Mevlüt TEZEL
Oluşturulma Tarihi: Haziran 05, 2008 00:00
"Hititler" ve "Gelibolu" belgeselleri büyük ses getiren Tolga Örnek, şimdi de sinema filmi için kolları sıvadı.
Örnek, yeni filminde Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in talimatıyla üretilen Türkiye'nin ilk yerli arabası 'Devrim'in öyküsünü anlatacak.
Sadece 100 metre gidebildi
Çekimlerine temmuzda başlanacak "Devrim Arabaları"nın senaryosu, 1961'de üretilen ancak daha ilk kullanımda yolda kalan "Devrim" arabasından yola çıkılarak yazıldı. Dönemin rakamlarıyla 1.400.000 TL'ye mal olan ve 4,5 ay
gibi kısa süre içinde tamamlanan bu otomobilin benzini, Cemal Gürsel'i Cumhuriyet bayramına götürürken bitmiş ve araç sadece 100 metre gidebilmişti. Gürsel'in "Garp kafasıyla araba yaptık, şark kafasıyla benzin koymayı unuttuk" sözü ise tarihe geçmişti.
Filmin bütçesi açıklanmıyor
Atatürk'ün sağladığı burslarla yurtdışında okuyan Cumhuriyet kuşağı bilim adamları ve mühendislerinin ilginç portrelerine de yer verecek olan filmin bütçesi henüz açıklanmadı. Ancak filmin zengin oyuncu kadrosu dikkat çekiyor. "Bıçak Sırtı" dizisinin başarılı oyuncusu Fikret Kuşkan ile "Binbir Gece"de iyi bir sezon geçiren Halit Ergenç'in başrolleri paylaşacakları "Devrim Arabaları"nda ayrıca Uğur Polat, Taner Birsel, Onur Ünsal, Vahide Gördüm, Altan Gördüm, Ali Düşenkalkar ve Sait Genay gibi usta isimler rol alacak.
Devrim’e dev oyuncu kadrosu
Fikret Kuşkan, Halit Ergenç, Uğur Polat, Vahide Gördüm gibi ünlü isimlerin rol alacağı "Devrim Arabaları"nda sadece Devrim arabasının öyküsü değil Atatürk’ün sağladığı burslarla yurtdışında okuyan Cumhuriyet kuşağı mühendislerinin çarpıcı portrelerine de yer verilecek.
"Hititler" ve gişe rekortmeni "Gelibolu" belgeselleriyle büyük başarı elde eden Tolga Örnek, ilk
sinema filmi "Devrim Arabaları"nın çekimlerine temmuz ayında başlayacak. Filmde, Fikret Kuşkan, Halit Ergenç, Uğur Polat, Taner Birsel, Onur Ünsal, Vahide Gördüm ve Altan Gördüm gibi usta isimler rol alacak. Filmde, 1961 yılında Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel’in talimatıyla 23 Türk mühendisinin dört buçuk ay gibi kısa bir sürede ürettiği ancak ilk kullanımında
benzini bittiği için yolda kalınca medyada çıkan alaylı haberlerin de etkisiyle seri üretimine geçilmeyen Devrim adı verilen arabanın çarpıcı öyküsünün özelinde, tartışma yaratması beklenen konulara da yer verilecek. Atatürk’ün sağladığı burslarla yurtdışında okuyan Cumhuriyet kuşağı mühendislerinin ilginç portreleri, Devrim arabasının üretilmesini istemeyenlerin yaptıkları kulis çalışmaları bu konulardan sadece birkaçı. Bütçesi henüz açıklanmayan filmin çekimlerine önümüzdeki ay başlanacak. İstanbul, Eskişehir ve Ankara’da çekimleri yapılacak filmin, önümüzdeki sezon gösterime girmesi bekleniyor.
Araba müzede hálá çalışıyor
Devrim, ilk yerli ve seri üretim hedefiyle başlanan otomobil projesiydi. 1961 yılında 23 Türk mühendisin geceli gündüzlü çalışarak 4.5 ay gibi kısa bir sürede tamamladıkları iki Devrim arabası, Eskişehir’den, Ankara’ya trenle taşınmıştı. Yolda meydana gelebilecek bir kaza ihtimali düşünüldüğü için arabalara benzin konmamıştı. Ancak mühendisler Ankara’da arabalara benzin koymayı unutunca büyük bir skandal yaşandı. Devrim, Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel’i Cumhuriyet bayramına götürerek hem tanıtımını hem ilk vazifesini gerçekleştirecek iken benzinin bitmesi nedeniyle sadece 100 metre gidebildi. Bu trajik olaydan sonra basının espri konusu olan Devrim’in seri üretiminden vazgeçildi. Bugün ise Devrim arabaları, bir başarı öyküsü olarak anlatılıyor. Uzmanlar, Türk mühendisler tarafından tamamı yerli malzemeyle 4.5 ayda sıfırdan araba üretilmesinin büyük bir başarı olduğunu belirtiyor. 27 Mayıs darbesinin simgesi gibi gösterilen Devrim arabasının bej renkli bir kopyası hálá Eskişehir’de saklanmakta ve çalışır halde tutulmaktadır.