Güncelleme Tarihi:
İletişimde telefonun önemi çok büyük. Özellikle müşteriyle ilk ve tek şansınız olan telefonlara yanıt verirken dikkat edilmesi gereken noktaları biliyor olabilirsiniz, ama bunları yeterince uygulayabiliyor musunuz? ‘‘Telephone doctor’’ sistemi, size belki de bildiğiniz, ama hayata geçirmediğiniz ayrıntıları hatırlatarak şirketinizi en olumlu şekilde temsil etmeniz için yardımcı oluyor.
Çağımızın vazgeçilmez iletişim aracı telefonla konuşurken nelere dikkat edilmesi gerektiği konusunda bugüne kadar pekçok şey yazılıp çizildi. Yine de özellikle çok yoğun ve stresli iş ortamlarında bu kuralların hepsi unutulur ve telefonu açan kişi o anki pozisyonuna göre yanıt verir: ‘‘Alo’’, ‘‘Efendim’’ ya da bazen hiçbir tanıma sığmayan bir ses olabilir... Aradığınız numaranın doğru olup olmadığını, kiminle konuştuğunuzu anlamak için de ayrıca sorular sormanız gerekir. Oysa bütün bu bildik hitap şekilleri, firmanın imajı açısından yanlış mesajlar olduğu gibi bir de müşteri kaybına neden olur. Bunun için konunun uzmanları telefonla konuşma alanında çeşitli sistemler geliştirdiler. Amerika'da konusundaki en yetkili isim olan ‘‘Telephone doctor’’ sistemi de 15 yıldır bu konuda hizmet veriyor. Şubat ayından itibaren Türkiye'de de temsilciliğini Birleşmiş Beyinler'in üstlendiği ‘‘Telephone doctor’’ seminerlerine bugüne kadar 28 ülkede, 8 ayrı dilde, toplam 12 milyon kişi katıldı.
HER TELEFON BİR MİSAFİR
Birleşmiş Beyinler Genel Müdürü Meltem Karateke, Amerika'dan alınan ‘‘Telephone doctor’’ sisteminin bir yıldır Türk kültürüne adapte edilmeye çalışıldığını belirtiyor. Sistemin temel fikrinin çalan telefonun eve gelen bir misafir gibi algılanması gerektiğini söyleyen Karateke, seminerin özelliklerini şöyle özetliyor; ‘‘Şirketlere gelen telefonlar müşteri ile ilk ve tek şansınız. Satışların büyük bir kısmı sizin telefondaki müşterinizle olan ilişkinize bağlı. Bu şansı bilinçli kullanmanız gerekiyor. Öncelikle ‘Telefonu açmadan önce mutlaka gülümseyin' diyoruz. Nefes alıp gülümseyin. Seminerin birinci bölümündeki ‘Temel telefon becerileri', bizim telefonu ilk kim açarsa ona yönelik düşündüğümüz bir telefon kültürü sistemi. Fakat şirketin ortak telefon kültürünü de geliştirdiği için bizim tabirimizle ‘‘duvardan duvara’’ (wall to wall) dediğimiz şirketteki herkesin alması gereken bir seminer. ‘Bir eve ziyaretinizde nasıl karşılanmak istersiniz' diyoruz. Tabii misafir gibi karşılanmak istersiniz. Biz gelen her telefonu misafir gibi karşılıyoruz: ‘Günaydın. PDR. Ben Meltem. İyi yıllar’’ vs gibi...’’
KONUŞMANIZA İMZA ATIN
Meltem Karateke, elektronik santralların çok mekanik ve soğuk olarak nitelendirildiği için canlı telefon bağlantılarının tercih edilmesi gerektiğini belirtiyor: ‘‘Mekanik telefonlar çok soğuk. Sanki karşınızdaki insan konuşmak istemiyormuş gibi bir anlayış beliriyor. Onun için mutlaka sıcak insan ilişkileri, sıcak ses tonu etkili oluyor. Biz canlı telefon bağlantıları yapılmasını istiyoruz. ‘Günaydın, merhaba, nasıl yardımcı olabilirim' gibi... Çünkü siz şirketi temsil ediyorsunuz. Şirketinize güven duymanız lazım. Biz diyoruz ki yazılara imza atıyorsunuz, konuşmanızın altına da imza atın.’’
