Güncelleme Tarihi:
Amerikan Robert Lisesi ve Fransız Okulları’nın kurum yönetmelikleri henüz onaylanmadı, İzmir, Üsküdar ve Tarsus Amerikan Lisesi ile Avusturya Lisesi ve İtalyan Lisesi’nin yönetmelikleri Bakanlık tarafından ilk başvuruda onaylandı. MEB Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü Ömer Faruk Yelkenci, konuyla ilgili şunları söyledi: ”Dernekler ve okullarımızla birlikte kurum yönetmeliklerini yerleştirme ve nakillerle ilgili yeniden düzenlemeler başladı. İsteyen okul, YEP (Yerleştirme Puanı), isteyen 4 ders, isteyen tek dersten notları değerlendirerek öğrenci alabilecek. Yönetmelik taslaklarını aralık ayı sonuna kadar hazırlayıp gönderdiler. İade ettiklerimiz de ikinci sınava kadar işlemlerini tamamlamak zorunda. Her kurumun yönetmeliğini incelemek üzere bir ekip kurduk. Kurumlardan bazıları eski alışkanlıkla hareket ederek, eski çerçeve yönetmeliğe göre taslaklarını hazırlamıştı. Oysa özel öğretim kurumları yönetmeliği üzerinden çalışma yapmak gerekiyordu. Okullarımızı bakanlığa davet ettik, nerelerde yanlış yaptıklarını söyledik, düzeltip bize tekrar gönderecekler. Önceliğimiz sınavla öğrenci alan okullarda olacak.”
Nasıl öğrenci alınacak?
İzmir, Üsküdar, Tarsus Amerikan Kolejleri ve SEV Lisesi: Matematik, Türkçe, fen ve inkılap tarihi dersleri ile alacak. Okul ortalaması dahil edilmeyecek.
Özel Sankt Georg Avusturya Lisesi ve Ticaret Okulu: 6 dersin notlarıyla (TEOG puanı) öğrenci alacak. Okul notları dah il edilecek.
Özel Alman Lisesi: Matematik, Türkçe, fen ve yabancı dil ders notlarıyla alacak. İlk ve ikinci sınavın yüzde 50 ağırlığı olacak. Okul notları dahil edilmeyecek.
Özel Galieo Galiei İtalyan Lisesi: Sınava girilen 6 dersin notlarıyla (TEOG puanı) öğrenci alacak. Okul notları dahil edilecek.
Özel İtalyan Lisesi: 6 dersin notlarıyla (TEOG puanı) öğrenci alacak. Okul notları dahil edilecek.
‘Açık uçlu sınav’ tartışması
ÖSYM’nin, 2013 yılında düzenlenen Tıpta Uzmanlık Sınavı’nda (TUS) 6 yanlış sorunun mahkemece iptal edilmesini gerekçe göstererek açık uçlu sınav sistemine geçileceğini aç ıklaması, tıp dünyasında tartışmaya yol açtı. TUS’a girecek öğrenciler uygulamaya karşı internette imza kampanyası başlatırken, uzmanlardan da farklı görüşler geldi.
OBJEKTİF OLMAZ
Prof. Dr. Özden Şener (Türk Tabipleri Birliği Genel Sekreteri) Çoktan seçmeli soru, en hatasız ve objektif sınav sistemi. Açık uçlu sınavda daha çok yanlış değerlendirme olur. Objektif değerlendirme olmaz. 10 bin kâğıdı kim okuyacak? Değerlendiriciden değerlendiriciye de not farkı olacak. Dolayısıyla 10 bin öğrenci de ‘Benim kâğıdım yeniden okunsun’ diye itiraz edebilecek. Daha içinden çıkılmaz bir durum olacak. ÖSYM’nin yaptığı sınavlarla ilgili pek çok şaibe var. ÖSYM sınav sistemini değiştirerek bu şaibeden kurtulamaz. Hele açık uçlu sınav sistemini yaparsa bu şaibeler patlar. Biz bunu iyi niyetli bulmuyoruz. Bilimsel değildir bu. Açık uçlu sınav kitlesel sınavlar için en kötü ölçmedir. Önceki sistem için tıp fakültelerinden hocalar gidiyordu. Sorular ÖSYM’de kapalı ortamda, cep telefonları dışarıda bırakılarak hazırlanıyordu. Nisan ayında sınav var. Şimdi yeni sistemde soruları nasıl yetiştireceksiniz? Yeni soruları kaç günde hangi hocaya yaptıracaksınız? Burada da ciddi bir problem var.
ÖLÇME İÇİN DAHA DOĞRU
Prof. Dr. Muhammet Güven (Tıp Dekanlar Konseyi Dönem Başkanı) Çoktan seçmeli sınav sisteminde hep aynı konulardan soru sorulmasından dolayı zamanla sorulacak soru kalmıyor. Sınavların yüzde 95’ini basit sorular oluşturuyor. Bilgiyi yeterince ölçmüyor. Beceriyi hiç ölçmüyor. O yüzden biz açık uçlu sorular olmasını istiyoruz. Çoktan seçmeli sınav, ezbere dayalı ve ya hep ya hiç kuralını işleyen bir sistem. Açık uçlu sorularda ise diyelim bir cümlede boşluk bırakıldı, burayı doldurmanız istendi. Orada o sorunun birden fazla cevabı varsa ki olabiliyor, bir ilaç grubu soruyorsunuz o ilaç grubundan 5 tane ilaç olabilir. Bunlardan herhangi birini veren doğru kabul edilmiş oluyor. Açık uçlu sınavlarda da bir değerlendirme cetveli var. Okuyanlar kendi kendine değerlendiremiyor bunu. Değerlendirmede zannedildiği gibi bir problem olacağını düşünmüyorum.
Eski TUS sorularını farklı üniversitelerden farklı hocalar hazırlıyor, bir havuzda toplanıyordu. Bu da öyle olacaktır diye düşünüyorum. Batı’da işi bu olan, profesyonel ekipler var. Keşke öyle olabilse. En azından soruların benzerliği, hataları minimuma iner.