Oluşturulma Tarihi: Eylül 27, 2003 01:50
Japonya'da 8 büyüklüğündeki depremde, sadece 1 kişi, o da otomobil çarpmasından öldü. Prof. Dr. Mustafa Erdik'e böyle bir depremin Marmara fayında yaşanması halinde ne olacağını sorduk.
Japonya'nın Hokkaido Adası'nı vuran 8 büyüklüğündeki depremde, sadece 1 kişi yaşamını yitirdi. Deprem sırasında ‘‘otomobil çarpması’’ sonucu ölen 61 yaşındaki talihsiz kadın, deprem kaybı sayıldı. Yerel medyaya göre yaralı sayısı da 300'ü aştı. Büyük depremi 5.8 ve 7 büyüklüğünde 2 artçı izledi.
Japon
Meteoroloji Ajansı, Hokkaido Adası açığında meydana gelen ve daha önce 7.8 olarak açıkladığı depremin büyüklüğünü 8 olarak düzeltti. Depremi, 5.8 ve 7 büyüklüğünde 2 sarsıntı daha izledi. Artçı şokların 10 gün kadar devam edebileceği bildirildi. Depremde 41 bin kişi evlerinden tahliye edildi, 16 bin kişi elektriksiz kaldı ve çok sayıda küçük tsunami oluştu.
NHK televizyonu, depremde 300'den fazla kişinin yaralandığını, yaralanmaların çoğunun pencere camlarının kırılmasından ve çeşitli eşyaların savrulmasından kaynaklandığını duyurdu. Hokkaido polisi ise depremde 11'i ağır 100 kadar kişinin yaralandığını, ancak yaralı sayısının artabileceğini açıkladı. Depremde sadece 1 kişinin öldüğü haberi geldi. Ancak bu ölüm olayının da 61 yaşındaki bir kadına yolda araba çarpması sonucu meydana geldiği belirtildi.
TSUNAMİ TEHLİKESİ
Japon Meteoroloji Ajansı, adadaki Kushiro kentini vuran tsunaminin 1.3 metre yükseklikte dalgalar yarattığını duyurdu, ancak dalgaların 200 bin kişilik kentte büyük bir zarara yol açtığına dair bilgi gelmedi. Dalgaların bazı araçları suya sürüklediği belirtildi. Hokkaido Üniversitesi'nden sismolog Munoru Kasahara, tsunami alarmının 1-2 gün daha devam edeceğini açıkladı.
Ulusal İtfaiye Ajansı sözcüsü Kazuhiko Kuni, tsunami ya da artçı şoklar nedeniyle yıkılma tehlikesi bulunan binalardan 41 bin kişinin tahliye edilerek yöredeki sığınaklara alındığını bildirdi. Elektrik santralinin deprem anında otomatik olarak faaliyetini durdurması nedeniyle de, 16 bin kişi elektriksiz kaldı. Karayollarında büyük çatlaklar, kıvrılmalar oluştu, havaalanları da kontrol amacıyla kapatıldı. Bir havaalanında kontrol kulesi çöktü. Depremde bir petrol tesisinde yangın meydana gelirken, 39 yolculu bir tren raydan çıktı.
Depremlere hazırlıklı bir ülke olan Japonya'da, 1923'te Tokyo ve Yokohama'yı vuran 8.3 büyüklüğündeki depremde 140 bin, 1995'te Kobe'yi vuran 7.2'lik depremdeyse 6 bin kişi ölmüştü. Hokkaido'da, 1993'te 7.8 büyüklüğündeki bir depremin neden olduğu tsunamide 200 kişi ölmüştü.
İstanbul’da olsaydı 50 bin kişi ölecektiJaponya'da 1 kişinin
trafik kazasından öldüğü deprem, İstanbul'un 100 kilometre uzağında değil de kırılması beklenen Marmara fayları üzerinde olsaydı 50 bin kişi hayatını kaybedecekti.
Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü Deprem Mühendisliği Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Mustafa Erdik, Japonya'daki depremin merkezinin yerleşimlere 100 kilometre uzakta bulunduğuna dikkat çekerek ‘‘Bu koşullardaki bir deprem İstanbul'da ancak Kocaeli depremindeki hasarı yaratırdı’’ dedi. Prof. Erdik ve arkadaşlarının hazırladığı rapora göre Japonya'daki deprem, kırılması beklenen Marmara Fayları üzerinde olsaydı İstanbul'da şunlar meydana gelebilirdi:
Bina stoğunun yaklaşık yüzde 5'i yani 35-40 bin bina ağır hasar görebilirdi. Katların döşemelerinin birbirinin üzerine yığıldığı ‘‘yassı kadayıf’’ biçiminde çökme 5-6 bin binada görülebilirdi.
70 bine yakın bina ağır hasar, 200 bine yakın bina ise orta derecede hasar görebilirdi.
Kayıpların toplam değeri ortalama 11 milyar dolara yaklaşırdı.
30-40 bin insan yaşamını yitirir, bu sayı 50 bine de ulaşabilirdi.
430 bin aile için acil barınma ihtiyacı doğardı.
Yüksek katlı binalardan daha çok tehlikeli olan orta katlı bina sayısı (4-6) fazla olduğu için kilometrekare başına 300-400 kurtarma ekibi gerekirdi.
Bina hasarları ağırlıklı olarak, nüfusun yoğun olduğu şehrin güneybatı kısmında yer alan Eminönü, Fatih, Zeytinburnu, Bakıröy, Bahçelievler, Küçükçekmece'nin güneyi ve Avcılar ilçelerinde, daha az olarak da Kadıköy, Maltepe ve Kartal gibi kentin güneydoğusunda bulunan ilçelerde yoğunlaşacaktı.