Güncelleme Tarihi:
Kentlerindeki oldu-bittilere karşı duyarlı İstanbullular dünkü manşetimiz üzerine gazetemizi arayarak tepkilerini dile getirmeye başladılar. Ardı arkası kesilmeyen telefonlarda ve fakslarda İstiklal Caddesi'nin trafiğe açılması yönündeki girişime karşı sert tepkiler var. İstiklal'de trafik isteyenler bu kez ciddi bir kamuoyu muhalefetiyle karşılaşacak. Çünkü mahalleleri, okulları ya da aileleri adına bize ulaşan İstanbullular dünkü 'İstiklal yayalarındır' manşetimizi slogan edinmiş durumda.
İstanbullular İstiklal Caddesi'ne sahip çıkıyor. Caddenin trafiğe açılması tartışmasına her meslekten her yaştan birçok kentli faks ve telefonlarla sert tepki gösteriyor. Kimler yok ki bize ulaşanlar arasında: Beyoğlu'nun ilk belediye başkanı Haluk Öztürk Atalay'dan tutun da Bulutsuzluk Özlemi Grubu'nun lideri Nejat Yavaşoğulları'na; İstanbul Ticaret Odası Anadolu Teknik Lisesi öğrencileri adına Aslı Aksoy'dan tutun da Vakko Mağazası'nın eski bir çalışanı olduğunu söyleyen Serhat Dinçer'e kadar...
Hemen herkes İstiklal'in bu haliyle korunmasını savunuyor. Ancak altının çizilmesi gereken bir husus var ki bu da çok önemli: İstiklal Caddesi'nin bu haliyle yarattığı kullanım güçlükleri. Evet, hemen herkes caddenin trafiğe kapalı kalmasından yana ancak bu haliyle de oldukça güçlük çıkarıyor. Yüzbinlerce insanın kullandığı caddeye bağlantı yollarında yeterli sayıda otopark yok, insanlar otopark mafyasının insafına kalmış durumda. Caddenin yeşillendirilmesi ve çevre düzenlemesi eksik ve yetersiz, özellikle Bahariye Caddesi'yle kıyaslandığında fark açıkça ortada. Gereken altyapı yatırımları yapılmadığı için ikide bir orası burası kazılıyor. Ve geçiş sayısı az tutulduğu için çevresinde trafik yığılması, alt geçitler açılmadığı için de üzerinde yaya-araç karmaşası oluşuyor.
Daha da iyisi...
Şehir Planlamacıları Odası Şube Başkanı ve Beyoğlu ilçesinin ilk belediye başkanı bu görüşte olanlardan. Oda Başkanı Ahmet Turgut, yolun yayalaştırılmasının doğru bir karar olduğunu söylemekle birlikte, Taksim-Tünel hattının ulaşım açısından çok uzun bir mesafe olduğunu da anlatıyor: ‘‘Caddenin altyapısında eksiklikler var. Bu da çeşitli kullanım zorlukları ortaya çıkarıyor. Bağlantılar ve ulaşım güçlüğü gözönüne alındığında ise cadde yaya yolu olarak çok uzun bir mesafeye sahip.’’
Bu görüşe katılan bir başkası da 1984'te ANAP'tan Beyoğlu'nun ilk belediye başkanı olarak seçilen Haluk Öztürk Atalay. Eski başkan bu fikri ilk olarak kendisinin ortaya atarak merhum cumhurbaşkanı Turgut Özal'a sunduğunu, ama bugünkü halinden çok daha gelişmiş bir proje hazırladıklarını hatırlatıyor: ‘‘Bütün bu tartışmalar yapılmamış, eksik bırakılmış işlerin sıkıntısıdır. Örneğin park sorunu... Siz yüzbinlerce insanın kullanacağı bir alan yaratacaksınız ama gelenlerin araçlarını nereye parkedeceğini hesaplamayacaksınız. Olur iş değil! Bizim projemizde caddenin etrafında muhtelif yerlerde toplam 25 bin araç kapasiteli katotoparkları düşünülmüştü. Buna ilaveten Taksim-Tophane arasına açılacak bir yolla Sıraselviler'in yükünün azaltılması gerekiyor. Caddenin sık sık kazılmaması için bütün elektrik, su, kanalizasyon, telefon hatlarının İstiklal'in altından geçen bir tünelde toplanması ve bir arıza durumunda kazı yapılmadan tünelin içinden onarımın gerçekleştirilmesi de önemli bir husus. Ara geçişlerin arttırılması ve bunların caddenin altından verilmesi sağlanmalıydı. bunların hiçbiri düşünülmeden paldır küldür cadde yaya trafiğine açıldı, sorunlar da buradan kaynaklanıyor.’’
Uzmanlar ve eski belediye başkanı durumu böyle özetlerken aldığımız bir telefon bir başka kesimin sesini duyurmaya çalışıyordu. Bu kişi caddede lüks bir mağazanın sahibi ve Beyoğlu Güzelleştirme Derneği üyesi olduğunu söyledi. Kendileri caddenin trafiğe açılmasıyla satışlarının artacağı kanısında. Biz de konunun ayrıntılarını dernek başkanı Vitali Hakko ile görüşmeyi uygun gördük. Bu kesim ve görüşleriyle ilgili ayrıntılı bilgileri sizlere yarın duyuracağız. Çünkü bu olayın takipçisiyiz.
Aydoğan Doğanay (Beta ayakkabıcısı)
TURİST KAÇAR
‘‘Burası trafiğe kapalı olduğu için turistler görmeğe geliyor ama açılırsa turiest müşterimizi kaybederiz’’
Ayperi Esen (Metropol Gümüş)
İŞLER FELÇ OLUR
‘‘Böyle bir teşebbüs işlerimizi felç eder. Bu haliyle kalmasını istiyoruz, mevcut trafik bile bence fazla.’’
Pınar Draman (Megavizyon)
HOŞ OLMAZ
‘‘Buranın trafiğe açılmaya değil, büyük bir otoparka ihtiyacı var. Trafiğe açılması hiçbir açıdan hoş olmaz.’’
Kadıköy Belediye Başkanı Selami Öztürk
BU ISRAR NE?
‘‘Yayalaştırmanın iş hacmini azaltacağını hiç düşünmüyorum. tam aksine benim bölgemde bulunan Bahariye Caddesi yayalaştırıldıktan sonra günün her saati dolup taşıyor. Caddenin kimliği değişiyor bir anlamda. Büyük mağazaların başka yerlere taşınma gibi olanakları var. Açıkçası anlamıyorum, İstiklal'in trafiğe açılması için bu ısrar ne?’’