Oluşturulma Tarihi: Kasım 04, 2003 00:00
Meclis'e sevk edilen tasarı, merkezi idarenin birçok yetkisini, kaynaklarıyla beraber il özel idareleri ve belediyelere devrediyor. Hastaneler, okullar, müzeler, sanat kurumları, belediye ve il özel idarelerine geçecek.Hükümetin aylardır üzerinde çalıştığı ve devletin yapısını baştan aşağı değiştirecek olan Kamu Yönetimi Reformu Yasa Tasarısı tamamlandı. Başbakan Yardımcısı Mehmet Ali Şahin, tasarıyı Başbakanlık Müsteşarı ve reformun mimarı Ömer Dinçer ile birlikte kamuoyuna açıkladı. Dinçer, yetki devirleriyle Ankara'nın yaklaşık yüzde 50 küçüleceğini belirtti.Meclis'e sevkedilen tasarı, merkezi idarenin bir çok yetkisini, kaynaklarıyla beraber il özel idareleri ve belediyelere devrediyor. Merkezi idarenin denetim yapısı, taşra teşkilatları baştan aşağı yenileniyor. ÜNİTER YAPI BOZULMAZ Dinçer, ‘‘Türk kamu bürokrasisi obezite (şişmanlık) hastalığına yakalanmış. Hayatını sürdürmektedir, nefes almaktadır. Ancak iş üretecek yapıda değildir’’ dedi. Dinçer, kamu yönetimi reformu ile üniter yapının bozulacağına ilişkin eleştirilerin de doğru olmadığını savundu. Dinçer, reformda yasama ve yargıya yönelik bir düzenleme bulunmadığını sadece yürütme alanının düzenlendiğini belirterek, ‘‘Bu nasıl üniter yapıyı bozar bu tartışılsın’’ dedi. Dinçer, tasarıda devletin üniter yapısı ile ilgili herhangi bir tasarrufta bulunulmadığının altını çizdi. Merkezi yönetimin yetkilerinin yerel yönetimlere devredilmesi ile Ankara'nın yüzde 50 oranında küçüleceğini belirten Dinçer, yerele kaynak aktarımının miktarını belirleme konusunda da çalışma başlattıklarını söyledi. Dinçer, ‘‘Birbirimize güvenmiyoruz. Siz bana güvenmiyorsunuz, AKP'ye, Meclis'e güvenmiyorsunuz. Asker sivile, sivil de askere güvenmiyor. Bu toplumda ciddi biçimde güven tesisine ihtiyaç var’’ dedi. Kamudaki hantallığa ilişkin kendi konumundan bir örnek veren Dinçer, ‘‘Benim şoförümün ve arabamın yıllık maliyeti 18 bin dolar. Oysa 8 bin doları maaş olarak ödeyip 10 bin doları da devlete bıraksak yeni yatırımlara yol açmış oluruz’’ dedi. Dinçer, kamuda 200 bin kişinin yöneticilere hizmet verdiğine dikkat çekerek, ‘‘Buna yazık değil mi? Bu nedenle reformu gerçekleştirmek zorundayız’’ dedi.ANAYASAYA UYGUNLUK Reform tasarısının bundan sonra yapılacak çalışmalar için ‘anafikir’ oluşturacağını kaydeden Dinçer, Başbakanlık'ta bundan sonra tasarı çerçevesinde çıkarılacak yasaları Anayasa ve temel yasaya uygunluk açısından denetleyecek bir birimin kurulduğunu kaydetti. Yasaların etki analizi yapıldıktan sonra Bakanlar Kurulu'na sevkine karar verileceğini kaydeden Dinçer, bu birimle yeni bir hiyerarşik yapının kurulmadığını söyledi. Mahalli idarelere ombudsman geliyorHer ilde, mahalli idareler ve bunlara bağlı kuruluşlar ile bu idareler tarafından kurulan birlik ve işletmelerin, gerçek ve tüzel kişilerle ilgili işlem ve eylemlerinin hukuka uygunluğunu değerlendirmek, aralarındaki anlaşmazlıkların çözümüne yardımcı olmak üzere bir ‘‘halk denetçisi’’ seçilecek. Bu denetçi 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nda belirtilen şartları taşıyan, hukuk, iktisat, işletme, maliye, kamu yönetimi, çalışma ekonomisi alanlarında en az dört yıllık yükseköğretim kurumundan mezun veya bu alanlardan birinde yüksek lisans derecesine sahip olacak. SAYGIN OLACAKBu kişi en az 10 yıllık mesleki tecrübe sahibi, toplumda saygınlığı bulunan kişiler arasında beş yıl süreyle görev yapmak üzere il genel meclisinin üçte iki çoğunluğunun kararı ile