<B> Sibel ARNA</B>
Oluşturulma Tarihi: Eylül 26, 2003 21:35
Biz halk arasında onlara pompacı diyoruz, şirketteki isimleri ön saha elemanı. Yağmur, çamur, kar, güneş demiyor taşıtlara benzin dolduruyorlar. Shell pompacıları eğitmek, onların hayat boyu pompacı kalmasını önlemek ve müşterilerine aynı standartta kusursuz hizmet vermek için bir akademi kurdu. Eğitimlerin hepsini başarıyla geçen pompacılar sırasıyla market satış elemanı, satın alma sorumlusu ve istasyon müdürü olabiliyor. Shell Akademi 2003'te altı bin 600 kişiye eğitim vermeyi planlıyor.
Massachusetts Yaşam Sigortası şirketinin genel müdürü Thomas Wheeler ve karısı, otobanda arabaları ile yol alırken, Wheeler benzinin bitmek üzere olduğunu fark eder. Otobandan çıkıp ilk benzinciye girer. İstasyonda tek pompacı vardır. Benzin doldurulurken ayaklarının açılması için yürümeye başlar. Geri döndüğünde, karısı ile pompacının koyu bir sohbete daldıklarını görür. O gelince susarlar. Arabaya binince pompacı onlara el sallar ve karısına ‘‘Seni görmek güzeldi’’ der. Servis alanından ayrılırken, Wheeler karısına adamı tanıyıp tanımadığını sorar. Karısı, tanıdığını söyler. Aynı lisede okumuş hatta bir yıl da çıkmışlardır. Wheeler, ‘‘Şanslıymışsın ki, karşına ben çıkmışım. Onunla evlenseydin, genel müdür değil de pompacı karısı olacaktın’’ der. Karısı soğukkanlı bir şekilde cevaplar: ‘‘Sevgilim, evlenseydik o genel müdür, sen pompacı olurdun!’’
‘‘The Best Of Bits & Pieces’’ adlı kitaptaki bu hikayeye göre bir pompacının pompacı değil de genel müdür olması için arkasında ‘‘bir kadın’’ bulunması gerekiyor. Ama Türkiye'de artık pompacılar da müdür olabiliyor. Kendi çalışanlarını eğitmek için bir akademi kuran Shell, gelecek vaat eden pompacıları sırasıyla market müdürü, satın alma müdürü ve istasyon müdürü yapıyor.
ÜÇ BİN KİŞİ MEZUN OLDU
Shell Akademisi yaklaşık bir yıl önce kuruldu. Akademide istasyon yöneticileri, bayiler ve ağırlıklı olarak ön saha satış elemanları eğitim alıyor. Eğitimler sonunda başarılı olanlara diploma veriliyor. Akademi'deki eğitimlerin belli bir süresi yok. ‘‘Öğrenmenin sonu yoktur’’ ilkesiyle elemanlarına sürekli yeni şeyler öğretiyorlar. Temel eğitimi alan bir pompacı hemen arkasından müşteri hizmetleri eğitimini, aktif satış eğitimini, takım çalışması eğitimini, çevre, sağlık, emniyet eğitimini de alıyor. Pompacılıktan markete terfi eden bir eleman markette çalıştığı süre içinde muhasebe, satın alma gibi eğitimler alıp satın alma müdürü olabiliyor. Shell Akademisi umut vaat eden elemanlarını Yönetici Geliştirme Programı’na dahil ediyor. Bu programda istasyon yönetimi, insan kaynağı, finans, satış gibi konularda eğitim veriliyor. Shell Akademisi'nde bu güne kadar üç bin kişi çeşitli diplomalar aldı. 2003'te altı bin 600 Shell çalışanına eğitim verilmesi hedefleniyor.
Shell Akademisi'nin merkezi İstanbul Maltepe'de, şubesi ise İzmir'de bulunuyor. İhtiyaç duyulduğunda başka illerde salon kiralanıp eğitim veriliyor. Ayrıca gezici akademi otobüsü Türkiye çapındaki birçok şubeyi dolaşıp çalışanlara temel eğitim veriyor.
Shell perakende satışlar müdürü Ahmet Erdem, ‘‘akademi açılmadan önce pompacılar kendilerini ikinci-üçüncü sınıf bir iş yapıyormuş gibi hissediyordu. Eğitim programlarımız sayesinde kendilerine güvenleri arttı. Prim sistemimiz de onları çok motive ediyor. Çok çalışan bir pompacı maaşını ikiye üçe katlayabiliyor’’ diyor. Perakende Eğitim Müdürü Zuhal Çivi ise ‘‘Elemanlarımıza her müşteriye aynı standartta davranmalarını öğretiyoruz. Bizim için bir BMW sahibi ile bir Şahin sahibi arasında hiç bir fark yoktur. Pompacıya önce öğretilen ikisine de aynı şekilde hizmet etmesi.’’
Shell Akademi'nin altı eğitmeni var. Biri İzmir'de, biri eğitim otobüsünde, dördü ise İstanbul'da görevli. Altı eğitmenin içindeki tek kadın Neslihan Bağcı emniyet ve müşteri hizmetleri konusunda eğitim veriyor. Bağcı çalışanlara maket otomobil ve maket pompayla uygulamalar yaptırıyor. Kameraya çektiği öğrencilere daha sonra kendilerini izlettiriyor.