OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 26, 2001 00:00
TBMM'deki Anayasa değişikliği maratonu, 3. gününde de büyük bir hızla sürüyor. Bugünkü görüşmeler de Kürtçe yayın yapma, dernek kurma ve kitle iletişimde sınırlamaya ilişkin maddeler kabul edildi.KÜRTÇEYE  YAYINA YEŞİL IŞIKGenel Kurulu, Meclis Başkanvekili Murat Sökmenoğlu başkanlığında saat 11:00'da toplandı. Genel Kurul'da, dün görüşmeleri tamamlanan teklifin 10'uncu maddesinin oylamasına geçildi. Oylamaya 421 milletvekili katıldı ve madde 25 ret oyuna karşılık 391 oyla kabul edildi. İki milletvekilinin çekimser kaldığı oylamada, 3 oy boş çıktı.Değişiklik teklifinin 10'uncu maddesi Anayasa'nın 28'inci maddesindeki ''Kanunla yasaklanmış olan herhangi bir dilde yayın yapılamaz'' şeklindeki ikinci fıkrasının Anayasa'dan çıkarılmasını öngörüyor.KİTLE HABERLEŞMEYE SINIR YOKAnayasa değişikliği teklifinin kitle haberleşme araçlarından yararlanmayla ilgili sınırlamaların yeniden düzenlenmesine ilişkin 11'inci maddesi 442 oyla kabul edildi.Madde üzerindeki oylamaya 461 milletvekili katıldı ve madde 14'e karşılık 442 oyla kabul edildi. Oylamada 2 milletvekili çekimser kaldı, 3 oy da boş çıktı.Teklifin 11'inci maddesi, Anayasa'nın 31'ini maddesinin ikinci fıkrasının Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi uyarınca değiştirilmesini öngörüyor. Buna göre, kamu tüzel kişilerinin elindeki basın dışı kitlehaberleşme araçlarından yararlanmaya ilişkin kanuni düzenlemeler sadece, ''Milli güvenlik, kamu düzeni, genel ahlak ve sağlığın korunması'' durumunda mümkün olabilecek. Yeni düzenlemeye göre 31'inci maddenin ikinci fıkrası şu şekilde değiştirildi:''Kanun, milli güvenlik, kamu düzeni, genel ahlak ve sağlığın korunması sebepleri dışında, halkın bu araçlarla
haber almasını, düşünce ve kanaatlere ulaşmasını ve kamuoyunun serbestçe oluşmasını engelleyici kayıtlar koyamaz.''DERNEK KURMAYA AİHS ÖZGÜRLÜĞÜ12. madde üzerindeki oylamaya 462 milletvekili katıldı ve madde 9'a karşılık 447 oyla kabul edildi. Oylamada 1 milletvekili çekimser kaldı, 4 oy boş çıktı, 1 oy da geçersiz sayıldı.Teklifin 12. maddesi, Anayasa'nın dernek kurma özgürlüğüne ilişkin 34. maddesinin Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS) uyarınca yeniden düzenlenmesini öngörüyor. Buna göre, ''Herkes (gerçek ve tüzel kişiler), önceden izin almaksızın dernek kurma ve bunlara üye olma ya da üyelikten çıkma'' özgürlüğüne sahip olacak. Dernek kurma özgürlüğü ancak ''milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genelsağlık ve genel ahlak ile başkalarının hürriyetinin korunması sebepleriyle ve kanunla'' sınırlanabilecek.Yeni düzenleme dernek kapatma veya faaliyetten alıkoymanın kanunda belirtilen hallerde hakim kararıyla yapılabileceğini, acil durumlarda bu konuda verilen yetkili merci kararının da öngörülen sürelerde hakim onayı aranmasını hükme bağlıyor. Bu hükümler vakıflar için de uygulanacak. TOPLANTI VE GÖSTERİ MADDESİ DEĞİŞTİ Ayrıca "önceden izin almadan, silahsız ve saldırısız toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkı"na ilişkin 13. maddesi kabul edildi. Değişiklikle, toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkı Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne (AİHS) uygun hale getiriliyor.  Madde üzerindeki oylamaya 466 milletvekili katıldı ve madde 15'e karşılık 447 oyla kabul edildi. Oylamada 3 milletvekili çekimser kaldı, 1 oy da boş çıktı. Teklifin 13. maddesi, Anayasa'nın 34. maddesinde değişiklik öngörüyor. Yapılan değişiklikle, herkes önceden izin almadan, silahsızve saldırısız toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına sahip olacak.HAK ARAMA HÜRRİYETİ VE ADİL YARGILANMATBMM Genel Kurulu'nda Anayasa değişikliği teklifinin ''adil yargılanma'' hakkına ilişkin 14. maddesi kabul edildi.Değişiklik ile Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerin de öngördüğü ''adil yargılama hakkı'' Anayasa'da düzenleniyor. Anayasa'nın ''Hak arama hürriyeti'' başlıklı 36. maddesindeki düzenlemeye ''adil yargılanma'' ibaresi ekleniyor.Bu kapsamda, Anayasa'nın 36. maddesi ''Herkes meşru vasıta ve yollardan faydalanmak suretiyle yargı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunma ile adil yargılanma hakkına sahiptir. Hiçbir mahkeme, görev ve yetkisi içindeki davaya bakmaktan kaçınamaz''şeklinde düzenlendi.Madde üzerindeki oylamaya 457 milletvekili katıldı ve madde 14'e karşılık 437 oyla kabul edildi. Oylamada 3 milletvekili çekimser kaldı, 3 oy da boş çıktı.    