Peki çok sıkışık, yoğun ya da stresli bir anda gelen telefonlara nasıl yanıt vereceksiniz? Karateke bu soruya da şöyle yanıt veriyor; ‘‘Biz işte bu sorunu çözmek için oradayız. En önemli noktalardan biri de kızgın müşterilerle başa çıkmak. Öncelikle hiçbir şeyi kişisel olarak almıyorsunuz. Arayanın ihtiyacını anlamanız lazım. Müşteriyi rahatlatıp daha sonra da yetkili şahsa bağlayacaksınız.’’
Karateke, ortak telefon kültürü geliştirdiği için şirketin her elemanının bu seminerleri almasını öneriyor: ‘‘Bir şirkette herkes birbirinin müşterisi aslında. Eğer iç müşteri hizmetini iyi yansıtamazsanız, dışarı bunu asla yansıtamazsınız. İç müşteri hizmetinizi çok iyi yapmalısınız. Buradaki kaliteyi birbirinize yansıtmalısınız. Çünkü herkesin çalıştığı yerden bir şekilde memnun olması gerekiyor. Seminere katılanlar çıkışta ‘‘Biz aslında bütün bunları biliyoruz ama hiçbirini uygulamıyoruz' diyorlar. Biz bir ufuk açıyoruz. Yani biz hiç bilinmeyen bir şey öğretmiyoruz aslında. Sadece hatırlatıyoruz.’’
Şubat ayında başlayan ‘‘Telephone doctor’’ semineri, genel katılıma açık olarak yapılıyor. Ayda 4 seminer açılıyor. Yoğunlukla olarak bankalar, bilgi işlem şirketleri, sigorta şirketleri ilgi gösteriyorlar. Şu ana kadar da santral, resepsiyonist ve satış elemanlarının katılımları gerçekleşti.
MÜŞTERİYLE İLİŞKİLERİNİZDE İLK VE TEK ŞANSINIZ
BEŞ YASAK İFADE
1. ‘‘Bilmiyorum...’’
2. ‘‘Bu mümkün değil...’’
3. ‘‘Yapmak zorundasınız...’’
4. ‘‘Bir saniye bekleyin...’’
5. Cümlenin başında ‘‘Hayır...’’
ÖNERİLERİMİZ
1. ‘‘Güzel bir soru, araştırıp öğreneceğim’’
2. ‘‘Yapabileceklerimiz bunlar’’
3. ‘‘Yapmanıza ihtiyaç duyduğumuz’’
4. ‘‘Hatta kalmanızı rica edebilir miyim?’’
5. Cümleye ‘‘hayır’’demeden başlayın.
BU UYARILARA DİKKAT EDİN:
Mutlu müşteri yaratmak
Müşteriyi fark edin
Sorun varsa özür dileyin
İfadeleriniz olumlu olsun
Özel konuşmalarınız kısa olmalı
Sizin sorununuz müşteriyi bağlamaz
Asla ‘‘sakin olun’’ demeyin
Hatanızı bulana teşekkür edin
Önce müşteri
Uyum sağlamak için fırsat yaratın
Duygusal yansımayı önlemek
Bir durumdan ötekine negatif duygu taşımamak
Duygusal sesinizi değiştirmek
Telefonu açmadan gülümsemek
Sahte gülümsemenin gerçek öfkeden iyi olduğunu unutmamak
Her arayanı beklenen misafir gibi hissettirmek
Siz demek şirket demek
3 parçalı ilk karşılama
Anlaşılır konuşmak
Ne istediğini anlamak
Bir konuşmayı diğerine yansıtmamak
Asla aceleye getirmemek
Birçok kişi birden aradığında neler yapılmalı.
Kızgın müşterilerle başa çıkmak
Kişisel almamak
‘‘Kabul et, empati göster, özür dile, yardımcı ol’’ dört adımını uygula
Hakaret içeren konuşmayı engelleme yöntemini kullan
Mazareti sunma, çözüm sun
İç müşteri hizmeti
İş arkadaşlarınız müşterilerinizdir
İç müşterilerinizle telefonda konuşma
İç müşteriler saygı bekler
Her görüşmeye isminizi koyarak imzalayın.
Temel telefon becerileri
Her arayanı misafir gibi hissettirmek
Gelen telefonları karşılama
Müşteri hizmetinin 6 temel kuralı
Yasak ifade
Kızgın müşterilerle başa çıkmak
İleri telefon becerileri
En temel telefon becerilerini hatırlama
Arayanın ihtiyaçlarını anlama
İç müşteri hizmeti
Duygusal yansımayı önlemek
Telefonda rekabet üstünlüğü yaratmak
Mutlu müşteriler yaratmak
Proaktif müşteri hizmeti
Profesyonel nezaket
Mesaj bırakma