Oluşturulma Tarihi: Eylül 03, 2005 00:00
HERKES, ama herkes bir
trafik kazasına karışabilir. İster yaya, ister yolcu, ister sürücü olsun; ister kusurlu, ister kusursuz veya kısmen kusurlu olunsun, hiç kimse ‘benim başıma trafik kazası gelmez’ diyemez. Yatalak bir hasta bile, hastaneye götürülürken bir trafik kazasına uğrayabilir. İnsanlar nasıl hava içinde yaşıyorsa, aynı şekilde trafik ortamında da yaşamaktadır. Yaşamın kendisi trafiktir. Medeni ülkelere seyahat edenlerin ilk gözlemledikleri iki şeyden birincisi ‘imar düzeni’, ikincisi ise ‘trafik disiplini’dir. Türkiye bu iki kritere göre de gayri medeni bir ülkedir. Bu eksiklik, AB’ye girmek için TBMM’den sabaha karşı uyum yasası geçirmekle giderilemez.Basında yer alan trafik kazası haberlerinin ezici çoğunluğu, kazaya sebebiyet veren sürücünün ‘kusursuz’ olduğunu anlatmak amacıyla kaleme alınır. Kaza haberleri taranırsa, kusurlu olduğu ilan edilen sürücülerin çoğunun, gazete okuru olmayan ‘kamyon şoförü’ olduğu anlaşılır. Mesela, trafik kazasına sebebiyet veren bir basın mensubunun kusurlu bulunması mümkün değildir. Bu, meslek dayanışmasına sığmaz. Ayrıca, taşradan gelen trafik haberlerinde, eğer kazayı yapan o yörenin hatırlı bir kişisi ise o da mutlaka kusursuzdur. Basımız tarafından bu güne kadar ismen olmasa bile cismen saptanan trafik canavarlarının bir dökümü aşağıdadır.1. Kazaya uğrayan aracı sıkıştıran, olay yerinden hızla uzaklaştığı için plakası alınamayan kırmızı otomobil.2. Hiç lüzumu yokken, aniden bastıran yağmur.3. Karayollarındaki kör kavşaklar, kör dönemeçler, kör tepe üstleri ve düz yola konmuş kör noktalar.4. Sathi kaplama yapılırken yollara dökülen mıcır.5. Sürücüyü tahrik edecek kadar geniş bırakılan banketler veya kaza şeritleri. Zaten adı üstünde ‘kaza şeridi’. Bu şeritler hiç olmasa, burada kaza da olmayacak. 6. Yokuş aşağı inerken, ihtiyaç duyulan anda patlayan frenler. Bu fren belası, bilhassa kamyonlar için geçerlidir.
Beşiktaş’taki Barbaros Bulvarı’nın altındaki manyetik alan yüzünden bu yokuştan inen kamyonların frenleri, pedala basmadan da patlar.7. Şimdilerde pek rastlanmasa da eskiden çok olan rot çıkması.8. Lastik patlaması.9. Güzel güzel giderken, bilhassa geceleri kontrolden çıkan araçlar.Trafik kazaları, genellikle birçok faktörün üst üste gelmesiyle oluşur. Bu faktörler içinde, yol ve
hava durumu, trafik işaret noksanları ve hataları, araçların mekanik kusurları da vardır. Ama usta sürücülük, en olumsuz şartlar altında dahi, aracı salimen menzile ulaştırmaktır. Son Söz: Canavarı arayan, aynaya baksın.
button