis ettiği ortaya çıkarıldı. Aradaki bin 850 YTL’lik farkın olağan karşılanabilecek acenta kárı olmadığına, ATO’nun fiyatlarının da firmaların kárını hesaplayarak verdiğini ifade eden müfettişler, kiralanan 29 otobüs için rayicinden 53 bin 650 YTL fazladan ödeme yapıldığını belirledi.
Betur’dan, İzmir Müdürlüğü’nün sahnelediği "Jivago"nun sanatçı ekibinin Antalya’ya gidiş dönüşü için bir otobüs kiralama bedeli olarak 4 bin YTL’den hizmet alındığı; ancak gidiş ve dönüşe ayrı ayrı 4 bin YTL verilerek 8 bin YTL ödendiği belirlendi. Ticaret odalarının ise bu hizmeti maksimum 3 bin 7 YTL’ye sağladığı hesaplandı. Toplamda 32 bin 965 YTL’lik fazladan ödeme yapıldığına karar kılındı.
Mersin Müdürlüğü’nün oyunu "İl Travatore" ekibinin ulaşımında, Mersin’den Antalya’ya dört otobüsle gidildiği, ancak üç otobüsle dönüldüğü ve sekiz araç ücreti ödendiği tespit edildi. Bir otobüs için fazladan 4 bin YTL ücret verildiği kayıtlara geçti.
Yüksek ödeme
"Aida" ve "La Bayadere" dekor ve kostümlerinin Ankara’dan taşınması için Betur’a gidişte üç kamyona 10 bin 500 YTL, dönüşte ise dört kamyona 16 bin YTL ödendiği belirlendi. Odaların ise bir kamyonun gidiş bedeli için 933, dönüş bedeli için ise 847 YTL istedikleri kaydedildi. Müfettişler, toplamda 20 bin 313 YTL rayicinden daha yüksek ödeme yapıldığını hesapladı.
İstanbul Müdürlüğü’nün "Emrah İle Selvihan" ile "Otello" operasının dekorlarının taşınmasında Betur’dan 18 kamyon kiralandı. Bir kamyona gidiş-dönüş ücreti olarak 7 bin 800 YTL ödendi. Odalardan gidiş dönüş için bir kamyonun en fazla ederinin 3 bin 53 YTL olduğu belirlendi. Toplamda 85 bin 446 YTL fazla ödeme yapıldığı tespit edildi.
Beş yerine üç kamyon
İzmir Müdürlüğü’nün "Jivago" eserinin eşyalarının taşınmasında şartnamedeki beş kamyonun ücreti ödendiği, ancak üç kamyonun kullanıldığı belirlendi. Müfettişler rayicinden 19 bin 140 YTL daha yüksek ödeme yapıldığını ortaya koydular.
Zürih’ten gelen topluluğun dekor ve kostümlerinin taşınması için Betur’a gidiş-dönüş ve beş günlük bekleme süresi için 30 bin YTL ödendi. Uluslararası Nakliyeciler Derneği’nin belirlediği ücretin ise 18 bin 109 YTL olduğu kaydedildi. Toplamda 11 bin 891 YTL’lik fazla ödeme yapıldığı ortaya çıkarıldı.