Oluşturulma Tarihi: Mart 19, 2008 00:00
1990'lı yılların başlarında yaşlıların kullandığı otomobiller olarak görülen dizeller, artık yarış pistlerinde benzinli rakiplerini geride bırakıyor.
Bunun en güzel örneklerinin başında, TDI motor kavramının yaratıcısı Audi AG’nin motorsporları ekibi tarafından geliştirilen dizel motorlu yarış otomobili R10 TDI'ın Le Mans 24 Saat’i iki kez kazanma başarısını göstermesi geliyor. Geçen yıl 75'incisi düzenlenen Le Mans 24 Saat Yarışları'nı 2000 yılından bu yana 7 kez kazanma başarısını gösteren Audi, ilk defa dizel motorlu bir yarış aracıyla Le Mans kazanan üretici unvanını bu zaferle pekiştirmiş oldu.
650 BEYGİR GÜÇ, 1100 NM TORK
Audi'nin motorsporları tarihinde yeni bir sayfa açmasına yardımcı olan R10, 5.5 litre silindir hacminde, 12 silindirli ve çift turbo beslemeyle desteklenen bir TDI motora sahip. Audi mühendisleri, 650 beygirin üzerinde güç üreten motorun püskürtme basıncını kolaylıkla 1600 barı geçecek biçimde düzenlemiş. 1110 Nm’lik maksimum tork değerini 3000 ile 5000 d/d’de arasında kullanılabilir kılan TDI motor, böylelikle bir yarış motoru için alışılmışın dışında düşük devir aralığında çalışabiliyor. TDI motorun verimli tork eğrisi sayesinde R8’den farklı olarak R10’da daha az sıklıkla vites değişimi de mümkün hale getiriyor. Elbette yüksek tork üretimi nedeniyle R10’da dayanıklılığı çok daha yüksek olan şanzıman sistemine yer veriliyor. Bununla birlikte R8’den farklı olarak R10’un şasi dinamiklerinde farklılığa gidilirken, aracın aks mesafesinin daha uzun tutulmasına özen gösterilmiş. Geniş ön tekerlek ve lastikler ise yine bir Le Mans prototipi için sıra dışı sıfatına yakışacak kadar farklılık gösteriyor. Karbon fiber yekpare nitelikte gövdenin geliştirilme sürecinde de yeni teknolojiler kullanılması dikkat çekiyor.
WTCC'DE BİR DİZELİN İLK ZAFERİ
Dizelin yarış pistlerindeki başarısı sadece Le Mans ile sınırlı değil. FIA tarafından organize edilen WTCC yarışlarına 280 beygir gücündeki Leon FR ile katılan İspanyol Seat, dünyanın ilk dizel motorlu WTCC yarış otomobiliyle geçen sene sezonu ikinci sırada bitirirken, 2008 sezonunun ilk yarışını ise Brezilya'da kazandı. Seat Leon FR’da kullanılan 170 beygir gücündeki 2.0 litrelik motorun bloğu ve silindir kapağında herhangi bir değişiklik yapılmadan geliştirilen turbo ve vites kutusunun desteğiyle Leon WTCC TDI’ın gücünün 280 beygire yükseltilmesi dikkatleri çekiyor. Daha fazla soğutmaya ihtiyaç duyan turbo dizel motora yeni eklenen ara soğutucuya yer bulmak için ön kısım biraz değiştirilerek yeni hava girişlerinin açılması ise tasarımda önemli bir farklılık olarak ön plana çıkıyor. FIA kuralları gereği, dizel motorla yarışacak otomobiller benzinli modellerden en az 30 kilogram daha ağır olma zorunluluğunu taşıyor. Leon TDI WTCC ise benzinli Leon WTCC’den 35 kilogram daha ağır olmasına karşın düzlüklerde sergilediği iyi ara hızlanma değerleriyle dikkat çekiyor.