Almanlar bastırıyor, Lübnan ‘kiralık uçak’la kurtuluyor

Güncelleme Tarihi:

Almanlar bastırıyor, Lübnan ‘kiralık uçak’la kurtuluyor
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 14, 2005 00:00

Lübnan devleti için otoyol inÅŸa eden Alman Walter Bau firması, ödemeler aksayınca 7 milyon dolarlık alacağı için Ä°stanbul’da dava açtı. Bunun üzerine, Lübnan MEA Havayolu, uçaklarına gelecek haczi önlemek için, Ä°stanbul’a kiralık uçak ile sefer yapmaya baÅŸladı.ALMANYA’nın en büyük inÅŸaat ÅŸirketlerinden Walter Bau, Lübnan Devleti’nden alacağı 7 milyon 112 bin doları (yaklaşık 9 milyon 595 bin YTL) tahsil edemeyince, Lübnan Hava Yolları Middle East Airways’in (MEA) sefer yaptığı Ä°stanbul’da dava açtı. Mahkeme, Middle East’in Türkiye’ye gelen yolcu uçaklarına el konulması kararı aldı. Kararı duyan ÅŸirket, Türkiye’ye kiralık uçakları göndererek el konulmalarını engelledi.TÃœRKÄ°YE HAKEM OLDU: Walter Bau, 1996 yılında ihaleye girerek, Lübnan Devleti’nden Kuzey Otoyolu ve Kuzey Çevreyolu Ä°nÅŸaatı Projesini inÅŸa etme iÅŸini aldı. Ardından ÅŸirket inÅŸaat çalışmalarına baÅŸlamaya hazırlanırken Lübnan Devleti, anlaÅŸmayı bozdu. Ä°ÅŸin kendisinden alınması nedeniyle doÄŸan 7 milyon 112 bin dolarlık zararı Lübnan Devleti’nden talep eden Walter Bau, alacağını tahsil edemedi. Bunun üzerine Lübnan’ın da üye olduÄŸu ‘New York Konvansiyonu’ kapsamında Türkiye’yi hakem kabul eden ÅŸirket, alacaklarının tahsili için Gür Avukatlık Bürosu aracılığıyla Bakırköy 3’üncü Asliye Hukuk Mahkemesi’nde dava açtı. Mahkeme alacak karşılığı Lübnan Devleti’nin Türkiye’deki banka mevduatları, gayri menkulleri ve yolcu uçaklarına icra yoluyla el konulmasına kararı aldı. Kararın ardından Bakırköy 2’inci Ä°cra Müdürlüğü, UlaÅŸtırma Bakanlığı’na baÅŸvurarak Lübnan Hava Yolları Middle East’in uçaklarına el koyacağını bildirdi.EL KONULAMIYOR: Konuyla ilgili karar, UlaÅŸtırma Bakanlığı’ndan Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü aracılığıyla Devlet Hava Meydanları Ä°ÅŸletmesi’ne bildirilirken, Beyrut-Ä°stanbul arasında haftada 4 sefer düzenleyen Middle East’in uçakları Atatürk Havalimanı’nda beklenmeye baÅŸlandı. Kararın ardından Middle East ilk uçağı, geçen hafta PerÅŸembe günü 10.30’da Beyrut’tan Ä°stanbul’a gelerek Atatürk Havalimanı’na indi. Airbus 321 tipi F-ORMH kuyruk tescilli uçağın yolcusunu boÅŸaltmasının ardından Walter Bau’nun avukatı ve Türk icra memurları polis eÅŸliÄŸinde el koymak üzere uçaÄŸa çıktı. Ancak belgelerde yapılan incelemede uçağın leasing sistemiyle kiralandığı ortaya çıkınca el koyma iÅŸlemi gerçekleÅŸtirilemedi.BÄ°LGÄ° SIZDI: Tekrar Beyrut-Ä°stanbul seferi yapan Middle East uçağı beklenmeye baÅŸlarken, ÅŸirket Pazar günkü seferini de Mısır’dan kiralanan SU-BOW kuyruk tescilli Airbus 310-300 tipi uçakla gerçekleÅŸtirdi ve yine el konulamadı. Bunun ardından uçaklara el konulamayacağı anlaşılırken, alacağın tahsili için Lübnan Devleti’nin banka mevduatları ve gayri menkulleri araÅŸtırılmaya baÅŸlandı. Bir yetkili, Lübnan Hava Yolları Middle East’in Türkiye’ye gelen uçaklarına el konulacağı yönünde bir bilgi sızdığını belirterek, bunun üzerine ÅŸirketin uçaklarına el koydurmamak için kiralık uçaklar gönderdiÄŸini iddia etti. New York Konvansiyonu nedir?BÄ°RLEÅžMÄ°Åž Milletler tarafından hazırlanan Yabancı Hakem Kararlarının Tanınması ve Tenfizine Dair 1958 Tarihli New York Konvansiyonuna çok sayıda devlet taraftır. Konvansiyona göre, taraf ülkelerden birinde verilen hakem kararları, diÄŸerlerinde tenfiz (hükmünü yürütme) edilebilmektedir. New York Konvansiyonu bu yönüyle beynelmilel bir tahkim hukuku meydana getirmiÅŸtir. Bu hukuk, tüm dünya hukukçuları ve uluslararası ticaret uygulayıcıları tarafından bilinmektedir. Bu, tacirlere ve hukukçulara uluslararası ticari uyuÅŸmazlıkların çözüm metodu ve bu metodun kullanılması ile karşılaşılabilecek sonuçlar konusunda önemli bir hukuk güvenliÄŸi saÄŸlamaktadır.MEA uçağı Ä°stanbul’da bir gece bekletildiLÃœBNAN Havayolları ile Walter Bau arasındaki ticari sorun, geçen hafta da bu ÅŸirkete ait uçağın Atatürk Havalimanı’nda bir gece bekletilmesine neden olmuÅŸtu. Referans Gazetesi’ne açıklama yapan Sivil Havacılık Genel Müdürü Topa Bilgetin, MEA’nın özel bir ÅŸirket olduÄŸunu ve devletin küçük bir payının bulunduÄŸu bilgisinin kendilerine geldiÄŸini belirterek, ‘Bu nedenle uçaÄŸa el konulmadı ve uçuÅŸuna izin verildi. EÄŸer uçak devlet malı olsaydı, el konulurdu’ dedi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!