Güncelleme Tarihi:
ALMANYA'nın Rastatt kentinde belediyenin okullarda anadil derslerine sınıf vermeme kararında hala bir değişiklik olmazken, Baden Türk Okul Aile Birlik Federasyon Başkan Yardımcısı Kemal Ülker, anadil yasağını, AB Irkçılığı Gözleme Merkezi'ne bir mektup yazarak, şikayet etti.
Avukatla görüşüldü
Mektup yazdı
İki aydır anadil yasağına somut çözüm getirilememesinin en çok Rastatt’ta yaşayan çocukları, velileri ve öğretmenleri üzdüğünü kaydeden Kemal Ülker, yasağı kınayan bir mektup hazırlayarak başta Baden Württemberg Eyalet Başbaşkanı Günther Oettinger'e olmak üzere, Eyalet Kültür ve Spordan Sorumlu Bakanı Helmut Rau ve Viyana Avrupa Birliği (AB) Irkçılığı Gözleme Genel Merkezi'ne gönderildiğini söyledi.
Mektubu bütün okul aile birliklerine göndererek benzer tepkilerle bulundukları kentteki Alman kurumlarıyla Eyalet Başbakanı Oettinger, Kültür Bakanı Rau ve AB Irkçılığı Gözleme Merkezi'ne şikayette bulunmalarını istediklerini belirten Kemal Ülker, mektupla ilgili verdiği bilgide, "Rastatt’ta getirilen anadil yasağın yabancılar için tehlikeli olacağı ve yasağın diğer kentlere örnek olmamasını istiyoruz. Bilimsel çalışma ve araştırmalar her yabancının anadil öğrenimini desteklerken anlamsız yasağın kalkmasını talep ediyoruz. Anadilini bilmeyen bir çocuk ileride alacağı eğitim ve lisan öğreniminde başarılı olamaz. Almanya'da bir yandan çok dilli ve çok kültürlü eğitim programlarına ağırlık verilirken anlamsız yasak uyuma aykırı. Yasakçı Belediye Başkanı Walker’in anadil uyumu engelliyor diye okullarda sınıf tahsis etmemesi anadile getirilen yasakla uyuma hiçbir katkısı olmayacak. Uyum için anadil yasağı yerine yabancıların toplumda uyuma yönelik daha sağlıklı çözümler getirilmeli. Yasağın başta eyalet hükümetin tekrar gözden geçirmesini ve Rastatt'ı uyararak bu karardan vazgeçmesini istiyoruz" dedi.
"Öğrenciler derslerden mahrum kaldı"
Rastatt kentinde görev yapan Türk öğretmenler Arzu Bendler, Fatma Koçyılmaz ve Abdullah Bedir Rastatt ve civarından Türkçe derslerine giren yaklaşık 350 öğrenciden 100 öğrencinin merkezde uygulanan yasaktan ötürü derslerden mahrum kaldığını söylediler.
Arzu Bendler, yasağın merkezde bulunan okullarda geçerli olduğunu belirterek, "100 civarında öğrencimiz Türkçe derslerinden geri kaldığı için çok üzülüyoruz. Merkezde yaşayan Türkler de, çocukları da Türkçe'den uzak kaldıkları için üzüntü duyuyorlar ve öğretmenleriyle beraber olacakları günü iple çekiyorlar" dedi.
Rastatt ve Çevresi Türk Okul Aile Birlik Başkanı Sıttık Coşkuner ve basın sözcüsü Melih Külahçı, anadil dersi yasağı konusunda Belediye Başkanı Klaus Eckart Walker'in kararından geri adım atmadığını bildirerek, şubat ayında anadil Türkçe derslerinin geçici olarak verilmesi için yer aranmasından vazgeçildiğini belirttiler. Hedefin derslerin okullarda verilmesi olduğunu kaydeden Külahçı, "Eğitim sadece okullarda olur, bunun için biz Türkçe kültür derslerinin Alman okullarında tekrar başlaması için çaba sarfediyoruz" dedi.
