OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 01, 2004 00:00
Öğrencilerin kalıcı bilgiye sahip olması için bazı konular Milli Eğitim’in seçtiği 80 şarkı ve türküyle işlenecek. Ermeni sorunu ‘Arpa Ektim Biçemedim’ türküsüyle, ‘birey ve kimlik’ konusu ise ‘Benzemez Kimse Sana, Tavrına Hayran Olayım’ şarkısıyla irdelenecek.MİLLİ Eğitim Bakanlığı, eğitimde ‘milat’ olacak bir yeniliğe imza atmaya hazırlanıyor. Milli Eğitim’de ‘türkü’ dönemi başlayacak ve yeni öğretim yılından itibaren, bazı konular türkü ve şarkılarla irdelenecek. İlk ve ortaöğretimde tüm derslere ait müfredat programlarını sil baştan yenileyen Bakanlık, bu kapsamda, çeşitli derslere, olayların konusu ve tarihine göre 80 şarkı ve türkü yerleştirdi. ORTAK PAYDA‘Türkülerle eğitim’ modeli bir araştırma sonucunda ortaya çıktı. Hürriyet’e bilgi veren bir yetkili, yapılan araştırma sonunda ‘Türkiye’nin ortak konsepti türkü ve at’ çıktığını belirterek, ‘Bu çerçevede, ortak birikim ve paylaşımın ürünü olan türküleri; eğitim-öğretimde çocuklarımızı ortak paydalarda birleştirmenin en iyi yolu olarak gördük’ diye konuştu. Müfredat programlarını hazırlayan bilim adamlarınca da onaylanan türküler yoluyla, öğrencinin tarihi olay ve konular hakkında araştırma yapmaya özendirilmesi ve kalıcı bilgi sahibi olması hedefleniyor. ‘ARPA’LI TARİHBu çerçevede, örneğin, Ermeni sorunu, Ermeni komitacıların katlettiği Van Valisi Ali Rıza Paşa için yakılan ve ‘Arpa ektim biçemedim, bir düş gördüm seçemedim’ olarak bilinen ‘Ali Paşa Ağıtı’ ile irdelenecek. Osmanlı-Rus Savaşı sonunda ortaya çıkan Ermeni sorunun Ruslar ile ilgisi, Ermeni komitalarının ortaya çıkışı ve kullandıkları yöntemler, bazı ülkelerin Ermeni isyanlarına destekleri ve Osmanlı Devleti’nin bu isyanlara karşı uyguladığı politika, ağıtın çıktığı dönemdeki Van’ın sosyo-ekonomik ve politik yapısında ele alınacak.İZ BIRAKACAKÇanakkale Savaşı ise ‘Hey Onbeşli Onbeşli’ türküsü ile incelenecek. Kurtuluş Savaşı’na uzanan tarihi süreçte Çanakkale Savaşı’nın önemi, bu türkünün çıktığı dönem Türkiye’si çizilerek anlatılacak. Türkiye’nin en uzun nehri olan Kızılırmak anlatılırken, Aşık Veysel’in ‘Kızılırmak’ türküsüne başvurulacak. Kızılırmak’ın geçtiği yollar, şehirler, aştığı dağlar, birleştiği nehirlerin isimleri gibi bilgiler ezberletilmeyecek. Kızılırmak türküsüyle, gereken bilgilerin, öğrencinin belleğinde yer etmesi sağlanacak.SEÇMELİ TÜRKÜEğitim-öğretimde türkülerin yanısıra bazı konuların pekiştirilmesinde şarkılardan da yararlanılacak. Buna göre, örneğin ‘birey ve kimlik’ konusu, ‘Benzemez kimse sana, tavrına hayran olayım’ şarkısıyla irdelenecek. Bu şarkı mısralarında da yer verildiği gibi her bireyin farklı bir kimlik ve kişilik sahibi olduğu benimsetilecek. Bunun yanısıra, halk türkülerinin de ana başlıklardan biri olacağı ‘Halk Kültürü’, okullarda ders olacak. Bu dersin, ilköğretimde seçmeli olarak okutulması planlandı.