<B>Hanife BAŞ</B>
Oluşturulma Tarihi: Nisan 27, 2002 15:37
Antrenör, mimar, yaratıcı, motive edici ve lider... Dünyanın bir numaralı yönetim gurusu Dave Ulrich insan kaynakları yöneticisinde bulunması gereken özellikleri böyle sıralıyor. İyi bir İK yöneticisini ise şöyle tanımlıyor: Yaptığı işi iyi bilmeli, insan kaynakları uygulamalarına hakim olmalı, kültürü yönetebilmeli, değişikliklerin yapılmasını sağlamalı, kişisel güvenilirliğe sahip olmalı. Ulrich, İstanbul'da yapılacak 7. İnsan Kaynakları Kongresi'ne uydu bağlantısıyla katılacak. Kongre öncesinde sorularımızı yanıtladı.
Dave Ulrich... BusinessWeek Dergisi'nin 210 şirketle yaptığı araştırmada dünyanın bir numaralı yönetim gurusu seçildi. Forbes Dergisi tarafından dünyanın en ünlü beş yönetim otoritesinden biri olarak gösterildi.
15-16 Mayıs'ta İstanbul'da yapılacak 7. İnsan Kaynakları Zirvesi'ne uydu bağlantısı ile katılacak.
Michigan Üniversitesi İşletme Bölümü'nde profesör. Aynı üniversitenin insan kaynakları yönetici programında da yer alıyor. 90'ın üzerinde makale ve kitabı var.
Ulrich, çalışmalarında, çalışanlara, müşterilere ve yatırımcılara değer kazandıran organizasyonun nasıl yaratılacağı sorusuna yanıt arıyor.
Araştırmaları ve öğretileri, sektörle ilgili pek çok sorunun çözümünde kaynak oluşturuyor. İnsan kaynakları profesyonellerine yönelik tavsiyeleri adım adım uygulanıyor. ‘‘İK profesyonelleri gerçek oyuncu olmalılar‘‘ diyor Ulrich. Bugün gelinen noktada İK yöneticilerine biçtiği beş rolü şöyle açıklıyor: Antrenör, mimar, yaratıcı, motive edici ve lider...
Ulrich, insan kaynaklarının geleceği, insan kaynakları uzmanları, yeni ekonomi ve iş dünyasının yeni gerçekleri konularındaki sorularımızı yanıtladı.
İK yönetimindeki son trendler hakkında bilgi verir misiniz?
- İnsan kaynakları faaliyetleri giderek daha stratejik hale geliyor. İşe katma değer kazandırıyor. İnsan konusu artık şirketlerin başarısında daha önemli. İş dünyası her zamankinden daha hızlı değişiyor. Müşteriler yüksek beklentilere sahip. Dünya artık global ve teknoloji hızla gelişiyor. Bunların hepsi insan kaynaklarına eklenmesi gereken yeni değerler.
Yöneticiler, çalışanları daha verimli hale getirmek için neler yapmalı?
- Firmaya verilen değer, kendilerine de verilirse çalışanlar daha iyiye doğru giderler. Çalışanları motive etmek için, şirketlerin çalışanların firma ile yaptıkları işten ne bekledikleri konusuna odaklanması gerekir. Çalışanlar şirkete değer kattığında, değer almaları da gerekir.
Yeni ekonominin İK yönetimi üzerindeki etkisi nasıl oldu?
- Yeni ekonomideki İK uygulamaları, topluluklara ve çalışanlara artan değerler ekleyecek. İK toplulukları insan kaynakları işinin yüksek kalitede ve düşük maliyetle yapılmasını sağlayacak. Sonuç olarak, İK profesyonelleri dizayn ederek, önderlik yaparak, çalıştırarak, kolaylaştırarak, ekonomiye katkı sağlayacak.
İK, iş stratejilerinin gerektirdiği şekle nasıl dönüştürülebilir?
- Bu, işin gerektirdiği ihtiyaçları belirleme ve daha sonra İK uygulamalarının bu ihtiyaçlara göre sıraya konulması ile ilgili. Şirketler, çalışanları, müşterileri ve yatırımcılar için değer yaratmalılar. Değer, veren kişiden çok alan kişi tarafından tanımlanır. Bu nedenle çalışanlar için değer yaratmak, çalışanlara istedikleri ve ihtiyaç duyduklarını vermekle ilgili.
2001 yıl CEO'lar için zor bir yıl oldu? İşini kaybeden çok oldu. Sizce neden?
- Son yıllarda, birçok CEO işlerinden çıkmaları için zorlandı. Onların işlerinden olma nedenleri, yeni ekonominin gerçeklerini ve gereklerini anlamamaları değil. Hepsi bunu anlıyor. Asıl neden onların buna cevap verecek yetenekleri inşa edememesinden kaynaklandı.
İş dünyasındaki yeni gerçekler hakkında bilgi verir misiniz?
