Güncelleme Tarihi:
Tolga ÖZBEK
Dünyanın en büyük tematik akvaryumu, İstanbul’da binlerce çeşit deniz canlısını meraklılarla buluşturuyor. Yılda iki buçuk milyon kişinin gezmesi beklenen akvaryumun sakinleri arasına bölgedeki kuşlar da bulunuyor. Arıtılmış sudaki organik besinleri ve balık atıklarını keşfeden kuşların yeni yuvası, 05-23 pistinin Marmara Denizi üzerindeki yaklaşma hattı oldu.
KUŞLAR UÇAKLARA KARŞI / WEB TV
Son aylarda iniş ve kalkışta kuş çarpma olaylarındaki artış nedeniyle THY, Devlet Hava Meydanları İşletmesi’ne (DHMİ) önlem alınması için yazı yazdı. Olaylarda İstanbul Akvaryumu’nun etkisi olabileceğine dikkat çekildi. DHMİ konuyla ilgili olarak araştırmalara başladı.
KUŞLAR HAVAALANINDA / FOTOGALERİ
Aslında kuş çarpmalarının yüzde 65’inde çok küçük hasarlar oluşuyor. Ama havacılık riski kabul etmiyor. Kuş çarpan uçak hemen seferden çekiliyor. Kontrolden geçiriliyor. Parça değişimi için beklemeler, tarifeyi altüst ediyor. Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu ICAO tarafından yapılan araştırmaya göre kuş çarpma olaylarının havacılık sektörüne maliyeti yılda 1.2 milyar doları buluyor.
EN ÇOK MARTI ÇARPIYOR
Uçaklara en çok yüzde 31 ile martı çarpıyor. Martı, uçak gördüğünde kaçmıyor.
İlkbahar ve sonbahardaki göçler sırasında çarpma olayları hızla artıyor.
Sürü halinde göç eden ve ağırlığı 30 kilogramı bulan Kanada kazları, kuşlar arasında uçaklar için en büyük tehlikeyi oluşturuyor.
En çok çarpma olayı 0-3 bin metre yükseklik arasında rastlanıyor. Ama 10 bin metrede de kuş çarpma olaylarıyla karşılaşılabiliyor.
QANTAS, KUŞLARI ÖZEL IŞIKLA KOVUYOR
Avustralyalı Qantas Havayolları, uçaklarında özel bir ışık sistemi kullanıyor. İniş takımları açıldığında bu lambalar yanıp sönmeye başlıyor. Kuşların dikkati çekiliyor. daha sonrasında sürekli yanıyor. Sistem sayesinde havayolu kuş çarpma olaylarında ciddi bir azalma sağladığını rapor ediyor.
Yapılan bilimsel araştırmalar, yangın söndürme uçaklarına kuş çarpmadığını ortaya koyuyor. Bunun nedenini araştıran bilim adamları, çok alçaktan uçan uçakların sürekli farklı motor gücü kullandıklarından gürültü düzeyinin değişmesi nedeniyle kuşların buna alışamadıklarını belirledi.
Uzun yıllar, uçaklardaki hava radarlarının aktif edildiği durumda sayılan sinyallerin kuşları kaçırdığı iddia edilmişti. Ancak bilimsel araştırmalar iddiayı yalanladı.
YERDE ÖNLEM ALINIYOR
Sesli ve ışıklı ikazlarla kuşlar pistlerden kaçırılıyor. Ancak zamanla kuşlar bu seslere ve ışıklara alışıyor.
Bazı havalimanlarında önlem olarak yırtıcı kuşlar besleniyor. Doğal yöntemle mücadele yapılıyor.
Kuşlara besin sağlayan toprak hafriyatı gibi çalışmalar yakından takip ediliyor. Kazılan bölgenin hemen üzeri kapatılıyor.
Atatürk Havalimanı’nda çimler kısa kesiliyor. Martılar, perdeli ayaklarına battığı için kısa çimlere inmiyor.
Lufthansa Türkiye’de 55’inci yılını kutluyor
Alman Lufthansa Havayolları, Türkiye’ye uçmaya başlamasının 55’inci yılını aldığı ödülle kutladı. Bağımsız turizm ve seyahat uzmanlarının oyuyla Lufthansa, Dünya Seyahat Ödülleri (WTA) ‘Avrupa’nın lider havayolu şirketi’ seçildi. Ödülü, havayolunun Türkiye Halkla İlişkiler Müdürü İnci Gökçe aldı. İstanbul, Ankara, Antalya, İzmir ve Bursa’yı Frankfurt ile Münih’e haftada 74 kez bağladıklarını söyleyen Lufthansa Türkiye Genel Müdürü Gregor Wende, “Lufthansa ve Türkiye uzun süreli bir aşk ilişkisi yaşıyor. 55 yıldır yaptığımız seferleri daha da artırmayı planlıyoruz” diyor.
THY’de Aykut Alpa dönemi
THY’nin Uçuş İşletme Başkanlığı (Baş Pilotluk) görevine Aykut Alpa atandı. Halen filoda Boeing 777’de kaptan pilot olan Alpa, bu göreve atanan ilk sivil kökenli pilot oldu. Akademik seviyede İngilizce bilen Alpa 1997’de THY’nin ilk Boeing 737-800 pilotlarından biri olmuştu.