Güncelleme Tarihi:
Türkiye genelinde 20 bin 735 programın 4 bin 107’si kontenjanını tam dolduramazken bunun 918’ine bir öğrenci bile yerleşmedi. Devlet, Vakıf, KKTC ve yabancı ülkelerdeki üniversitelerinin hiç öğrenci yerleşmeyen programlarında toplam 9 bin 265 kontenjan bulunuyordu. Bu bölümlerin 209’u devlet, 385’i vakıf, 273’ü KKTC ve 51’i yabancı üniversitelere ait. Kontenjanların ise 978’i devlet, 3 bin 210’u vakıf, 4 bin 522’si KKTC ve 555’i yabancı ülkelerdeki üniversitelerde bulunuyor. Hiç öğrenci yerleşmeyen 385 farklı bölümün 310’nunu lisans programları, 75’ini ise önlisans programları oluşturuyor.
BURSLULAR DA BOŞ
Vakıf üniversitelerinde boş kalan programlar arasında bazı burslu programlar da yer aldı. Yüzde 75 burslu olup kontenjanı boş kalan programlar arasında matematik, turizm işletmeciliği, ekonomi, işletme, ekonomi ve finans, biyomühendislik, moleküler biyoloji ve genetik ile iş sağlığı ve güvenliği yer alıyor. Ayrıca bazı üniversitelerin KKTC vatandaşı adaylar için bazı bölümlerde ayırdığı 1-2 kontenjan da beklenen ilgiyi görmedi. Ankara, İstanbul ve İzmir’de bulunan üniversitelerin ayırdığı KKTC kontenjanları da büyük ölçüde boş kaldı. .
ÖĞRENCİNİN SEÇENEĞİ ÇOK
Kültür Dershaneleri Rehberlik Genel Koordinatörü Salim Ünsal, bu bölümlere hiç öğrenci yerleşmemesini şöyle değerlendirdi:
“Bu programlara öğrenci yerleşmemiş olması hiç tercih almadığı anlamına gelmiyor. Belki öğrenciler tercih listelerinde bu bölümlere de yer verdi ama daha ön sıralardaki tercihlerine yerleştikleri için bu programlar boş kaldı. Geçen yıl da 815 programa hiç öğrenci yerleşmemişti. Bunların 77’si devlet üniversitesinde, 44 lisans programı. Geçen yıl da aynı bölümler sıfır çekmişti. Kontenjanları her yıl boş kalmasına rağmen bu bölümlerin öğrencilerin karşısına bir tercih alternatifi olarak sunulması ne kadar doğru? Bunlar daha çok sayısal ağırlıklı bilim dalları. Bu yıl 59 bin 891 boş kontenjan var. Kayıt yaptırmayacaklarla bu sayı 100 bini aşacak. Geçen yıl genel yerleştirmede 109 bin kontenjan boş kaldı, kaydolmayanlarla bu sayı ek yerleştirmede 221 bin 600’e çıktı”
Boş kalan lisans programlarından bazıları
İşletme, bilgisayar mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği, uluslararası ilişkiler, fizik, siyaset bilimi, uluslararası ticaret, sınıf öğretmenliği, inşaat mühendisliği, yazılım mühendisliği, sivil hava ulaştırma işletmeciliği, kimya, ekonomi, işletme yönetimi, iktisat, makine mühendisliği, ilköğretim matematik öğretmenliği, gıda mühendisliği, moleküler biyoloji ve genetik, bankacılık ve finans, fen bilgisi öğretmenliği, gemi makineleri işletme mühendisliği, psikoloji, uluslararası işletmecilik, peyzaj mimarlığı, Avrupa Birliği ilişkileri, matematik, mimarlık, biyoloji, sağlık yönetimi, tarım makineleri, İngiliz dili ve edebiyatı, acil yardım ve afet yönetimi, pazarlama, otomotiv mühendisliği, halkla ilişkiler, İngilizce öğretmenliği, istatistik, su ürünleri mühendisliği, bankacılık ve finans, metalurji ve malzeme mühendisliği, hemşirelik, siyaset bilimi ve kamu yönetimi, felsefe, şehir ve bölge planlama, moda ve tekstil tasarımı, tarımsal yapılar ve sulama, toprak bilimi ve bitki besleme, iş idaresi, Alman dili ve edebiyatı, Rus dili öğretmenliği.
Gençleri bu tuzaklardan kurtaralım
BEST Model yarışmalarının Kurucu Başkanı ünlü organizatör Erkan Özerman, “Best Model of Universities’e tepki gösterdi. Özerman şunları söyledi: “Best Model adının Best Model of The World ve Best Model Türkiye olarak dünyada adıma kayıtlı olan 27 yıldır da uluslararası başarısıyla bu konuda dünyadaki ilk yarışma olarak gerçekleşmiştir. Mankenlik bir meslektir bu yarışma bir güzellik yarışması değil bir meslek yarışmasıdır.
Türkiye’de ve dünyada olmayan yeni bir şey yapıyoruz diye ortaya çıkan kişi her şeyden evvel tescil edilmemiş bir markayla bu işe başlamaya çalışıyor. İlan ettikleri tarihleri Ocak ayından beri defalarca ertelediler. Maalesef Türkiye’de aklına esen modellik yarışması yapmaya başladı. Üniversite öğrencileri için böyle bir yarışma yapmaya gerek yok, çünkü bu yıl Best Model Türkiye’ye başvuranların yüzde 90’ı üniversiteliydi. Gençleri bu gibi tuzaklardan kurtarmak lazım. Bu görev o üniversitelerin sorumlularına düşüyor.”