Güncelleme Tarihi:
TBMM Genel Kurulu’nda, Anayasa’nın 37 maddesinde değişiklik yapılmasını öngören teklifin birinci tur görüşmeleri tamamlandı.
DSP Genel Başkanı Bülent Ecevit, MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli, ANAP Genel Başkanı Mesut Yılmaz ile 288 milletvekilinin imzalarını taşıyan teklifin ilk tur görüşmeleri 5 gün sürdü.
Partilerarası Uzlaşma Komisyonu tarafından hazırlanan teklifin maddelerinin büyük çoğunluğu uzlaşı ile kabul edilirken, üç maddesi de yine uzlaşmayla Genel Kurul’da değiştirildi.
Teklifle Avrupa Birliği’ne tam üyelik sürecinde Anayasa’da yapılması gereken düzenlemeler de gerçekleştiriliyor. Bu değişikliklerle özellikle kişi hak ve özgürlükleri; toplumun gereksinimleri, çağdaş-demokratik standartlar, evrensel normlar, insan hakları ve hukukun üstünlüğünü ön plana çıkaracak şekilde yeniden düzenleniyor.
Anayasa’nın başlangıç bölümünün 5. fıkrasında geçen, „Hiçbir düşünce ve mülahazanın“ ibaresi, „Hiçbir faaliyetin“ şeklinde değiştirilerek, düşüncenin suç olmaktan çıkartılması amaçlanıyor.
TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ SINIRLANMASI
Teklifin, Anayasa’nın 13. maddesinde değişiklik öngören 2. maddesi ile temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına gerekçe olacak hükümler daraltılıyor. Temel hak ve hürriyetlerin sınırlanması, Anayasa’nın sözüne ve ruhuna, demokratik toplum düzeni ve laik Cumhuriyet’in gereklerine ve ölçülülük ilkesine aykırı olamayacak.
TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN KÖTÜYE KULLANILAMAMASI
Anayasa’nın 14. maddesinde değişiklik öngören teklifin 3. maddesiyle yapılan değişiklikle, „Temel hak ve özgürlüklerin kötüye kullanılması“ tanımı yeniden düzenleniyor. Buna göre, “İnsan haklarına dayanan demokratik ve laik Cumhuriyeti ortadan kaldırma“ da suç sayılacak. Yürürlükteki düzenleme „Amaçlamayı“ suç sayarken, yeni düzenleme ile „Faaliyet“ te bulunma koşulu da getiriliyor.
GÖZALTI SÜRESİ
Anayasa’nın 19. maddesinde değişiklik öngören 4. madde ile toplu suçlarda gözaltı süresi 15 günden 4 güne indiriliyor.
Belirlenen esaslar dışında bir işleme tabi tutulan kişilere tazminat hukukunun genel prensiplerine göre devletçe tazminat ödenecek.
Kişilerin yakalandığı ya da tutuklandığı „Derhal“ yakınlarına bildirilecek.
ÖZEL HAYATIN KORUNMASI
Anayasa’nın 20. maddesini değiştiren 5. madde ile özel hayatın gizliliği, 21. maddesini değiştiren 6. madde ile konut dokunulmazlığı, 22. maddesini değiştiren 7. madde ile haberleşme özgürlüğü, 23. maddesini değiştiren 8. madde ile seyahat özgürlüğü için Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi çerçevesinde daha fazla koruma öngörülüyor.
Buna göre, bir kişinin üstü, özel kağıtları, eşyasının aranabilmesi ve bunlara el konulabilmesi, konutuna dokunulabilmesi ve haberleşme özgürlüğünün engellenebilmesi için şu şartlar gerekecek:
„Milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlakın korunması veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması.“
Vatandaşların yurtdışına çıkma özgürlüğüne “Ülkenin ekonomik durumu“ engel oluşturamayacak.
Görevliler bu yetkilerini hakim kararı olmadıkça ya da gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda da yetkililerin yazılı emri olmadıkça kullanamayacak. Yetkililer bu konudaki kararlarını 24 saat içinde hakim onayına sunacak. Hakimin kararını 48 saat içinde açıklamaması durumunda kararlar kendiliğinden ortadan kalkacak.
DİL YASAĞI
Anayasa’nın „Düşünceyi açıklama ve yayma hürriyetini“ düzenleyen 26. maddesinde değişiklik öngören teklifin 9. maddesi ile düşüncenin açıklanması ve yayılmasında yasayla yasaklanmış bir dilin kullanılamayacağına ilişkin hüküm kaldırılıyor. Ancak bu özgürlük, „Milli güvenlik, kamu düzeni, kamu güvenliği, cumhuriyetin temel nitelikleri, devletin ülkesiyle bölünmez bütünlüğünün korunması“ amaçlarıyla sınırlandırılabilecek.
