Güncelleme Tarihi:
AEI Genel Sekreteri Fred Bruggeman ve TALTA Genel Sekreteri Mustafa Bucan Çolak tarafından yapılan ortak yazılı açıklamada, THY uçağının kara kutusunun ön incelemesinden sonra ilk açıklamanın Hollanda Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yetkilileri tarafından yapıldığı anımsatıldı.
Açıklamada, şu ifadelere yer verildi:
“Rapora göre muhtemel kaza senaryosu şöyle:
Uçağın yükseklik ile ilgili bilgilerini uçuş sistemlerine ve pilotlara sağlayan radyo altimetresi iniş sırasında irtifa ile ilgili bilgiyi bir anda çok düşük olarak algılayarak uçağa yerde olduğu sinyalini vermiş ve bu sinyali alan uçuş sistemleri otomatikman motorları güç kısmaya yönlendirmiştir. Havada motorların güç kaybı ve hız azalması, uçakta, pilotlara 'stall' dediğimiz uçağın havada tutunamaması ikazını vermiştir. Bu ikaza müteakip pilotlar gaz kolunu tam gaz konumuna getirmiş olmalarına rağmen, motorların bu komuta cevap vermeleri için geçen 6–7 saniyelik sürede maalesef uçak kontrolden çıkmıştır.”
Açıklamada, standart bir bakım prosedüründe bütün uçakların arıza kayıtlarının her uçuş sonrasında pilotlar tarafından bakım defterine kaydedildiği vurgulanarak, şu görüşlere yer verildi:
“Son 8 uçuşta 2 kez altimetre hatası verdiği iddia edilen THY TC-JGE uçağının bakım defteri kayıtlarında, herhangi bir arıza kaydı görülmemektedir. Dolayısıyla bakımdan kaynaklanan bir hata olması ihtimali gözükmemektedir. Ayrıca aynı uçak 5 Şubat 2009 tarihinde sesli iniş takımı arıza ikazı 'Landing Gear Oral Warning' vermiştir. Bu arızadan dolayı uçak bakıma alınmış ve radyo altimetresi kontrol edilerek, uçak servise verilmiştir.
Boeing 737–800 serisi uçakların radyo altimetre arızaları konusunda THY Teknik A.Ş, 2001 yılından bu yana üretici firma ile konu hakkında yazışmakta ve altimetre antenlerinin zaman zaman irtifa bilgisini korozyon nedeniyle yanlış iletmesinin sıkça rastlanan bir arıza olduğunu ve bu arızanın giderilmesi için Boeing firması ile müteakip defalar yazışmalar yapılmış ve 2003 yılında Boeing tarafından bir servis bülteni yayımlanmıştır.
Belirtilmesi gereken bir diğer husus da Boeing 737-800 serisi uçaklarda sağ ve sol altimetre olmak üzere 2 adet altimetre bulunur. Bahsi geçen uçakların 'Auto Throttle' sistemi sadece bir tek radyo altimetreden sinyal alarak beslenmektedir, oysa uçakta iki adet altimetre bulunduğundan iki altimetrenin de yeterli gaz veren sistemi beslemesi daha güvenlidir. Tek altimetreden beslemeli Auto Throotle sistemi hata önleme 'fail-safe' mantığına uymayan bir imalat modelidir.
Bütün bu bilgiler ışığında belirtilen kazanın bakım ve onarım eksikliğinden kaynaklanmadığı son derece açıktır.”