seçilecek. Halk denetçisi, görev yaptığı süre içinde başka bir işte çalışamayacak.18 SORUDA KAMU YÖNETİMİ REFORMUNe getiriyor?Kamu Yönetimi reformu, Ankara'dan yürütülen birçok hizmetin mahalli idarelere devredilmesini öngörüyor; bir yandan da icracı 15 bakanlıktan sadece beşine illerde teşkilat kurma izni tanınıyor. Kalan 10 bakanlığın illerdeki teşkilatları mahalli idarelere devredilecek.Ne devredilmiyor?Merkezi idare, adalet, savunma, güvenlik, istihbarat, dış ilişkiler, dış politika, maliye, hazine, dış ticaret, gümrük, piyasalara ilişkin düzenleme hizmetleri, milli eğitimde eğitim ve öğretim birliğini sağlama gibi görevler, mahalli idarelere devredilmeyecek. Bu hizmetler eskiden olduğu gibi valilik ve kaymakamlıklar tarafından yürütülecek. Bunların dışındaki tüm hizmetler mahalli idarelerin yönetimine bırakılacak.Merkez ne yapacak?Merkezi idare, kamu hizmetlerine ilişkin ulusal düzeyde genel ilke ve politikalar, amaç ve hedefler ile standartları belirleyecek. Hizmetlerin denetimini yapacak olan merkezi idare, hizmetlerin koordinasyon içerisinde yerine getirilmesini sağlayacak.Hangi unvan kalkıyor?Ankara'daki devlet yapılanmasında müsteşarlık, genel müdürlük, kurul başkanlığı veya daire başkanlığı ve şube müdürlüğü unvanları korunacak. Ancak Daire Başkan Yardımcılıkları unvanları kaldırılacak. Bu sayede 4 bin 569 unvan boşaltılırken, yan hizmet personeliyle birlikte yaklaşık yılda 500 trilyon liralık tasarruf yapılmış olacak.Personel ne olacak?Mahalli idarelere devredilecek olan bölge müdürlükleri veya il müdürlüklerinde çalışan personel, kadrolarıyla birlikte il özel idarelerine veya belediyelere devredilecekler. Ancak bu konudaki uygulama ilkeleri henüz kesinleşmedi. Bu konular, daha sonra çıkacak personel yasasıyla netlik kazanacak.Bakanlık azalacak mı?Reformla birlikte en fazla üçü Başbakan Yardımcısı olmak üzere Devlet Bakanlığı sayısının en fazla sekiz ile sınırlı tutulması da yasal hükme kavuşturuluyor. Böylece bundan sonraki hükümetler de 15'i icracı bakanlık olmak üzere 23 bakandan oluşacak.Hangi teşkilat kalkıyor?Dışişleri, Milli Eğitim, Bayındırlık ve İskan, Sağlık, Ulaştırma, Tarım ve Köyişleri, Sanayi ve Ticaret, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Kültür ve Turizm ile Çevre ve Orman Bakanlıkları taşra teşkilatı kaldırılacak. Devretme işlemi bir yıl içerisinde gerçekleştirilecek.Hangi kurum kaldırılıyor?Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu ve savunma sekreterlikleri tamamen kaldırılıyor. YDK'nın taşınır ve taşınmaz malları Sayıştay'a devredilecek. Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün görev ve yetkileri, araç ve gereçleri, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, bunlara ait ödenekler ile birlikte İstanbul dışında il özel idarelerine, İstanbul ilinde ise bu hizmetleri il sınırlarında yapmak üzere İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne devredilecek.Memur nasıl yükselecek?Memurlar ve diğer kamu görevlilerinin işe alınmaları ve görevde yükselmeleri, ehliyete dayalı seçme sınavı ve liyakat esasına göre yapılacak. Tam zamanlı veya kısmi zamanlı çalışan diğer kamu görevlileri ve işçiler kadro esasına dayalı olmaksızın, sözleşmeye dayalı olarak istihdam edilecek.Onları kapsamıyorCumhurbaşkanlığı, TBMM, Milli Savunma Bakanlığı, Türk Silahlı Kuvvetleri, MGK, MİT, Dışişleri Bakanlığı ile ilişkili kuruluşlar hiyerarşik kademe ve unvanlara ilişkin hükümlere tabi olmayacaklar. Bunların hiyerarşik kademe ve unvanları, kuruluş kanunları ile düzenlenecek.Kim yürütecek? Karayolları