- Teknoloji sayesinde, artık müşteriler ürünler konusunda her zamankinden daha bilgili. Müşterilerle ilgili yeni gerçekler, teknoloji, endüstri ve yatırımcılar kazanmanın yeni kurallarını şekillendiriyor. Bu değişiklikler yüzünden yeni örgütsel yapıların kıyısındayız. Bu yapılar şunlar olabilir: Birleşmeler, network'ler, sınırsızlık ve ortak servisler. Yeni iş gerçeklerinin faaliyet alanı ve derecesi, rekabetin stratejiden daha fazla bir şey olduğu anlamını taşıyor. Rekabet etmek stratejiyi, kazanmak, belirlenen hedeflere başarıyla ulaşan kurumların yaratılmasını gerektiriyor. Organizasyon, sadece bir yapı değil, bir firmanın sahip olduğu kabiliyetlerin düzenlenmesidir. Bir şirketin neler yapabileceğini, DNA'sını, kültürünü ve kimliğini gösterir. Yeni ekonominin yönlendiricileri, kaçınılmaz bir şekilde İK'nın odaklandığı konuları değiştirecek.
Geleceğin insan kaynakları yönetimi konusundaki düşünceleriniz neler?
- İnsan kaynakları uygulamaları, insanların ve organizasyonların 'en iyiyi' gerçekleştirmelerini sağlar. İnsan kaynakları yatırımları, iş stratejilerinin amaçtan eyleme doğru ilerlemesinde etken olur. İnsan kaynaklarının geleceği çok parlak. İK uzmanları şirketlerin işleri üzerinde büyük etkiye sahip olma şansını elde edecekler. 21. Yüzyıl'ın organizasyon yapısı daha akışkan, dinamik ve değişme yeteneğine sahip olacak. Şirketin yapısı değil, 'yetenekleri' odak noktası olacak. İnsan kaynakları uzmanlarının gelecekte ve şimdi başarılı olabilmeleri için neler yapması gerektiği yönündeki araştırmamız şunları gösteriyor: İK uzmanları yaptıkları işi iyi bilmeli, insan kaynakları uygulamalarına hakim olmalı, kültürü yönetebilmeli, değişikliklerin yapılmasını sağlamalı ve kişisel güvenilirliğe sahip olmalı.
Müşteriler artık yüksek beklentilere sahip. Dünya global ve teknoloji hızla gelişiyor. Bunlar insan kaynaklarına eklenmesi gereken yeni değerler.
İK uzmanları şirketlerde daha büyük etkiye sahip olacak. 21. Yüzyıl'ın organizasyon yapısı daha akışkan, dinamik ve değişme yeteneğine sahip..
Yeni dönemde İK yöneticileri dizayn ederek, önderlik yaparak, çalıştırarak, kolaylaştırarak, ekonomiye katkı sağlayacak.
CEO'ların işlerinden olma nedenleri, yeni ekonominin gerçeklerini ve gereklerini anlamamaları değil. Buna cevap verecek yetenekleri olmaması.
Yeni örgütsel yapılanmalar olacak. Bunlar; birleşmeler, network'ler, sınırsızlık ve ortak servisler. Artık rekabet stratejiden daha önemli.
Dünyaca ünlü insan kaynakları gurusu Dave Ulrich, Lütfi Kırdar Uluslararası Kongre ve Sergi Sarayı'nda düzenlenecek 7. İnsan Kaynakları Zirvesi'ne katılacak. 15-16 Mayıs tarihlerinde düzenlecek zirvede Ulrich, insan kaynaklarının geleceği hakkında bilgi vererek, insan kaynaklarını iş hayatında ihtiyaç haline getiren profesyonel yaşam gerçeklerinden bahsedecek. Zirve'ye yine bir insan kaynakları gurusu olan Jonas Ridderstrale de katılacak. Konferansa katılacak diğer uzmanların bazıları ise şunlar: Stanford Üniversitesi İşletme Bölümü'nden Prof. Dr. Jeffrey Pfeffer, Aston Business School'dan Prof. Dr. Michael A. West, Watson Wyatt Data Services Genel Müdürü Graham Shaw, 1999'da Fransa'da yılın insan kaynakları yöneticisi seçilen Dr. Volker Büring, Londra South Bank Üniversitesi'nden Prof. Dr. Chris Brewster...
Türkiye'de 1995'ten beri düzenlenen konferansın bu yılki ana teması 'İş ve İnsan; Yeni Bir Başlangıç' olarak belirlendi. Zirve boyunca düzenlenecek oturumlarda sektörün yakın takibe aldığı pek çok konuda, vaka çalışmaları ve başarılı uygulamalar yer alacak.
İsim Kategori
1 Dave Ulrich İnsan kaynakları
2 Ram Charan Bağımsız danışman
3 John P. Kotter Liderlik
4 Gary Hamel Uluslararası strateji
yönetimi
5 Jay Conger Liderlik
6 Peter F. Drucker* Strateji
6 Michael E. Porter* Strateji
7 Peter M. Senge Örgütsel öğrenme
8 Stephen R. Covey İnsan kaynakları,
yönetim
9 Noel Tichy Liderlik
10 C. K. Prahaland* Strateji
10 Tom Peters* Liderlik
Kaynak; BusinessWeek, 2001
* 210 şirketin katıldığı araştırmada aynı puanı aldılar.