Alt tarafı reklam müziÄŸi deÄŸil mi?

Güncelleme Tarihi:

Alt tarafı reklam müziği değil mi
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 09, 2001 00:00

‘‘12 dev adam’’ reklam filmi yurt dışında benzerleri olduÄŸu için reklamcı kulislerinde eleÅŸtiriliyor. DoÄŸrudur. Size, geçmiÅŸte üretilmiÅŸ, benzer konsepti kullanan özellikle de yabancı spor ayakkabı markalarına ait en az beÅŸ tane reklam filmi gösterebilirim.Ama bu reklamlardan hiçbiri bir ülkeyi bu kadar coÅŸturmamış, bir ülke insanlarının kanını bu kadar kaynatmamıştı. Çünkü benzer konseptli diÄŸer reklamların hiçbirinin müziÄŸi kadar amaca uygun bir müzik deÄŸildi. Bu nedenle gereksiz tartışmaları bir yana bırakıp, sonuçlara bakmak gerekir.Garanti'nin sponsorluÄŸundaki ‘‘12 Dev Adam’’ filmi, futboldan gözü kararmış Türkiye'yi basketbol konusunda öyle bir havaya soktu ki, elde edilen baÅŸarı karşısında hem reklama ve hem de Garanti Bankası'na ÅŸapka çıkartmak gerekir. Athena'nın müziÄŸi'nin reklamı nasıl farklılaÅŸtırdığını, reklamdan öğrenilen müziÄŸin kitleleri ateÅŸleyerek, her maçı nasıl bir karnaval havasına soktuÄŸunu hep birlikte görüyoruz. Bir reklamda müziÄŸin neler yapabileceÄŸini görmek için, televizyonunuzun sesini kesip, bu reklamı öyle izleyin. MüziÄŸin beyninizdeki reklam görüntülerini nasıl tamamladığını görüp, müziÄŸin gücüne hayran olacaksınız.‘‘12 Dev Adam’’ filmi kanımca müziÄŸi en iyi kullanan reklamlardan biri olarak Türk reklam tarihindeki yerini aldı. Daha öncelere baktığımda reklam tarihinin bu sayfalarında 15-16 yıl önce televizyonlarda yayınlanan Bonibon reklamını anımsıyorum. BaÅŸka da bir reklam aklıma gelmiyor. Sizce daha fazla reklam anımsamam gerekmez miydi? Var mı sizin anımsadığınız müziÄŸiyle iz bırakan baÅŸka reklamlar?Karım KoçtaÅŸ'ın eriÄŸi yüzünden aÅŸerdi!KOÇTAÅž reklamındaki erikten Adil Biskin'in canı yanmış bakın ne diyor: ‘‘Reklamlar konusunda Pazar günleri yazdığınız eleÅŸtirileri zevkle okuyorum. Ben de bir eleÅŸtirimi sizinle paylaÅŸmak istiyorum. Benim eÅŸim hamile ve bir akÅŸam eÅŸimle TV izlerken Koç Grubu'nun KoçtaÅŸ isimli firmasının reklamını gördük. Reklamda bir bayan ve eÅŸi bir kase can eriÄŸini çatur çutur yiyorlar (bu mevsimde!). Niye erik yediklerini hálá çözebilmiÅŸ deÄŸilim. Tabii bunu izleyince aÅŸerme döneminde olan eÅŸim aynı eriÄŸi istedi. Bu ekonomik sıkıntı içinde o eriÄŸi nereden bulayım. KoçtaÅŸ erik de mi satıyor da reklamlarında erik gösteriyor. Bugüne kadar hiçbir köşe yazarına ve gazeteye bir satır yazmadım (sessiz çoÄŸunluÄŸun bir üyesi!) ama (bir erik bizi periÅŸan etti!) o yüzden yazıyorum.’’Bakın uzun yıllar Türkiye'de yaÅŸayan bir Ä°ngiliz okurumuz ne diyor: ‘‘Sizin minik himinileri bilmem ama Show TV ve Star'daki bilgi yarışmalarının sorularını 2 yaşındaki oÄŸluma tercüme edince çok rahat cevabı söylüyor. Tamam ÅŸu anki ekonomik durumunuzu cümle-alem biliyor ama ÅŸu iÅŸi niye bizim gözümüzde küçük düşerek yapıyorlar ki? Ayrıca SMS'i (Show'da yayınlanan) sunan kızın