Trafik Kanunu ile Emniyet Genel Müdürlüğü'ne verilmiÅŸ olan trafik hizmetlerinin denetimi, yönetimi ve düzenlenmesi görevlerinin tamamı veya bir kısmı, belediye meclislerinin kararına istinaden yapılacak talep üzerine, İçiÅŸleri Bakanı'nın onayı ile belediyelere devredilebilecek. Bu hizmetler, belediyelerle koordineli olarak Hangi taÅŸra teÅŸkilatı kalacak?Sadece Adalet, Milli Savunma, İçiÅŸleri, Maliye ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı taÅŸra teÅŸkilatı oluÅŸturabilecek. Böylelikle, müze, kültür merkezi, kütüphane gibi kültürel birimler de belediye sınırları içerisinde belediyelere, dışındaki alanlarda ise il özel idarelerine devredilecek.Kaldırılan taÅŸra tekilatı ne olacak?Kültür ve Turizm, Çevre ve Orman, Tarım ve KöyiÅŸleri bakanlıkları ile SHÇEK ve Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü'nün taÅŸra teÅŸkilatları ve bunlara baÄŸlı bütün kurumlar belediye sınırları içinde belediyelere, belediye sınırları dışında ise il özel idarelerine devredilecek.TeftiÅŸ kurullarının yeri nasıl dolacak?TeftiÅŸ kurulları bu yasayla birlikte kaldırılacak. Kamu kurum ve kuruluÅŸlarında iç ve dış denetim yapılacak. Merkezi idareye dahil kurum ve kuruluÅŸlarla il özel idareleri, belediyeler ve buna baÄŸlı kuruluÅŸlar ve mahalli idare birliklerinin dış denetimi Sayıştay tarafından veya Sayıştay'ca belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde yapılacak. Sayıştay bölge teÅŸkilatları da kurarak ülke genelinde örgütlenecek. Ortadan kaldırılan TeftiÅŸ Kurulları'ndaki müfettiÅŸlerin bir bölümünün de Sayıştay'da görevlendirilmesi planlanıyor. TeftiÅŸ ve denetimin, hukuka, kamu yönetiminin temel ilkelerine, belirlenen yıllık amaç ve hedeflere, performans göstergelerine, hizmet, kalite standartlarına göre yapılması öngörülürken, eÄŸitim ve rehberlik boyutuna önem verilecek ve raporlar kamuoyuna duyurulacak.EÄŸitim saÄŸlık hizmeti nasıl olacak?TaÅŸradaki eÄŸitim ve saÄŸlık hizmetleri, en geç beÅŸ yıl içerisinde il özel idarelerine devredilecek. Okullar, araç, gereç, taşınır ve taşınmaz mallar, eÄŸitim hastaneleri hariç hastaneler, saÄŸlık evi, saÄŸlık ocağı, saÄŸlık merkezi, dispanser ile hastanelerin araç, gereç, taşınır ve taşınmaz mallarının devri kademeli olarak gerçekleÅŸtirilecek. Bu süre içinde MEB ve SaÄŸlık Bakanlığı'nın taÅŸra teÅŸkilatları görevini sürdürecek.Bürokrasi yönetimi nasıl deÄŸiÅŸecek?Kamu Yönetimi reformuyla müsteÅŸarlar ile baÅŸkanlık ve genel müdürlük ÅŸeklinde kurulan baÄŸlı ve ilgili kuruluÅŸlarda baÅŸkan ve genel müdürlerin görevleri hükümetin süresiyle sınırlı olacak. Yani, hükümetin görev süresi sona erdiÄŸinde bu makamlardaki kiÅŸilerin görev süreleri de kendiliÄŸinden sona ermiÅŸ olacak.Kurumların yurtdışı teÅŸkilatları ne olacak?DışiÅŸleri Bakanlığı ile Türk Ä°ÅŸbirliÄŸi ve Kalkınma Ä°daresi BaÅŸkanlığı (TÄ°KA) hariç, bakanlıklar ve diÄŸer kamu kurum ve kuruluÅŸları yurtdışında teÅŸkilat kuramayacak. Bakanlık ve kamu kurum ve kuruluÅŸlarından hangilerinin, hangi ülkelerde yurtdışı hizmeti sunacağı da Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek. Bu kurumların personeli DışiÅŸleri Bakanlığı kadrolarına belirli süreli olarak görevlendirilecek.Nasıl kaynak bulunacak?Mahalli idarelere, yetki, görev ve sorumluluklarıyla orantılı gelir saÄŸlanacak. Mahalli idarelere genel bütçe vergi gelirleri tahsilatından ayrılacak olan pay ile ilgili ayrıntılar da yeni yasalarla belirlenecek.Â
button