15. MADDE DEĞİŞTİRİLEREK KABUL EDİLDİTBMM Genel Kurulu’nda, Anayasa değişikliği teklifinin 15. maddesi değiştirilerek, 368 oyla kabul edildi. „Savaş, yakın savaş tehdidi ve terör halleri dışında“ ölüm cezası verilemeyecek.Teklifin bu maddesi Anayasa’nın 38. maddesine bazı fıkralar eklenmesini öngörüyor. Buna göre, ölüm cezasının verilebileceği durumlar Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) 6 numaralı protokolü hükümleri uyarınca düzenleniyor.Bu çerçevede, Anayasa’nın 38. maddesine yedinci fıkra olarak „Savaş, yakın savaş tehdidi ve terör halleri dışında ölüm cezası verilemez“ hükmü ekleniyor. Teklifin bu fıkrasındaki „yakın savaş“ ibaresi verilen bir önergenin kabulüyle „yakın savaş tehdidi“ olarak değiştirildi.Yeni düzenlemeyle ayrıca „Kanuna aykırı olarak elde edilmiş bulgular delil olarak kabul edilemez“ hükmü Anayasa kuralı haline getiriliyor.Anayasa’nın 38. maddesine eklenen bir başka fıkrayla sözleşmeden doğan yükümlülüklerin yerine getirilememesi durumunda hapis cezası verilemeyeceği kuralı getiriliyor. Buna göre, „Hiçkimse yalnızca sözleşmeden doğan bir yükümlülüğü yerine getirmemesinden dolayı özgürlüğünden alıkonulamayacak.“Teklifin 15. maddesi üzerindeki oylamaya 452 milletvekili katıldı ve madde 65’e karşılık 368 oyla kabul edildi. Oylamada 8 milletvekili çekimser kaldı, 10 oy boş çıktı ve 1 oy geçersiz sayıldı.Madde üzerinde söz alan bazı milletvekilleri „yakın savaş“ tanımının „net olmadığını“ öne sürdüler. Anayasa Komisyonu Başkanı Turhan Tayan ise bu tanımın AİHS’nin 6 numaralı protokolünden aktarıldığını söyledi.Tayan, görüşmelerin tamamlanmasından sonra söz alarak, Dışişleri Komisyonu Başkanı Kamran İnan ile ANAP İstanbul Milletvekili Mehmet Ali İrtemçelik’in 6 numaralı protokolde „yakın savaş“ ibaresinin „yakın savaş tehdidi“ olarak yer aldığı şeklinde kendisini uyardıklarını söyledi. Tayan, bu tanımın redaksiyon yetkisiyle düzeltilebileceğini belirtti.Birleşimi yöneten Meclis Başkanvekili Murat Sökmenoğlu ile SP Grup Başkanvekili Yasin Hatiboğlu, redaksiyon isteminin mümkün olmadığını dile getirdiler.Sökmenoğlu, grup başkanvekillerinin ortak bir karar alması için birleşime bir süre ara verdi.DEĞİŞİKLİK ÖNERGESİAradan sonra, Anayasa Komisyonu üyelerince „yakın savaş“ ibaresinin „yakın savaş tehdidi“ olarak düzeltilmesi için değişiklik önergesi verildi.Yapılan işari oylamadan sonra önerge kabul edildi ve gizli oylamaya geçildi.Değişiklik önergesine ilişkin oylamaya 468 milletvekili katıldı ve önerge 63’e karşılık 390 oyla kabul edildi. Oylamada 8 milletvekili çekimser kaldı, 6 oy boş çıktı ve 1 oy geçersiz sayıldı.GÖRÜŞMELERTeklifin 15. maddesi üzerindeki görüşmelerde konuşan AK Parti Adıyaman Milletvekili Dengir Mir Mehmet Fırat, ölüm cezasının kaldırılması görüşünü savunarak, terör suçları için ölüm cezasının caydırıcı olamayacağını söyledi.DYP Erzurum Milletvekili Ayvaz Gökdemir ise ölüm cezasının kaldırılmasına karşı olduğunu belirterek, maddeye „ret“ oyu verilmesini istedi.ANAP Denizli Milletvekili Beyhan
Aslan terör suçlularının ilgili ülkeye iadesi konusunda uluslararası düzenleme yapılması gerektiÄŸini belirterek, hükümetin bu konuda giriÅŸimde bulunmasını önerdi.MHP Ä°stanbul Milletvekili Mustafa Verkaya da terörün insanlık suçu olduÄŸunu ifade ederek, bu suçlara ölüm cezası verilmesi gerektiÄŸini söyledi.Â
button