Akdenizli, Afrikalı ve Arabız

Güncelleme Tarihi:

Akdenizli, Afrikalı ve Arabız
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 15, 2012 00:00

Müthiş bir sesi, bambaşka bir müzikal hissi ve büyüleyici bir sahne zarafeti var. Berberice, Fransızca ve İngilizce şakıyan Souad Massi, nihayet Türkiye'ye de geliyor. Hayranlarının 'Cezayir Menekşesi' dedikleri Massi ile terk etmek zorunda kaldığı memleketini, Arap Baharı'nı ve türler arasında gezinen müziğini konuştuk

Haberin Devamı

Sizin hikayenizin, diÄŸer müziÄŸe baÅŸlama hikayelerden ne farkı var?Â

- Beni gitar çalmaya teşvik eden, kendisi de müzisyen olan kardeşim Hassan'dı. Çok şanslıyım, müziği seven bir ailenin içinde büyüdüm. 16-17 yaşındayken bir Flamenko grubuyla başladım. Daha sonra rock grubu Atakor'la devam ettim. Fakat ailemin bana bakışı değişti, sanki bir asiymişim gibi davranmaya başladılar. Hatta annem benden korkuyordu. Fakat iki erkek kardeşimin müzisyen olması büyük şanstı. Başarılı olmam için çok desteklediler. Kız kardeşim de dansçıydı. Mağrip ülkelerinde sık karşılaşılan durumlar değildir bunlar. Ailemle yaşarken, özgürlük ve farklı olmakla ilgili fikirler geliştirdim. Diğerleri gibi olmak istemiyordum.

Anavatanınızı neden terk ettiniz?

- 1999'da Cezayirli bir kuruluştan, Paris'te güzel bir çadırda (Cabaret Sauvage) düzenlenen Cezayir’in Kadınları (Femmes d'Algerie) Festivali'ne davet aldım. Fransa'da işler yolunda gittiği için de daha sonra buraya yerleştim.

Haberin Devamı

Ãœlkenizle baÄŸlarınızı tamamen koparmadınız deÄŸil mi?Â

- Cezayir ile Paris arasında gidip geliyorum. Paris’te okula giden iki çocuğum var ve işim için burada yaşamam daha pratik. Bütün müzisyenlerim de Paris'te. Fakat Cezayir’e düzenli gitme ihtiyacı hissediyorum, bütün ailem orada.

TÃœRK TELEVÄ°ZYONU Ä°ZLERDÄ°KÂ

Ä°ngilizce, Fransızca ve Berberice söylüyorsunuz. Country, flamenko ve fado gibi türlerden besleniyorsunuz. MüziÄŸinizi nasıl tanımlıyorsunuz? Â

- Cezayir tüm müziklerin kesişim noktasıdır. Biz Akdenizliyiz, okyanusa bakıyoruz. Afrikalıyız ve Arabız. Rock, pop ve country'yi her zaman sevmişimdir. Annem ve babam müziğe tapıyordu. James Brown’dan Jacques Brel’e, Edith Piaf’tan flamenkoya kadar pek çok farklı tarz dinliyorlardı. Hatta AC/DC, Aerosmith ve ZZ Top grupları bile seviyorlardı. Sayelerinde geniş bir müzik kültürüm oldu. Tarzım birçok türün karışımı. En önemli şey sahnede samimi olmak ve gerçek duygularımı paylaşmak.

Kariyerine rock grubunda baÅŸlayan biri için enteresan bir noktaya savrulduÄŸunuzu düşünmüyor musunuz?Â

Haberin Devamı

- Son derece doÄŸal geliÅŸti her ÅŸey. Hep bir arayış içinde oluyor ve deÄŸiÅŸiyorsunuz. Sanatçılar için en önemli ÅŸey özgür ve deÄŸiÅŸime açık olmaktır.   Â

Son albümünüz 'O Houria'da diÄŸer albümlerde denemediÄŸiniz ne var?Â

- Biraz daha folk-rock’a yakın bir tarz. Michel Françoise, otomobilde eÅŸimle bana birkaç parça dinletti ve düşüncemizi sordu. Bu parçaları ileride kullanabileceÄŸimi hissettirdi. Çünkü Fransızca söylemeyi çok istiyordum. 'Tout ce que j’aime' ve 'Ô Houria' tam anlamıyla büyüledi. Sonra beni Cabrel'in stüdyosuna götürdü, ki son derece sıra dışı bir deneyimdi, hayran kaldım. Ayrıca Cabrel'in evine yakın bir çiftliÄŸi var. Kır hayatı müzisyenleri çalışmaya zorlar çünkü tuz almayı unuttuÄŸunda 30 kilometre yol gitmek zorundasın! Ayrıca güzel bir akustiÄŸi de vardı, çalışmak için idealdi yani. Paris’e döndüğümde Michel Françoise, Cabrel’in meÅŸhur stüdyosunda albüm kaydı yapmayı önerdi. Kabul ettim ve her ÅŸey bu kadar basit geliÅŸti. Åžimdi de çingene müziÄŸi yapan müzisyenlerle Arap, Endülüs ve flamenko tarzı bir albüm üzerinde çalışıyoruz. Â

Haberin Devamı

Türk müziği hakkında neler düşünüyorsunuz peki?

- Çok seviyorum. Cezayir’de ailemle sık sık Türk televizyonu izlerdik. Türkiyeli bir müzisyenle düet yapma fırsatı bulamadım ama büyük bir zevk olurdu. Ãœlkenize gelecek olmaktan dolayı da çok mutluyuz.Â

YENİ BAŞLAYANLAR İÇİN MASSI

Souad Massi (40) ÅŸarkıcı, gitarist ve söz yazarı. Tek albümlük rock grubu Atakor ile yedi yıl Cezayir’i baÅŸtan sona dolaÅŸtı. Ãœlkesini tanımakla kalmadı, solo kariyeri için yöresel ezgiler topladı. Politik içerikli müziÄŸi yüzünden, ülkesinin 90'lardaki çalkantılı atmosferinden uzaklaşıp Paris’e yerleÅŸti. Geleneksel Cezayir müziÄŸi chaâbi ve rock gibi türleri bir araya getirdiÄŸi ilk albümü 'Raoui' ile 2001'de Fransa'daki listeleri zorladı. DiÄŸer albümleriyse 'Deb' (2003), 'Mesk Elil' (2005), 'Acoustique' (2008) ve 'Ô Houria' (2010). 2002'de prestijli dünya müziÄŸi ödüllerinden 'BBC Radio 3'ü ve Fransa’da altın plak kazandı. Marc Lavoine ile 'Paris' ve Senegalli Ä°smael Lo ile 'Noir et Blanc' gibi düetleriyle de dikkat çekti.Â

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!