Anadolu Otoyolu viyadükleri tehlikede

Güncelleme Tarihi:

Anadolu Otoyolu viyadükleri tehlikede
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 09, 2002 15:51

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi araştırmasında ''12 Kasım Düzce depreminde Anadolu Otoyolu, mühendisliğin üç temel ilkesi olan ekonomi, güvenirlilik ve uygulanabilirlik konularında sınıfta kalmıştır'' denildi.

Haberin Devamı

Van Yüzüncü Yıl Ãœniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi'nce, 1998 yılından bu yana Anadolu Otoyolu'nun bulunduÄŸu Bolu, KaynaÅŸlı, Düzce ve Yığılca'daÂyürütülen tez çalışmasının haritalanması tamamlandı. 

YYÜ Mimarlık ve Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof.Dr. Ümit Tolluoğlu yaptığı açıklamada, Araştırma Görevlisi Ali Murat Ay tarafından yürütülen tez çalışmasının Hacettepe Üniversitesi AraştırmaFonu Projesi desteği ile 1986 yılında yapımına başlanan ve halen sürdürülen Anadolu Otoyolu'nun bulunduğu yörede yapıldığını bildirdi. 

Tolluoğlu, Türkiye'nin en büyük aktif kırık zonu olan Kuzey Anadolu Fay Zonu'nun yaklaşık 5 milyon yıldan beri aktif olduğunu ve bu yüzden Türkiye'deki en büyük depremlerin bu kırık zon boyunca meydana geldiğini anlatarak ''Bu fay zonu Türkiye'de mevcut olan ve gelecekte planlanan kara ve demiryolu güzergahlarını, büyük mühendislik yapılarını kesmekte, ayrıca yoğun nüfus alanlarından geçmekte, dolayısıyla büyük risk ve tehlike arz etmektedir'' dedi.

Prof. Dr. Tolluoğlu, ülkemizde 17 Ağustos ve 12 Kasım depremlerinin meydana geldiğini ve çok acı tecrübeler yaşandığını belirterek şunları ifade etti: 

''Anadolu Otoyolu, güzergah boyunca bazı yerlerde viyadüklerle, bazı noktalarda ise tünellerle geçilmektedir. 12 Kasım depremi, bu güzergah seçiminin ne kadar yanlış olduÄŸunu bir kez daha göstermiÅŸtir. Bir sınav niteliÄŸi taşıyanÂ12 Kasım Düzce depreminde Anadolu Otoyolu, mühendisliÄŸin üç temel ilkesi olan ekonomi, güvenirlilik ve uygulanabilirlik konularında sınıfta kalmıştır."  

Tolluoğlu, 12 Kasım depreminin viyadüklerde yaklaşık 28 santimetrelik sağ yönlü yanal yer değişirmeye neden olduğunu kaydederek şunları vurguladı: 

''De
premin ÅŸiddetiyle viyadük tablalarının rotasyonal hareketi sonucu baÄŸlantı noktalarında ciddi hasarlar meydana gelmiÅŸtir. Yaklaşık doÄŸu-batı yönlü viyadüklerin ayakları doÄŸuya doÄŸru kaymıştır.Aktif fay bölgesinde kalan bu bölgenin ileride meydana gelebilecek birdepremde iskambil kağıtları gibi devrilmesi iÅŸten bile deÄŸildir.ÂBu hasarların nasıl giderilebileceÄŸi asıl merak konusudur.''  

BOLU TÜNELİ'NDEKİ ÇÖKMELER

12 Kasım depreminin Bolu Tüneli içinde de deÄŸiÅŸik noktalardaÂçökme ve yer yer çatlamalara neden olduÄŸuna dikkat çeken TolluoÄŸlu ÅŸunları anlattı:  

''
İncelenen alan, topografik özellikler nedeniyle aktif heyelan bölgesidir. 12 Kasım depreminin ardından otoyol güzergahlarında değişik alanlarda uygulanan yamaç dolgularının ciddi bir biçimde heyelan sonucu bozulduğu tespit edilmiştir.''

Tolluoğlu göz ardı edilen diğer bir gerçeğin ise inceleme alanındaki aktif fay zonlarında gelişen kataklastik kayaçların (arduvaz,filit, fay, breşi ve kili) varlığının olduğuna işaret ederek,''Bu litojilerin saha ve laboratuvarlarda yeterince araştırılmamış ve mühendislik hesaplarında dikkate alınmammış olması ve bu tür litojilere uygun tahkimatların kullanılmaması bizce önemli bir ihmal olarak görülmektedir.''

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!