Güncelleme Tarihi:
Nielsen'in “Markalar Araştırması”nın 2007 sonuçları açıklandı. 14'üncüsü gerçekleştirilen araştırmaya bu yıl 4 yeni kategorinin eklenmesiyle sorgulanan kategori sayısı 116'ya yükseldi.
Araştırma sonuçlarına göre, kategori belirtilmeksizin kişilerin ilk aklına gelen marka sorgulamasında Arçelik, 10 yıldan uzun süredir sürdürdüğü liderliğini bu yıl da korudu. Önceki yıla göre Arçelik'i belirtenlerin oranı 2007 yılında artarken, Ülker en çok hatırlanan ikinci marka oldu. Beko ve Adidas ise üçüncülüğü paylaştı.
Araştırma sonuçlarına göre hiçbir ürün, marka ya da kategori hatırlatması olmadan tüketicilere “ilk hatırladığınız firma hangisidir” sorusu yönetildiğinde Arçelik yine ilk sırada yer aldı. Arçelik'in ardından Koç ikinciliği alırken, Beko ve Ülker ise üçüncü oldu.
Tüketicilere kategori belirtmeden “Kendinize en yakın hissettiğiniz marka hangisidir?” sorusu yöneltildiğinde yaklaşık her 5 tüketiciden biri yakın hissettiği bir marka olmadığını belirtti.
Yakın hissedilen markalar sıralamasında Arçelik ilk sırada yer alırken, bu markayı Ülker izledi. Spor giyim markaları Nike ve Adidas ise iki markanın ardından üçüncü sırada yer aldı. Pınar, Vestel, Sony, Beko, Levi's, Bosch ve LCW diğer yakın hissedilen markalar olarak sıralandı.
BİLİNİRLİKLERİ ARTAN VE AZALANLAR
Markaların bilinirlik düzeylerinin ne oranda değiştiği incelendiğinde ise 2007'de belirtilme düzeyini en fazla arttıran markanın, 13 puan artış ile internet servis sağlayıcı kategorisindeki TTNet olduğu görüldü.
Bilgisayar kategorisinde Casper 5 puan artış göstererek belirtilme düzeyini en fazla artıran ikinci marka, Nuhun Ankara da üçüncü sırada yer aldı.
Geçen yıl belirtilme oranı azalan markalara bakıldığında ise Efes Pilsen ilk sırada yer alırken, bu markayı Duracell ve Aygaz izledi.
Kategorilere göre lider markaların belirtilme oranlarına bakıldığında ise cep telefonu kategorisinde Nokia tüm kategorilere göre belirtilme oranı en yüksek marka oldu. Nokia'yı kolalı gazlı meşrubat kategorisinde Coca-Cola, diş macunu kategorisinde İpana takip etti.
MARKALAŞMIŞ SANATÇI VE SPORCULAR
Nielsen'nin araştırma sonuçlarına göre tüketicilere “İsminin bir marka olduğuna inandığınız sanatçıyı belirtir misiniz” sorusu yöneltildiğinde, her 2 kişiden biri herhangi bir sanatçı adı belirtmedi. Marka olduğuna inanılan sanatçılar sorgulamasında sırasıyla Hülya Avşar, İbrahim Tatlıses ve Tarkan geçen yıl olduğu gibi bu yılda ilk üç sırada yer aldı. Ancak 3 ismin de belirtilme oranları önceki yıllara göre geriledi.
Marka olduğuna inanılan sporcular sorgulamasında ise Hakan Şükür ilk sırada yer alırken, David Beckham, İlhan Mansız, Ronaldinho, Roberto Carlos gibi isimler de listede bulundu.