Düşünceyi açıklama ve yayma özgürlüğünün kullanılmasında uygulanacak şekil, şart ve usuller kanunla düzenlenecek.
Anayasa’nın 28. maddesini değiştiren 10. madde ile de yasayla yasaklanmış olan herhangi bir dilde yayım yapılamayacağına ilişkin yasak kaldırılıyor.
BASIN DIŞI KİTLE HABERLEŞME ARAÇLARI
Anayasa’nın 31. maddesinin değiştirilmesini düzenleyen 11. maddeye göre, halkın haber alma hakkının „Milli güvenlik, kamu düzeni, genel ahlak ve sağlığın korunması“ dışındaki nedenlerle sınırlandırılmasına izin verilmeyecek.
DERNEK KURMA ÖZGÜRLÜĞÜ
Anayasa’nın „Toplantı hak ve hürriyetleri“ başlığı altında „Dernek kurma hürriyeti„ni düzenleyen 33. maddesinde değişiklik yapan teklifin 12. maddesi ile dernek kurma önündeki engeller kaldırılıyor.
Dernek kurma özgürlüğü de ancak „Milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel ahlak ve genel sağlık ile başkalarının özgürlüklerinin korunması“ nedenleriyle sınırlandırılabilecek.
TOPLANTI VE GÖSTERİ YÜRÜYÜŞÜ HAKKI
Anayasa’nın 34. maddesinde değişiklik yapan 13. madde ile de toplantı ve gösteri yürüyüşü yapma hakkı önündeki sınırlamalar kaldırılıyor.
Toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkına da sadece dernek kurma maddesindeki gerekçelerle sınırlama getirilebilecek.
ADİL YARGILANMA
Anayasa’nın 36. maddesini değiştiren 14. madde ile herkese meşru araç ve yollardan yararlanarak yargı önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunmada bulunmanın yanı sıra „Adil yargılama“ hakkı da tanınıyor.
İDAM CEZASI
Teklifin 15. maddesi ile Anayasa’nın 38. maddesi değiştirilerek, „Savaş, çok yakın savaş tehdidi ve terör halleri dışında ölüm cezası verilemeyeceği“ hükme bağlanıyor.
Bu maddede yapılan değişikliklere göre, yasaya aykırı olarak elde edilmiş bulgular delil olarak kabul edilemeyecek ve hiç kimse yalnızca sözleşmeden doğan bir yükümlülüğü yerine getirmemesinden dolayı özgürlüğünden alıkonulamayacak.
TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN KORUNMASI
Anayasa’nın 40. maddesini değiştiren teklifin 16. maddesine göre, temel hak ve özgürlükleri ihlal edilen vatandaşların işlemlerinde, hangi yasal yolları kullanacağı ve hangi makamlara başvuracağı ile başvurunun sonuçlandırılması süresi kesin olarak belirlenecek.
Teklifin 17. maddesinin öngördüğü değişiklik ile Anayasa’nın 41. maddesine, ailenin „Eşler arasında eşitliğe dayandığı“ ibaresi ekleniyor.
KAMULAŞTIRMA
Anayasa’nın 46. maddesini değiştiren 18. maddeye göre devlet ve kamu tüzel kişileri kamulaştırmayı, ancak gerçek karşılıkları peşin ödeyerek yapabilecek.
Kamulaştırma bedeli ile kesin hükme bağlanan artırım bedeli nakden ve peşin olarak ödenecek.
ÇALIŞMA HAKKI
Anayasa’nın 49. maddesini değiştiren teklifin 19. maddesine göre, devlet çalışanların yanı sıra “İşsizleri“ de koruyacak, çalışma barışını sağlamak için gerekli önlemleri alacak.
SENDİKAL HAKLAR
Anayasa’nın 51. maddesinde değişiklik öngören teklifin 20. maddesi ile sendika kurmadaki bürokratik engeller kaldırılıyor.
Sendika kurma hakkı sadece „Milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlak ile başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması“ amacıyla sınırlandırılabilecek.
Sendikaların ve üst kuruluşlarının tüzükleri, yönetim ve işleyişleri, Cumhuriyet’in temel niteliklerine ve demokratik esaslara aykırı olamayacak.
ASGARİ ÜCRET
Anayasa’nın 55. maddesini değiştiren 21. maddeye göre, asgari ücretin belirlenmesinde, “Ülkenin ekonomik durumu„nun yanı sıra “Çalışanların geçim şartları“ da dikkate alınacak.
