Oluşturulma Tarihi: Şubat 10, 2002 01:59
Anadolu Otoyolu konusuda 4 yıldır sürdürülen tez çalışmasının sonucunu açıklayan Prof. Dr. Ümit Tolluoğlu, ‘‘Viyadükler büyük tehlike taşıyor’’ dedi. Tolluoğlu, 12 Kasım depreminin viyadüklerde yaklaşık 28 santimlik yer değiştirmeye neden olduğunu belirtti.
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi'nce, 1998'den bu yana Anadolu Otoyolu'nun bulunduğu Bolu, Kaynaşlı, Düzce ve Yığılca'da yürütülen tez çalışmasının haritalanması tamamlandı.
Mimarlık ve Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ümit Tolluoğlu, Araştırma Görevlisi Ali Murat Ay'ın yürüttüğü tez çalışmasının Hacettepe Üniversitesi Araştırma Fonu Projesi desteğiyle 1986'da yapımına başlanan ve halen sürdürülen Anadolu Otoyolu'nun bulunduğu yörede yapıldığını bildirdi.
Tolluoğlu, Kuzey Anadolu Fay Zonu'nun yaklaşık 5 milyon yıldan beri aktif olduğunu ve bu yüzden Türkiye'deki en büyük depremlerin bu kırık zon boyunca meydana geldiğini anlattı. Tolluoğlu, ‘‘Bu fay zonu Türkiye'de mevcut olan ve gelecekte planlanan kara ve demiryolu güzergahlarını, büyük mühendislik yapılarını kesmekte, ayrıca yoğun nüfus alanlarından geçmektedir. Dolayısıyla büyük risk ve tehlike arz etmektedir’’ dedi. Tolluoğlu, 17 Ağustos ve 12 Kasım depremlerini anımsatarak, şöyle konuştu:
‘‘12 Kasım depremi, Anadolu Otoyolu güzergah seçiminin yanlış olduğunu gösterdi. Düzce depreminde Anadolu Otoyolu, mühendisliğin 3 temel ilkesi olan ekonomi, güvenirlilik ve uygulanabilirlik konularında sınıfta kaldı.’’
Tolluoğlu, 12 Kasım’da viyadüklerde 28 santimlik sağ yönlü yanal yer değiştirmeye neden olduğunu kaydederek, şunları söyledi:
‘‘Viyadük tablalarının rotasyonal hareketi sonucu bağlantı noktalarında ciddi hasarlar meydana geldi. Doğu-batı yönlü viyadüklerin ayakları doğuya doğru kaydı. Aktif fay bölgesinde kalan bu bölgenin bir depremde iskambil kağıtları gibi devrilmesi işten bile değildir. Bu hasarların nasıl giderileceği asıl merak konusudur.’’
12 Kasım’da yamaç dolguları bozuldu
VAN Yüzüncü Yıl Üniversitesi Mimarlık ve Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ümit Tolluoğlu, 12 Kasım depreminin Bolu Tüneli içinde de değişik noktalarda çökme ve yer yer çatlamalara neden olduğuna dikkat çekti. Tolluoğlu şunları anlattı:
‘‘İncelenen alan, topografik özellikler nedeniyle aktif heyelan bölgesidir. 12 Kasım depreminin ardından otoyol güzergahlarında değişik alanlarda uygulanan yamaç dolgularının ciddi bir biçimde heyelan sonucu bozulduğu tespit edilmiştir.’’
Tolluoğlu, gözardı edilen diğer bir gerçeğin ise inceleme alanındaki aktif fay zonlarında gelişen kataklastik kayaçların (arduvaz, filit, fay, breşi ve kili) varlığının olduğuna işaret etti. Tolluoğlu, ‘‘Bu litojilerin saha ve laboratuvarlarda yeterince araştırılmamış ve mühendislik hesaplarında dikkate alınmammış olması ve uygun tahkimatların kullanılmaması bizce önemli bir ihmal olarak görülmektedir’’ dedi.