Oluşturulma Tarihi: Haziran 29, 2008 00:00
Almanya ve İspanya arasında oynanacak final maçıyla bugün sona erecek Euro 2008’in Avrupa ekonomisi üzerinde yarattığı canlılık devam ediyor.
Euro 2008 finali, Avrupa ekonomisine 300 milyon Euro’luk değer katacak. Turnuvanın finaline ev sahipliği yapan Viyana da sadece final maçından 100 milyon Euro’ya yakın bir kazanç elde edecek.
22 gün boyunca milyonlarca kişi tarafından heyecanla izlenen Euro 2008, final maçıyla Avrupa ekonomisine 300 milyon Euro’luk değer katacak. MasterCard’ın spor ekonomisi uzmanı Simon Chadwick’nın yaptığı araştırmaya göre, turnuva galibi İspanya olursa 113 milyon Euro’dan fazla, Almanya olursa 112 milyon Euro’dan fazla gelir elde edecek. Bu akşam Avusturya’nın Viyana şehrindeki Ernst Happle Stadyumu’nda oynanacak final maçını kaybeden ülke bile 59 milyon Euro gelir sağlayacak. Maçta, İspanya ve Almanya ödül parası, sponsorluk anlaşmaları, televizyon yayın hakları, bilet ve spor malzemesi satışları, turizm gelirleri gibi kısa ve uzun dönemli ekonomik kazançlar sağlayacak.
100 milyon Euro’luk maçEuro 2008 finaline ev sahipliği yapan Viyana da sadece final maçından 100 milyon Euro’ya yakın bir kazanç elde edecek. Bu kazancın 65 milyon Euro’su, kısa dönemli yiyecek içecek, ticari mal satışları ve konaklama ücretlerinden elde edilirken, turizm gelirlerinden beklenen artışın da dahil olduğu uzun dönemli faydalarla desteklenecek. MasterCard tarafından yaptırılan araştırmada, Avrupa Şampiyonası’na ev sahipliği yapmanın Avusturya ve İsviçre’ye katkısının toplamda 470 milyon Euro olduğu belirtiliyor.
150 milyon kişi izliyor
Araştırmayı yöneten Coventry Üniversitesi Uluslararası Spor Endüstrisi Merkezi Başkanı Prof. Chadwick, şu bilgileri verdi: "Euro 2008, ekonomik etki bakımında dünyanın en önemli spor müsabakalarından birisi. UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası finali ev sahibi şehre 150 bin kişi çeken, 150 milyon kişi tarafından seyredilen tam anlamıyla küresel bir etkinlik. Bu nedenle şampiyonaya katılan ülkeler ve kuruluşlara, müsabakalar bittikten uzun süre sonra bile önemli ekonomik kazançlar sağlamaya devam ediyor. Turizm başta olmak üzere daha bir çok gelişme ekonomii canlı tutuyor. Kupayı kaldıran ve organizasyonu düzenleyen ülkeler büyük prim yapıyor."
En önemli 10 organizasyonun yarattığı değer (milyar Euro)Olimpiyat Oyunları: 8.32
Dünya Kupası: 6.72
Amerikan Kup: 5.12
Formula 1: 2.24
Avrupa Futbol Şampiyonası:1.6
Beyzbol Dünya Serisi: 0.8
NFL Superbowl: 0.8
Dünya Rugby Kupası: 0.25
Dünya Atletizm Şampiyonası: 0.25
Dünya Kriket Kupası: 0.12
UEFA’nın geliri yüzde 45 arttı7 Haziran’da başlayan turnuvadaki her maçı 150 milyon kişi izledi. Yaklaşık 200 ülkede canlı yayınlanan maçlar, izleyici kitlesinin büyümesiyle de UEFA’nın gelirlerini artırıyor. Gelirleri bu yıl yüzde 45 artan UEFA yatırımlarıyla da dikkat çekiyor. En son Portekiz’de düzenlenen Euro 2004’te kasasına 852 milyon Euro koyan UEFA, bu yılki organizasyondan 1 milyar 250 milyon Euro gelir elde ediyor.
Sporun gücü evrenselMasterCard Europe, Sponsorluk Hizmetleri Başkanı Paul Meulendijk, Euro 2008 final maçı araştırması ile ilgili şunları söyledi: "Euro 2008’in final maçı, Avrupa’da bu yaz yaşanan muazzam futbol coşkusunun zirvesi olacak. Önce, Moskova’da hatırı sayılır bir UEFA Şampiyonlar Ligi finali yaşadık. Şimdiyse Viyana’da Euro 2008’in sadece final maçı nedeniyle 300 milyon Euro’luk canlılık bekliyoruz. Euro 2008, tüm dünyadaki futbol taraftarlarına paha biçilemez deneyimler yaşatırken, toplamda 1.4 milyar Euro’luk ekonomik etkisiyle de, bu sporun evrensel gücünü ve çekiciliğini gözler önüne serdi." Öte yandan Euro 2008 boyunca heyecan fırtınası estiren Türkiye ise oynadığı maçlarla Avrupa ekomosine büyük katkı sağladı. Avrupa Şampiyonası boyunca tam 5 maç oynayan Türkiye, Avrupa ekonomisine tam 210 milyon Euro’luk değer kattı.