Güncelleme Tarihi:
17 yıl 3 ay 17 günlük işletme süresi için verilen rakamı ihale komisyonu başkanı Funda Ocak, "Rekor kırdık" diye değerlendirirken, gözyaşlarını tutamadı.
TÜRKİYE’nin en işlek ikinci havalimanı olan Antalya Havalimanı terminalinin işletmesi için Alman Fraport-IC Holding ile TAV Holding arasında geçen kıran kırana mücadelede rekor fiyat çıktı. İhalede Tepe-Akfen Grubu ortaklığı olan TAV Holding 3 milyar 57 milyon dolar teklif ederken, Fraport-IC Holding ortaklığı 2 milyar 371 milyon Euro bedelle (3 milyar 197 milyon dolar) ihaleyi kazandı. TAV, İstanbul Havalimanı’nın işletmesini 3 milyar dolara kazanmıştı. Fraport ihale sonrasında yaptığı açıklamada, konsorsiyumda kendisinin yüzde 51, IC Holding’in ise yüzde 49 hisseye sahip olacağını belirti.
GÖZYAŞLARINI TUTAMADI: Toplam 2.5-2.7 milyar dolar büyüklüğündeki Antalya Havalimanı için açılan ihalede Komisyon başkanlığını, daha önce İstanbul Atatürk Havalimanı ihalesini de gerçekleştiren DHMİ APK Daire Başkanı Funda Ocak yaptı. İhalenin 3 milyar 197 milyon dolarla sonuçlanmasının ardından Komisyorn Başkanı Funda Ocak’ın ve ihale komisyonu üyelerinin bazılarının gözyaşlarını tutamadığı görüldü.
TEMİNAT MEKTUBU EKSİK: İhaleye katılan üç firmadan Çelebi Hava Servisi’nin, TAV’ın eski ortağı Avusturyalı Flughafen Vien’le birlikte oluşturduğu konsorsiyum teminat mektubu koşulundaki bir eksiklik nedeniyle elendi. Çelebi-Vien ortaklığının 25 milyon Euro tutarındaki geçici teminat mektubu belgesindeki bir eksiklik nedeniyle elendiği belirtildi. İhalede TAV Havalimanları Holding’in kira bedeli teklifinin görüşülmesinden sonra IC Holding-Fraport ortaklığının teklifi komisyonca ele alındı. DHMİ yetkilileri, ihale komisyonunun firmalar ile teker teker görüşüp tekliflerini yukarı doğru revize etmelerini istedi.
14.6 MİLYON YOLCU: DHMİ verilerine göre, Antalya Havalimanı’nın kapasitesi 5 milyonu dış hat, 3 milyonu da iç hat olmak üzere toplam 8 milyon yolcu olmasına karşın geçen yıl 12.2 milyonu dış hat olmak üzere 14.6 milyon yolcu taşındı. Geçen yılki kuş gribi ve karikatür krizleri nedeniyle turizmin olumsuz etkilenmesiyle Antalya’nın taşıdığı toplam yolcu sayısı 2005 sonu verilerine göre yüzde 8 düşmüştü. Sadece dış hat yolcu sayısındaki düşüş yüzde 14 olmuştu.
EYLÜLDE BAŞLAYACAK: Halen Fraport’un işlettiği Antalya Havalimanı’nın birinci terminalin işletme süresi bu yıl 14 Eylül’de, Çelebi-IC’nin işlettiği ikinci terminalinki ise 23 Eylül 2009’da sona erecek. İhaleyi kazanan firma bu tarihlerinden itibaren birinci terminali 17 yıl 3 ay 17 gün, ikinci terminali ise 15 yıl 3 ay 8 gün işletecek. Ümit ÇETİN
Ödeme nasıl yapılacak
İHALEYİ kazanan IC-Fraport ortaklığı, KDV dahil ihale bedelinin yüzde 18’ini bu yıl, yüzde 7’sini gelecek yıl, kalan bedelin ise her yıl yüzde 5’ini ödeyecek. Ortak girişim, Antalya Havalimanı 1 ve 2. etap dış hatlar terminalleri, CIP, iç hat terminali ile bu terminallere ait otopark gibi mütemmimleri 17 yıl 3 ay 17 gün süreyle işletecek.
Fraport dünyada 6 havalimanı işletiyor
DÜNYANIN en büyük ve en köklü havalimanı işletmecilerinden biri olan Alman Fraport şirketi faaliyetine 1924’te Frankfurt Havalimanı’nın açılmasıyla başladı. Şirket adını havalimanının kısaltması olan "FRA"dan alıyor. Halka 2001’de açılan Fraport’un işlettiği havalimanı ve terminaller arasında Frankfurt, Hahn, Hanover, Saarbrücken (Almanya), Türkiye’de Antalya 1. Dış Hatlar Terminali ve Peru’da Lima Havalimanı bulunuyor. Türkiye’ye büyük önem veren şirket, Bayındır Grubu’nun hisselerini alarak Antalya 1. Dış Hatlar Terminali’ni işletmeye başladı. İşletim süresi önümüzdeki ekim ayında sona eriyor. Şirket önümüzdeki yıllarda inşaatını TAV’ın yaptığı Kahire, Hindistan’da Delhi, Bulgaristan’da Varna ve Burgaz Havalimanları yatırımlarını ise sürdürüyor.
