80 türkü ile Milli EÄŸitim

Güncelleme Tarihi:

80 türkü ile Milli Eğitim
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 01, 2004 00:00

Öğrencilerin kalıcı bilgiye sahip olması için bazı konular Milli EÄŸitim’in seçtiÄŸi 80 ÅŸarkı ve türküyle iÅŸlenecek. Ermeni sorunu ‘Arpa Ektim Biçemedim’ türküsüyle, ‘birey ve kimlik’ konusu ise ‘Benzemez Kimse Sana, Tavrına Hayran Olayım’ ÅŸarkısıyla irdelenecek.MÄ°LLÄ° EÄŸitim Bakanlığı, eÄŸitimde ‘milat’ olacak bir yeniliÄŸe imza atmaya hazırlanıyor. Milli EÄŸitim’de ‘türkü’ dönemi baÅŸlayacak ve yeni öğretim yılından itibaren, bazı konular türkü ve ÅŸarkılarla irdelenecek. Ä°lk ve ortaöğretimde tüm derslere ait müfredat programlarını sil baÅŸtan yenileyen Bakanlık, bu kapsamda, çeÅŸitli derslere, olayların konusu ve tarihine göre 80 ÅŸarkı ve türkü yerleÅŸtirdi. ORTAK PAYDA‘Türkülerle eÄŸitim’ modeli bir araÅŸtırma sonucunda ortaya çıktı. Hürriyet’e bilgi veren bir yetkili, yapılan araÅŸtırma sonunda ‘Türkiye’nin ortak konsepti türkü ve at’ çıktığını belirterek, ‘Bu çerçevede, ortak birikim ve paylaşımın ürünü olan türküleri; eÄŸitim-öğretimde çocuklarımızı ortak paydalarda birleÅŸtirmenin en iyi yolu olarak gördük’ diye konuÅŸtu. Müfredat programlarını hazırlayan bilim adamlarınca da onaylanan türküler yoluyla, öğrencinin tarihi olay ve konular hakkında araÅŸtırma yapmaya özendirilmesi ve kalıcı bilgi sahibi olması hedefleniyor. ‘ARPA’LI TARÄ°HBu çerçevede, örneÄŸin, Ermeni sorunu, Ermeni komitacıların katlettiÄŸi Van Valisi Ali Rıza PaÅŸa için yakılan ve ‘Arpa ektim biçemedim, bir düş gördüm seçemedim’ olarak bilinen ‘Ali PaÅŸa Ağıtı’ ile irdelenecek. Osmanlı-Rus Savaşı sonunda ortaya çıkan Ermeni sorunun Ruslar ile ilgisi, Ermeni komitalarının ortaya çıkışı ve kullandıkları yöntemler, bazı ülkelerin Ermeni isyanlarına destekleri ve Osmanlı Devleti’nin bu isyanlara karşı uyguladığı politika, ağıtın çıktığı dönemdeki Van’ın sosyo-ekonomik ve politik yapısında ele alınacak.Ä°Z BIRAKACAKÇanakkale Savaşı ise ‘Hey OnbeÅŸli OnbeÅŸli’ türküsü ile incelenecek. KurtuluÅŸ Savaşı’na uzanan tarihi süreçte Çanakkale Savaşı’nın önemi, bu türkünün çıktığı dönem Türkiye’si çizilerek anlatılacak. Türkiye’nin en uzun nehri olan Kızılırmak anlatılırken, Aşık Veysel’in ‘Kızılırmak’ türküsüne baÅŸvurulacak. Kızılırmak’ın geçtiÄŸi yollar, ÅŸehirler, aÅŸtığı daÄŸlar, birleÅŸtiÄŸi nehirlerin isimleri gibi bilgiler ezberletilmeyecek. Kızılırmak türküsüyle, gereken bilgilerin, öğrencinin belleÄŸinde yer etmesi saÄŸlanacak.SEÇMELÄ° TÃœRKÃœEÄŸitim-öğretimde türkülerin yanısıra bazı konuların pekiÅŸtirilmesinde ÅŸarkılardan da yararlanılacak. Buna göre, örneÄŸin ‘birey ve kimlik’ konusu, ‘Benzemez kimse sana, tavrına hayran olayım’ ÅŸarkısıyla irdelenecek. Bu ÅŸarkı mısralarında da yer verildiÄŸi gibi her bireyin farklı bir kimlik ve kiÅŸilik sahibi olduÄŸu benimsetilecek. Bunun yanısıra, halk türkülerinin de ana baÅŸlıklardan biri olacağı ‘Halk Kültürü’, okullarda ders olacak. Bu dersin, ilköğretimde seçmeli olarak okutulması planlandı.