Oluşturulma Tarihi: Mayıs 02, 2002 00:00
ANAP, MKYK üyelerinin seçiminde genel başkan kontenjanının kaldırılması için tüzük değişikliği yapılmasını isteyen Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı Sabih Kanadoğlu'nun görüşüne katılmayarak, tüzüğün ilgili maddesinin Anayasa'ya ve Siyasi Partiler Kanunu'na aykırı olmadığını savundu.ANAP Genel Sekreteri Abdülkadir Baş imzasıyla, Cumhuriyet Başsavcısı Sabih Kanadoğlu'nun, parti tüzüğünde gerekli değişikliğin yapılarak genel başkan kontenjanının kaldırılması, MKYK'nın tamamının büyük kongre tarafından gizli oyla seçilmesinin sağlanması ve sonucun iki ay içerisinde başsavcılığa bildirilmesi konusunda gönderdiği uyarı yazısına ilişkin başsavcılığa bir yazı gönderildi.YASA'YA AYKIRI DEĞİLYazıda, başsavcılığın, ANAP'ın tüzüğünün 60. maddesinin 1. fıkrasının c bendinin değiştirilmesi ile ilgili yazısının, 29 Nisan Pazartesi günü yapılan Merkez Karar ve Yönetim Kurulu (MKYK) toplantısında görüşüldüğü belirtilerek, "Yapılan değerlendirmede tüzüğün ilgili maddesinin Anayasa'ya ve Siyasi Partiler Yasası'na aykırı olmadığı görüşüne varılmıştır" denildi.ANAP'ın parti tüzüğünün 60. maddesinin birinci fıkrasının c bendinin, MKYK'nın 10 asil ve 5 yedek üyesinin büyük kongrede genel başkan tarafından gösterilen 20 aday arasından seçileceğini öngördüğü hatırlatılarak, tüzüğün bu hükmünün 1988 yılında yürürlüğe girdiği ve Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nın incelemesine sunulduğu, bu süre içinde Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nca herhangi bir itiraza konu olmadığı kaydedildi.Siyasi Partiler Kanunu'nun 93. maddesinin "Siyasi partilerin parti içi çalışmaları, parti yönetimi, denetimi, parti organları için yapılacak seçimler ile parti genel başkanlığınca, genel merkez organlarınca ve parti gruplarınca alınan kararları ve yapılan eylem veişlemleri parti tüzüğüne, parti üyeleri arasındaki eşitlik ilkesine ve demokrasi esaslarına aykırı olamaz" hükmünü ihtiva ettiği anımsatılarak, şöyle denildi:MEKANİK DEMOKRASİ ANLAYIŞI BENİMSENMEDİ"Parti tüzüğümüzün anılan hükmü, parti üyeleri arasındaki eşitlikilkesine ve demokrasi esaslarına hiçbir şekilde aykırı değildir. Her şeyden önce, genel başkan tarafından aday gösterilen üyeler de, diğer üyeler gibi büyük kongrenin oyuyla seçilmektedir. Genel başkanca aday gösterilen üyelerin seçilme şansları, MKYK'ya kendiliklerinden aday olan üyelerin seçilme olasılıklarından daha yüksek değildir.Siyasi Partiler Kanunu'nun mekanik bir eşitlik ve demokrasi anlayışını benimsemediği, bu konunun çeşitli hükümlerinden anlaşılmaktadır. Kanunun 14. maddesinin ikinci fıkrasına göre, 'Büyük kongre, seçilmiş üyeler ile tabii üyelerden oluşur.' Aynı kanunun 37. maddesine göre 'Siyasi partiler ön
seçim ya da aday yoklaması yaptıkları seçim çevrelerinde, toplam olarak TBMM'nin üye tam sayısının yüzde 5'ini aÅŸmamak üzere, ilini, seçim çevresini, aday listesindeki sırasını, ön seçim veya aday yoklaması tarihinden en az 10 gün önce Yüksek Seçim Kurulu'na bildirmek koÅŸuluyla merkez adayı gösterebilirler'. Nihayet, Anayasamızın 67. maddesinin son fıkrası, 'Seçim kanunları, temsilde adalet ve yönetimde istikrar ilkelerini baÄŸdaÅŸtıracak biçimde düzenlenir' demek suretiyle, mekanik bir demokrasi ve eÅŸitlik anlayışını benimsemediÄŸini açıkça göstermektedir."KATILIMCILIÄžI TEÅžVÄ°K EDÄ°CÄ° MAHÄ°YETTETüzüğün anılan hükmünün, normal parti içi süreçlerde uzman kiÅŸilerin ve özellikle kadınların, parti merkez ve karar yönetim organında daha büyük ölçüde temsilini amaçladığının belirtildiÄŸi yazıda, ÅŸu anda MKYK'da görev yapan 5 kadın üyenin tümünün, tüzüğün buhükmü uyarınca seçildiÄŸi ifade edildi. BaÅŸsavcılığa cevapta, ÅŸunlar kaydedildi:"Olumlu ayrımcılık veya Olumlu eylem (Affimative Action) adı verilen bu tür uygulamaların batı partilerinde pek çok örneÄŸi vardır. Hatta, Avrupa BirliÄŸi tarafından 1996 yılında Dublin Konferansı'nda Avrupa Parlamentosu ve üye ülke parlamentolarının karar mekanizmalarında kadın-erkek dengesin saÄŸlayacak önlemlerin alınması yönünde karar alınmıştır. Bu niteliÄŸi itibariyle tüzüğümüzün ilgili hükmü, parti üyeleri arasındaki eÅŸitlik ilkelerine ve demokrasi esaslarına aykırı olmayıp, ayrıca katılımcılığı kısıtlayıcı deÄŸil, teÅŸvik edici mahiyettedir." Â
button