Güncelleme Tarihi:
Forbes dergisinde, “Selling The Next Generation Car (Yeni nesil araçları satmak)” başlığıyla yayımlanan haber analizde, ABD’li otomobil üreticilerinin vatandaşları pahalı özelliklere sahip küçük ve etkin yakıt kullanan araçları almaya zorladığı belirtildi.
ABD’liler her zaman için büyük otomobilleri lüks ile bağdaştırdığına dikkat çekilen analizde, yönetimin baskısı sonucunda sektörde tasarruflu motorlar ve hibrid teknolojiye ağırlık verildiği, bunun da küçük araba üretiminin artması anlamına geldiğine dikkat çekildi.
FORD ÖNCÜ OLDU
ABD'li otomobil üreticisi Ford, 2 Aralık’ta piyasaya sürdüğü yeni Fiesta modeliyle, bu trendin öncüsü oldu. Şirket, şehir içinde bir galon benzinle yaklaşık 48 km, otobanda ise 70 km yol kat eden küçük aracı çekici bir tasarımla süsledi ve tüketicileri çekmek için ek özellikler ekledi.
Analizde, Ford’un bu çabasının arkasında, aracını Honda ve Nissan gibi rakiplerinin benzer araçlarından daha çekici hale getirmenin yattığı belirtildi. Bununla birlikte, ek özelliklerinden dolayı, Fiesta’nın en düşük fiyatı 14 bin dolarken, bu segmentin en fazla araç satan şirketi Nissan’ın Versa modelinin en düşük fiyatının 10 bin dolar olduğu belirtildi.
ABD’li araştırma şirketi Global Insight analistlerinden John Wolkonowicz, Ford’un geleneksel araçların standartlarını yükselttiğine dikkat çekti ve şirketin Fiesta modeli için, “Bu Ford’un ürettiği yeni bir araç değil. Fiesta aynı zamanda sektörün küçük araçları yüksek fiyatlarda satıp satamayacağına yönelik önemli bir sınav olacak” yorumunu yaptı.
FORD, MINI’NİN BAŞARISINI TEKRARLAYABİLİR Mİ?
Bütün özelliklerin tam olduğu, hatchback Fiesta’nın fiyatı, 20 bin dolara kadar çıkabiliyor. Otomobil bu fiyat etiketiyle, dört yıldır piyasada olan ve genç alıcılar arasında marka bilinirliği daha fazla olan BMW 3 serisiyle rekabet edebilecek bir seviyede.
Ancak alıcıların küçük otomobillere çok fazla para verebileceğini kanıtlayan araçlar da var. BMW’nin Mini markası bunun en güzel örneği. ABD’de herhangi bir teşvik ya da kredi yardımı olmadan alınan klasik bir Mini Cooper’ın fiyatı yaklaşık 24 bin 900 dolar.
Ford gibi üst seviyeye hitap etmeyen bir üreticinin Mini ile aynı başarıya imza atıp atmayacağının da sorgulandığı analizde aynı zamanda, General Motors ve sektördeki diğer üreticilerin Ford’un taktiğini yakından takip ettiğine dikkat çekildi.
ÜRETİM MALİYETLERİ AZALDI
Analizde aynı zamanda, küçük otomobil üretme maliyetlerinin üreticiler için oldukça makul seviyelere gerilediği de belirtildi. Daha önceki yıllarda, yüksek çalışan ücretleri ve sendika emeklilerini sigorta ettirmek için ödenen paralar yüzünden küçük otomobil üretmek oldukça külfetliydi. Ancak GM ve Chrysler gibi dev şirketlerinin iflaslarının ardından, bu anlaşmaların feshedilmesi, maliyetleri büyük ölçüde düşürdü.
Forbes’a göre, küçük otomobil üretiminden kâr etmenin diğer bir yolu da yüksek hacimde üretim yapmak. Küresel bir araç olarak gösterilen Fiesta, dünya genelinde beş fabrikada üretilecek. Ford'un aynı mimariye sahip 1 milyon araç üretileceğini ve birçok parçanın paylaşılacağını belirttiğine dikkat çekildi.
Analizde, son zamanlarda düşen petrol fiyatları göz önüne alındığında, 2008 yılında zirve yapan küçük otomobil talebinde büyük bir düşüşün yaşandığı da vurgulandı.
Ford’un pazarlama yöneticileri ise küçük otomobillerin kaderinin uzun vadede belli olacağını belirtti ve kentlere yaşanan göçün küçük araç kullanımı gerektirdiğini dile getirdi. Bununla birlikte, çevre duyarlılığının da insanları küçük araçlara yönelttiğine dikkat çekti.