Türkçesi benim Türkiye'deki ilk zamanlarıma benziyor. Benim alternatifim yoktu, katlanmak zorundalardı bana. Ama Zaten Türkiye'de öz Türkler varken, neden aksanlı birini tercih ediyorlar ki? (Madeleine Brown)McDonalds yarışmacıları aman dikkat!MCDONALDS, ‘‘Dokun Bana, Uçur beni, Damdan Dama Kaçır Beni’’ türü yarışmaların yarattığı gündemden yararlanmak ve böylece dikkati çekmek isteyen bir reklamla karşımızda. Reklamda yuvarlak masa etrafında toplanmış yarışmacılar ellerinde tuttukları McDonalds'ları yememe uÄŸraşı veriyorlar. Hesapta ‘‘McDonalds'lar o kadar lezzetli, o kadar karşı konulmaz ki, yemeden durmak mümkün’’ deÄŸil denmek istiyor. Sonradan söyleyeceÄŸimi baÅŸtan söyleyeyim. McDonalds reklamını hiç beÄŸenmedim. Niye mi? Bir kere McDonalds'ın hedef kitlesi gönderme yapılan yarışmalardan nefret ediyor. Çünkü bu tür yarışmalarda ‘‘insan onurunu’’ ayaklar altına aldığını düşünüyor. Bu nedenle ‘‘yarışma’’ yaklaşımının McDonalds'ın daha önceki reklam yaklaşımı ile uzaktan yakından ilgisinin olmadığını düşünüyorum.Ä°kinci olarak anlatım o kadar dolaylı ve ‘‘durum komedisini’’ anımsatıyor ki, yine söz konusu hedef kitle zekasıyla dalga geçildiÄŸini düşünebilir. Üçüncüsü, ise Mcdonalds temel vaadine yapılan saldırı ile ilgili. Mcdonalds'da her ürünün bir bekleme süresi var. O süre geçerse ürün satılmıyor, çöpe atılıyor. Çünkü o süreden sonra ürünler temel özelliklerini yitiriyor. Söyler misiniz, McDonalds nasıl olur da bu temel vaadiyle çeliÅŸen bir yarışma fikrine çanak tutabilir? Yarışmacıları zehirlemek için mi?Melih Gökçek, Erol Atar'a poz verdi!MELÄ°H Gökçek yılların eskitemediÄŸi, ünlülerin fotoÄŸrafçısı Erol Atar'a müthiÅŸ pozlar vermiÅŸ. Melih Gökçek - Erol Atar buluÅŸmasına bir gazetenin muhabirleri aracılık etmiÅŸ. Buradan ne sonuç çıkarıyoruz? Melih Gökçek yeni partisiyle yakında bu sinemada.Turizm Bakanlığı'nın Türkiye'yi tanıtımı konusundaki yaptığı iÅŸler Türkiye'nin imajını farklı bir yere getiremedi, ama Erkan Mumcu'ya ANAP'ın ikinci adamlığını getirdi. ATO'nun ‘‘Dolara Hayır’’ kampanyasının da Türkiye'ye çok fazla bir ÅŸey getirmeyeceÄŸi ortada. Sinan Aygün'e ne getireceÄŸini ise hep birlikte göreceÄŸiz.Tansu Çiller Genel Kurmay'ın 30 AÄŸustos nedeniyle Gazi Orduevi'nde verdiÄŸi resepsiyonda Ankara Ticaret Odası BaÅŸkanı Sinan Aygün'e ‘‘Nereden çıkarıyorsun bu doları engelleme iÅŸini hiç olur mu?’’ demiÅŸ ve eklemiÅŸ: ‘‘Bir deli kuyuya taÅŸ atmış.. Birileri de yaÄŸmur duasına çıkmışlar!’’. Yeni atasözümüz hepimize hayırlı uÄŸurlu olsun.‘‘Dolara Hayır!’’ kampanyası kapsamında arasıra sabahları radyoda, televizyonda Hasan Mutlucan'a türkü söyletelim. Kesin çözüm. Herkes ne demek istendiÄŸini anlayacaktır. Yalnız bunu yapmadan önce piyasamızın artık ‘‘serbest’’ deÄŸil, ‘‘greko-romen’’ olduÄŸunu cümle aleme ilan etmekte fayda vardır...ÇekirgelikBir tırtıla baktığınızda onun kelebek olacağına dair hiçbir iÅŸaret göremezsiniz! (Buckminster Fuller)Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!