Çanakkale Savaşı ‘Hey Onbeşli’ ile öğretilecekKAYNAKÇALARDA, ‘Onbeşli Ağıt’ olarak geçen bu türkü Tokat’a ait. Türküde sözü edilen ‘onbeşliler’, Çanakkale Savaşı’na gidip de geri dönmeyen 1315 doğumluları anlatıyor. O zaman 16-17 yaşındaki bu gençlere yakılan ağıt için şu bilgiye yer veriliyor:‘Hey onbeşli onbeşli, Tokat yolları taşlı, onbeşliler gidiyor, kızların gözü yaşlı, mısraları o günlerin şartlarını bütün çıplaklığıyla gözler önüne sermektedir. Onbeşliler, 1315 doğumlular olup Çanakkale Muharebesi sırasında 16-17 yaşında olanlardır. Eğer bu çocuklar, sağ salim dönselerdi, böyle bir türkü çıkmazdı. Türkü olduğuna göre, bu çocukların çoğu geri dönmemiş, şehit olmuştur. 93 Harbi, Balkan Harbi, Trablusgarb, Çanakkale, Yemen çölleri, Dünya Savaşı ve nihayet Kurtuluş Savaşı... Her cephede yüz binlerle ifade edilen şehitler verilmiştir. Ordunun desteklenmesi gerekmektedir. Asker lazımdır. Ancak asker olacak nüfus kalmadığından emir çıkar. 18 yaşın altındakiler de askere alınacaktır. Emir daha açıktır: 1315’lilere kadar herkes askere.. Henüz bıyığı çıkmamış vatan çocukları askere gider. Büyük bölümü de cephede kalır. Tokat’tan bir seda yükselir. Bu ses, gidip de gelmeyen; bu vatan ve millet için cephede kalan bir nesil için ağıttır. Ağıta, Muşlular cevap verir. Yemen çöllerine gidip dönmeyen nesle ağlamaktadırlar.’Kızılırmak Nehri Büyük Usta’dan...COĞRAFYA dersinde Kızılırmak Nehri, Aşık Veysel’in aynı adlı türküsüyle işlenecek. Büyük türküsünde Kızılırmak’ı şöyle anlatıyor: Daima bulanın, asla durulman,/ Nedir bu sendeki hal, Kızılırmak? akarsın, hiç mi yorulman?/ Seni zapteyleyemez göl, Kızılırmak./ Bahar gelir, bulanırsın, coşarsın,/ Dalga vurur, kenarlara taşarsın./ Dünya kurulalı böyle yaşarsın,/ Tükenmez ömrün var bol, Kızılırmak.Toplanır suların yayladan, köyden,/ Kuvvetler alırsın çeşmeden, çaydan/ Fariğ olup vazgeçmen mi bu huydan?/ Kimseye vermezsin yol, Kızılırmak.Yel estikçe dağlar karın eritir,/Güneş olur, çayır çimen yürütür;/Dünyada bákisin, hükmün cáridir,/ Sana kuvvet verir sel, Kızılırmak.Zara dağlarından toplaşın gelin,/ Sivas’ın kenarın dolaşın gelin,/Yıldız ırmağına ulaşın gelin, /Göksu’yu beraber al, Kızılırmak. (...)Ermeni sorunu Ali Paşa ağıtıyla işlenecekERMENİ sorunu konusu işlenirken dinletilecek Ali Paşa Ağıtı, bir Osmanlı şehri olan Van’da, önce vekil olarak görevlendirilip, sonra asaleten yürüttüğü görevi sırasında Türk- Ermeni-Yahudiler tarafından çok sevilen, ancak baskı ve oyunlarla görevden alınan Ali Paşa’ya düzenlenen suikastı anlatıyor. İstanbul’a gitmek için vapura binerken Ermeni komitacılar tarafından öldürülen Ali Paşa’ya Vanlıların yaktığı ağıt şöyle:Karavanaya vurdular/ Yüzbaşılar darıldılar/ Darılmayın yüzbaşılar/ Ali Paşa’yı vurdular/ Üç atım var, biri binek/ Arkadaşlar kalkın gidek/ Ali Paşa’yı vurdular /Yavrusuna
haber edek/ PaÅŸa giyer iki kürkü/ Biri samur biri tilki/ Ali PaÅŸa’yı vurdular/ Harap oldu malı mülk/ Arpa ektim, biçemedim/ Bir düş gördüm,seçemedim/ Alışmışım soÄŸuk suya/ Issı sular içemedim.Â
button