Hangi havalimanını kim işletiyor
Antalya 1: Başlangıç yatırımı 65 milyon dolar. İşletmeci: Fraport (hisselerini Bayındır Grubundan satın aldı)
Antalya 2: Başlangıç yatırımı 70 milyon dolar. İşletmeci: Çelebi-IC Grubu ortaklığı.
İstanbul Atatürk: Başlangıç yatırımı 306 milyon dolar. İşletim süresi 4 yıl 9 ay 5 günle başladı. Bu süre TAV tarafından tamamlanınca iç hatlarla beraber tekrar ihaleye çıkıldı. TAV Holding, ihaleyi 15.5 yıllığına 3 milyar dolarla kazandı.
İzmir Adnan Menderes: Başlangıç yatırımı 150 milyon dolar. İşletme süresi 6 yıl 7 ay 9 gün. İşletmeci Havaş-Bayındır ortaklığıyla başladı, TAV devraldı.
Ankara Esenboğa: Başlangıç yatırımı 240 milyon dolar. İşletme süresi 15 yıl 8 ay. İşletmeci TAV.
Dalaman: Başlangıç yatırımı 100 milyon dolar. İşletme süresi 6 yıl 5 ay 20 gün. İşletmeci ATM Grubu.
Bodrum-Milas: Başlangıç yatırımı 100 milyon dolar. Teknotes-Belgrat Havalimanı ortaklığı tarafından kazanılan ihalede konsiyum terminali 45 ay işletecek.
Çeçen: Bu ihalede en çok devlet kazandı
İHALENİN ardından gazetecilere açıklama yapan IC Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çeçen, teklif ettikleri rakamın sektörde "rekor" olduğunu söyledi. İhaleyi kazanabilmek için ortaklarıyla uzun süren çalışmalar yaptıklarını ifade eden Çeçen, "Bu rakam, bu sektörde bir rekordur. Burada da en çok devletimiz kazanmış oluyor" dedi. Antalya Havalimanı 2. terminalini firmanın 2 yıldır çalıştırdığını, 1. terminali de Fraport’un 9 yıldır işlettiğini belirten Çeçen, Fraport’un tecrübelerinden yararlanacaklarını kaydetti. Çeçen, "Yeni bir lokal firma da Türkiye’de bu sektörde artık vardır. Bundan sonra uluslararası alanda TAV gibi bu firma da çok büyük eserler yapabilecektir" diye konuştu. Çeçen, soruları yanıtlarken, maksimum rakamı zorladıklarını ve fedakarlık yaptıklarını, bu rakama ulaşmak için ortaklarıyla şartları zorladıklarını söyledi. Frankfurt Havalimanı’nın işletmecisi Fraport Başkan Yardımcısı Andrea Pall ise ihalenin çok çetin geçtiğini belirterek, "Antalya’yı uluslararası portföyümüzde 17 sene daha görmekten mutlu olacağız" dedi. Bugüne kadarki servis kalitelerini daha da artıracaklarını garanti eden Pall, "Türkiye’nin geleceğine inanmasaydık böyle bir yatırımı yapmazdık" diye konuştu.
Çelebioğlu: Hukuki yollara başvuracağız
ANTALYA Havalimanı işletmecilik ihalesinde, ilk aşama sonuçlanırken, Çelebi Hava Servisi-Viyana Uluslararası Viyana Havalimanı (Vien) ortaklığı ihaleye giremedi. Devlet Hava Meydanları İşletmeleri’nde (DHMİ), saat 10.00’da başlayan ihalenin ilk aşaması olan teknik inceleme sona erdi. İhale komisyonu, geçici teminatın usulüne uygun olmadığı ve bazı belgelerde eksik bulunması gerekçesiyle Çelebi Hava Servisi-Viyana Uluslararası Viyana Havalimanı ortaklığına yeterlilik belgesi vermedi. Bu haberden sonra Çelebi Hava Servisi hisseleri borsayı yüzde 5.51 düşüşle 30 YTL’den kapattı. TAV ise yüzde 1.71 kayıpla 11.5 YTL’den kapattı. Elenme sonrasında Çelebi Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili Canan Çelebioğlu, ihale salonundan çıktıktan sonra "Dosyamızın tam olduğunu savunuyoruz. Gerekli incelemeleri yaptıktan sonra hukuki yollara başvuracağız" dedi.