Eğitimde eşitsizliğe son verilsin
Württemberg Türk Okul-Aile Birlikleri Dernekleri Federasyonu ve Baden-Württemberg Türk Toplumu tarafından kamuoyuna açıklanan memorandum, Türk çocukların eğitimde eşit şartlara sahip olmadıklarını bir kez daha ortaya çıkardı.
Almanya’nın Stuttgart kentinde "Baden-Württemberg’deki Türk kökenli göçmen çocuklarının eğitim durumu" konulu bir memorandum yayınlandı. Württemberg Türk Okul-Aile Birlikleri Dernekleri Federasyonu ve Baden-Württemberg Türk Toplumu tarafından hazırlatılan memorandumda, Türk çocuklarının eğitim sorunları belgeleniyor ve eğitimdeki eksikliklerin giderilmesi için 11 maddelik talep listesine yer verildi.
Türk Okul-Aile Birlikleri Dernekleri Federasyonu Başkanı Güven Toymaz, eğitimdeki eşitsizlikten en çok Türk çocuklarının etkilendiğine dikkat çekerek, bu eşitsizliği giderici acil temel eğitim politikalarına ihtiyaç duyulduğunu ifade etti. Toymaz, "Göçmenler arasındaki işsizlik Almanlar’dan iki kat yüksek bir oranda. Bu, Türk gençlerinin Alman toplumuna uyum sağlamasını da zorlaştırıyor. Alman siyasetçileri eğitimdeki eşitsizliğin ortadan kaldırılması için acilen önlem almaya davet ediyoruz" diye konuştu.
Memorandumda neler var?
Württemberg Türk Okul-Aile Birlikleri Dernekleri Federasyonu ve Baden-Württemberg Türk Toplumu tarafından hazırlatılan memorandumda, Türk çocukların eğitim durumuna ilişkin rakam ve bilimsel değerlendirmelere yer veriliyor. Örnek olarak, 2004/05 öğrenim yılında ilkokul sonrası liseye (Gymnasium) giden Alman çocukların oranı yüzde 43, Türk öğrencilerin sayısı ise yüzde 10 olarak açıklanıyor. Alman çocukların yüzde 22’si temel okula (Hauptschule) giderken, bu oran Türk çocuklarında yüzde 68’e tırmanıyor. Memorandumda, göçmen çocukların yüzde 18’sinin diploma almadan okulu terk ettiklerine işaret ediliyor. Bu oran, Almanlar’da yüzde 6 gibi çok düşük bir seviyede seyrediyor.
11 maddelik talep listesi
1. Göçmen çocuklara yönelik reel eğitim politikası uygulansın.
2. Göçmen çocuklara eğitim sorunlarına özel çözümler getirilsin.
3. Çocuklarına yardımcı olamayan velilere destek programı.
4. Yuva, kreş ve anaokullarda özel önlemler alınsın.
5. Göçmen gençlerin meslek eğitim yeri bulmalarında ve istihdamlarında kota da dahil çeşitli özel teşvik programları uygulansın.
6. Kamusal alanda göçmen çocuklar için özel kontenjan ayrılmalı.
7. Anadil, temel eğitim hakkı olarak kabul edilip müfredata dahil edilmeli.
8. Üniversite ve yüksek okullarda göçmen çocukları eğitmek üzere çeşitli dillerde öğretmenlerin yetiştirilmesi.
9. Avrupa Konseyi’nin tavsiyesi doğrultusunda kültürlerarası İnsan Kaynakları Merkezi’nin oluşturulması.
10. Göçmenlerin eğitim sorunlarının seçim malzemesi yapılmaması.
11. Sosyal barışın korunması adına eyalet hükümeti ve partiler tarafından reel göçmen politikası geliştirilmesi ve göçmen sorunlarına demokratik ve nesnel bir şekilde yaklaşılması.