Çanakkale Savaşı ‘Hey OnbeÅŸli’ ile öğretilecekKAYNAKÇALARDA, ‘OnbeÅŸli Ağıt’ olarak geçen bu türkü Tokat’a ait. Türküde sözü edilen ‘onbeÅŸliler’, Çanakkale Savaşı’na gidip de geri dönmeyen 1315 doÄŸumluları anlatıyor. O zaman 16-17 yaşındaki bu gençlere yakılan ağıt için ÅŸu bilgiye yer veriliyor:‘Hey onbeÅŸli onbeÅŸli, Tokat yolları taÅŸlı, onbeÅŸliler gidiyor, kızların gözü yaÅŸlı, mısraları o günlerin ÅŸartlarını bütün çıplaklığıyla gözler önüne sermektedir. OnbeÅŸliler, 1315 doÄŸumlular olup Çanakkale Muharebesi sırasında 16-17 yaşında olanlardır. EÄŸer bu çocuklar, saÄŸ salim dönselerdi, böyle bir türkü çıkmazdı. Türkü olduÄŸuna göre, bu çocukların çoÄŸu geri dönmemiÅŸ, ÅŸehit olmuÅŸtur. 93 Harbi, Balkan Harbi, Trablusgarb, Çanakkale, Yemen çölleri, Dünya Savaşı ve nihayet KurtuluÅŸ Savaşı... Her cephede yüz binlerle ifade edilen ÅŸehitler verilmiÅŸtir. Ordunun desteklenmesi gerekmektedir. Asker lazımdır. Ancak asker olacak nüfus kalmadığından emir çıkar. 18 yaşın altındakiler de askere alınacaktır. Emir daha açıktır: 1315’lilere kadar herkes askere.. Henüz bıyığı çıkmamış vatan çocukları askere gider. Büyük bölümü de cephede kalır. Tokat’tan bir seda yükselir. Bu ses, gidip de gelmeyen; bu vatan ve millet için cephede kalan bir nesil için ağıttır. Ağıta, MuÅŸlular cevap verir. Yemen çöllerine gidip dönmeyen nesle aÄŸlamaktadırlar.’Kızılırmak Nehri Büyük Usta’dan...COÄžRAFYA dersinde Kızılırmak Nehri, Aşık Veysel’in aynı adlı türküsüyle iÅŸlenecek. Büyük türküsünde Kızılırmak’ı şöyle anlatıyor: Daima bulanın, asla durulman,/ Nedir bu sendeki hal, Kızılırmak? akarsın, hiç mi yorulman?/ Seni zapteyleyemez göl, Kızılırmak./ Bahar gelir, bulanırsın, coÅŸarsın,/ Dalga vurur, kenarlara taÅŸarsın./ Dünya kurulalı böyle yaÅŸarsın,/ Tükenmez ömrün var bol, Kızılırmak.Toplanır suların yayladan, köyden,/ Kuvvetler alırsın çeÅŸmeden, çaydan/ FariÄŸ olup vazgeçmen mi bu huydan?/ Kimseye vermezsin yol, Kızılırmak.Yel estikçe daÄŸlar karın eritir,/GüneÅŸ olur, çayır çimen yürütür;/Dünyada bákisin, hükmün cáridir,/ Sana kuvvet verir sel, Kızılırmak.Zara daÄŸlarından toplaşın gelin,/ Sivas’ın kenarın dolaşın gelin,/Yıldız ırmağına ulaşın gelin, /Göksu’yu beraber al, Kızılırmak. (...)Ermeni sorunu Ali PaÅŸa ağıtıyla iÅŸlenecekERMENÄ° sorunu konusu iÅŸlenirken dinletilecek Ali PaÅŸa Ağıtı, bir Osmanlı ÅŸehri olan Van’da, önce vekil olarak görevlendirilip, sonra asaleten yürüttüğü görevi sırasında Türk- Ermeni-Yahudiler tarafından çok sevilen, ancak baskı ve oyunlarla görevden alınan Ali PaÅŸa’ya düzenlenen suikastı anlatıyor. Ä°stanbul’a gitmek için vapura binerken Ermeni komitacılar tarafından öldürülen Ali PaÅŸa’ya Vanlıların yaktığı ağıt şöyle:Karavanaya vurdular/ Yüzbaşılar darıldılar/ Darılmayın yüzbaşılar/ Ali PaÅŸa’yı vurdular/ Üç atım var, biri binek/ ArkadaÅŸlar kalkın gidek/ Ali PaÅŸa’yı vurdular /Yavrusuna haber edek/ PaÅŸa giyer iki kürkü/ Biri samur biri tilki/ Ali PaÅŸa’yı vurdular/ Harap oldu malı mülk/ Arpa ektim, biçemedim/ Bir düş gördüm,seçemedim/ Alışmışım soÄŸuk suya/ Issı sular içemedim.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!