SOSYAL VE EKONOMİK HAKLARIN SINIRI
Teklifin 22. maddesi ile Anayasa’nın 65. maddesinin „Sosyal ve ekonomik hakların sınırı“ şeklindeki başlığı, „Devletin iktisadi ve sosyal ödevlerinin sınırları“ şeklinde değiştiriliyor. Devletin, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa ile belirlenen görevlerini yerine getirmesinde, „Ekonomik istikrarın korunmasını gözetmesi“ hükmünden vazgeçiliyor. Devlet, sosyal ve ekonomik alanlardaki görevlerini „Amaçlarına uygun öncelikleri gözeterek“ yerine getirecek.
TÜRK VATANDAŞLIĞI
Anayasa’nın 66. maddesini değiştiren 23. madde ile „Yabancı babadan ve Türk anadan olan çocuğun vatandaşlığı kanunla düzenlenir“ hükmü kadın-erkek eşitsizliği yarattığı gerekçesiyle Anayasa’dan çıkartılıyor.
SEÇİM YASALARI
Anayasa’nın 67. maddesine bir fıkra ekleyen 24. madde ile „Seçim kanunlarında yapılacak değişikliklerin yürürlük tarihinden itibaren bir yıl içinde yapılacak seçimlerde uygulanmaması“ hükmü getiriliyor.
Taksirli suçlardan hüküm giyip ceza infaz kurumlarında bulunanlara, seçimlerde oy kullanma hakkı tanınıyor.
SİYASİ PARTİLERİN KAPATILMASI
Teklifin 25. maddesi ile Anayasa’nın 69. maddesi değiştirilerek, siyasi partilerin kapatılması zorlaştırılıyor.
Bir siyasi parti; kapatmaya gerekçe oluşturacak fiiller, o partinin üyelerince yoğun bir şekilde işlendiği ve bu durum o partinin büyük kongre veya genel başkan veya merkez karar ve yönetim organları veya TBMM’deki grup genel kurulu veya grup yönetim kurulunca zımnen veya açıkça benimsendiği, bu fiiller doğrudan doğruya anılan parti organlarınca kararlılık içinde işlendiği durumda odak haline gelmiş sayılacak.
Anayasa Mahkemesi, temelli kapatma yerine, fiillerin ağırlığına göre, siyasi partinin devlet yardımından kısmen veya tamamen yoksun bırakılmasına karar verebilecek.
DİLEKÇE HAKKI
Teklifin 26. maddesi ile de Anayasa’nın „Dilekçe hakkı“ başlıklı 74. maddesinde değişiklikler yapılıyor.
Yetkili makamlara ve TBMM’ye dilekçe ile başvuruda bulunma hakkı vatandaşların yanı sıra „Karşılıklılık esası gözetilmek kaydıyla Türkiye’de ikamet eden yabancılara“ da tanınıyor.
Başvuruların sonucu, başvuranlara „Gecikmeksizin“ bildirilecek.
MİLLETVEKİLİ SEÇİLME YETERLİLİĞİ
Anayasa’nın „milletvekili seçilme yeterliliği“ ile ilgili 76. maddesini değiştiren 27. maddeye göre, „Terör eylemlerine“ katılanlar milletvekili seçilemeyecek. Yürürlükteki Anayasa’da yeralan ve milletvekili seçilmeyi engelleyen durumlar arasında “İdeolojik ve anarşik eylemlere“ katılma yerine, „Terör eylemlerine“ katılma yeralacak.
Terör eylemlerinden hüküm giyenler, bu ceza affa tabi tutulmuş olsa bile milletvekili seçilemeyecekler.
MİLLETVEKİLİ DOKUNULMAZLIĞI
Milletvekili dokunulmazlığına ilişkin Anayasa’nın 83. maddesi teklifin 28. maddesi ile yeniden düzenleniyor.
Buna göre, milletvekili dokunulmazlığının kaldırılıp kaldırılmamasına ilişkin işlemler TBMM’ye ulaşma tarihinden itibaren üç ay içinde sonuçlandırılacak. Dokunulmazlıkla ilgili oylama Genel Kurul’da gizli oyla yapılacak.
Milletvekilleri hakkındaki ceza davaları Yargıtay’da görülecek. Bu davalarla ilgili hazırlık soruşturmasının yürütülmesi, hükmün temyizi ve diğer yargılama esasları kanunla düzenlenecek.
„Tekrar seçilen milletvekili hakkında soruşturma ve kovuşturma yapılması, yeniden dokunulmazlığın kaldırılmasına bağlıdır“ hükmü madde metninden çıkartılıyor. Böylece, yeniden seçilen milletvekilleri hakkındaki dokunulmazlığın dönem sonuna bırakma kararı, milletvekili sıfatı sona erinceye kadar sürecek.
Anayasa’nın 86. maddesini değiştiren teklifin 29. maddesi uyarınca, milletvekillerinin ödenek, yolluk ve emeklilik işlemlerinin yanı sıra tazminat ve özlük işleri de yasayla düzenlenecek. TBMM üyeleri ile bunların emeklileri, Emekli Sandığı ile ilişkilendirilecek.
