Güncelleme Tarihi:
Rolls-Royce, Land Rover, Ferrari, Nissan, Infiniti, Suzuki ve Mitsubishi’nin katılmadığı Detroit fuarına, iflasın eşiğine gelen ve son anda ABD hükümetinin 17 milyar dolarlık desteğiyle ayakta kalmaya çalışan General Motors (GM) Chrysler ve Ford’un çabalarına rağmen sektörde yaşanan durgunluk yansıdı. Bu yıl 102’ncisi düzenlenen otomobil fuarı, krizin gölgesinde önce kapılarını basına açarken, bugünden itibaren 25 Ocak’a kadar da otomobilseverler tarafından izlenecek.
SALONLAR BOŞ KALDI
ABD’deki satışları bıçak gibi kesilen bazı markaların katılmadığı fuarın, ana salonlarında büyük boşluklar oluşurken, önceki yıllarda kendilerine ancak fuarın koridorlarında yer bulabilen Brilliance ve BYD gibi Çinli üreticiler bile ana salonda modellerini sergilediler. Sektör yetkilileri fuara ilişkin yaptıkları değerlendirmelerde, Nissan’ı örnek gösterererek, "Nissan, 1989 yılında Amerika için geliştirdiği lüks markası Infiniti’yi büyük bir şovla Detroit’ten dünyaya tanıttı. Markanın 20’nci kuruluş yılında fuarda ne Nissan ne de Infiniti var. Fuar alanının parasını ödemelerine rağmen katılmadılar. Fuarda hayal kırıklığı yaratan diğer önemli ayrıntı ise geçmişte ana salona girdiğinizde 3 Amerikan devinin şovlarını ve tüm alana yayıldığını görürdünüz. Bu yıl 3’ü de alan olarak da iyice küçülmüş" yorumunu yapıyor.
BURDAYIZ MESAJI
Krizin etkisiyle küçük, ekonomik ve çevreci otomobillerin öne çıktığı fuarda; zor günler yaşayan Amerikan otomotiv firmaları da yeni elektrikli ve hibrid modelleriyle ’Burdayız ve ayaktayız’ mesajları vermeye çalıştı. Her ne kadar Amerikan firmaları fuarın evsahibi olsa da, en çok ilgiyi Avrupalı markalar çekti. 44 modelin dünya tanıtımının gerçekleştiği fuarda Amerikan devleri General Motors 4, Chrysler 3, Ford ise sadece 2 yeni modelle yer alırken, Avrupalı markaların sergilediği yeni model sayısı 20’yi aştı. Alman Mercedes-Benz, SLR Stirling Moss, yeni E Serisi ve Blue-Zero isimli konseptiyle fuara adeta damgasını vururken, Audi, A7 modelinin öncüsü olan ’Sportback’ konsepti, Volkswagen ise Concept Blue ile tüm dikkatleri üzerine çekti. Fuarda, ayrıca Volvo’nun yeni S60 hakkında ipuçları veren konsepti, BMW’nin yeni Z4 ve hibrid 7 Serisi, Jaguar XFR ve yeni MINI Cooper Cabriolet en çok ilgi gören modeller arasında yer aldı. Fuarda Avrupalıların dışında Japon markalardan Honda Insight’la Toyota yeni Prius ve elektrikli modeli FT-EV’le, Subaru ise Legacy konseptiyle dikkat çekti. Koreli Kia’nin Soulster konsepti de ziyaretçilerin beğenisini kazandı.
HAYAL KIRIKLIĞI
Amerikalılar cephesinde ise Ford yeni Taurus modeliyle fuarda yer alırken, Avrupalı Fiesta’yı da Amerikan otomobilseverlerin beğenisine sundu. Chrysler cephesinde ise en çok dikkat çeken elektrikli 200C isimli konsept modeli oldu. 3 Amerikan firması arasında en çok hayal kırıklığı yaşatan ise GM oldu. GM, daha önceki yıllarda Avrupa ve Amerika’da tanıttığı Chevrolet Beat ve Orlando konseptleriyle fuardaki yerini aldı. Bu modellerin seri üretime geçecek versiyonları ise Cenevre fuarında sergilenecek. GM’in yeni modelleri ise Chevrolet Volt’un üzerinde geliştirilen elektrikli Cadillac Converj isimli konsept, Buick LaCrosse ve Cadillac SRX oldu.
CEO’lar otoları geri plana itti
Amerikanın ’Üç Büyüğü’ Detroit’te yeni modelleriyle değil CEO’larıyla ilgi çekti. GM CEO’su Rick Wagoner, Chrysler CEO’su Robert Nardelli, Ford CEO’su Alan Mulally, basın mensupları tarafından adeta ablukaya alındı.