AF ÇIKARMA
Teklifin 30. maddesi ile Anayasa’nın TBMM’nin görevlerini düzenleyen 87. maddesi de değiştiriliyor.
Madde ile „Genel ve özel af“ kararı alabilmek için TBMM üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun oyunun aranması koşulu getiriliyor. Anayasa’nın 14.maddesinde yeralan ve „Devlete karşı işlenen suçlar“ olarak tanımlanan suçlar da af kapsamına alınabilecek.
CUMHURBAŞKANI’NIN KISMİ VETO HAKKI
Anayasa’nın 89.maddesinde değişiklik yapan 31. madde ile Cumhurbaşkanı’na, onayına sunulan yasaları „Kısmen“ veto etme yetkisi tanınıyor. Kısmi veto durumunda TBMM, sadece uygun bulunmayan maddeleri görüşebilecek.
ÇATIŞMA DURUMU
Teklifin 32. maddesiyle Anayasa’nın 90. maddesine, Avrupa Birliği’ne uyumun hukuksal altyapısının hazırlanmasına yönelik bir fıkra eklendi.
Buna göre, yasalar ile uluslararası andlaşmaların çatışması halinde uluslararası andlaşmalar esas alınacak.
MECLİS BAŞKANI SEÇİMİ
Anayasa’nın 94. maddesinde değişiklik yapan 33. madde ile Meclis Başkanlarının seçim süresi kısaltılıyor.
TBMM Başkan adayları, Meclis’in toplandığı günden itibaren on gün yerine beş gün içinde Başkanlık Divanı’na bildirilecek. Başkan seçimi de aday gösterme süresinin bitiminden itibaren 5 gün içinde tamamlanacak.
MECLİS SORUŞTURMASI
Anayasa’nın „Meclis soruşturması“ nı düzenleyen 100. maddesini değiştiren 34. maddeye göre, TBMM Genel Kurulu, Başbakan veya bakanlar hakkındaki Meclis soruşturması önergelerini „Gizli oyla“ karara bağlanacak.
Soruşturma komisyonları kendisine verilen kesin süre içinde raporunu TBMM Başkanlığı’na sunacak. Rapor, veriliş tarihinden itibaren 10 gün içinde dağıtılacak, bundan sonraki on gün içinde görüşülecek ve gerek görüldüğü takdirde ilgilinin Yüce Divan’a sevkine karar verilecek. Yüce Divan’a sevk kararı, üye tamsayısının salt çoğunluğunun gizli oyuyla alınabilecek.
MGK’NIN YAPISI
Teklifin 35. maddesi ile Anayasa’nın MGK’ya ilişkin 118. maddesi de değiştiriliyor.
Buna göre, MGK’da, Başbakan, Genelkurmay Başkanı, Milli Savunma, İçişleri, Dışişleri Bakanları, Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanları ile Jandarma Genel Komutanı’nın yanı sıra Başbakan Yardımcıları ve Adalet Bakanı da yeralacak.
MGK’da alınacak kararların “...Bakanlar Kurulunca öncelikle dikkate alınacağı“ şeklindeki ifade, “...Bakanlar Kurulunca değerlendirilir“ olarak değiştiriliyor.
ANAYASA MAHKEMESİ
Anayasa’nın 149. maddesini değiştiren 36. maddeye göre, Anayasa Mahkemesi, Anayasa değişikliklerinin iptali kararları ile parti kapatma kararlarını, üçte iki yerine beşte üç çoğunlukla alabilecek.
12 EYLÜL DÜZENLEMELERİ
Teklifin 37. maddesi, Anayasa’nın Geçici 15. maddesinin son fıkrasını yürürlükten kaldırıyor.
Buna göre, 12 Eylül 1980-6 Aralık 1983 döneminde çıkarılan yasalar, Kanun Hükmünde Kararnameler (KHK) ile Anayasa Düzeni Hakkında Kanun uyarınca alınan karar ve tasarrufların Anayasa’ya aykırılığı öne sürülebilecek.
GEÇİCİ HÜKÜMLER
Teklifin geçici maddesi uyarınca, Anayasa’nın 67. maddesine bu teklif ile eklenen „Seçim kanunlarında yapılacak değişiklikler, yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde yapılacak seçimlerde uygulanmaz“ şeklindeki hüküm, yapılacak ilk genel seçimlerde uygulanmayacak. Böylece, seçim kanunlarında değişiklik yapılarak genel seçime gidilebilecek.
Yine geçici maddeye göre, TBMM, bu kanunun yürürlük tarihinden önce devlete karşı işlenen suçlar için genel ve özel af çıkartamayacak.