Oluşturulma Tarihi: Kasım 11, 2003 00:00
Gaziantepli Ä°smail Çoban, küçük ve orta boy ÅŸirketlere örnek olabilecek bir baÅŸarı grafiÄŸi çizdi. Kolonya, ÅŸampuan ve deodarant üretimiyle baÅŸlayan giriÅŸimcilik serüvenini Rusya'daki fırsatı görerek çikolataya yönlendirdi ve bugün 70 ülkeye 40 milyon dolarlık çikolata satan bir marka oldu.ANADOLU insanının aile dayanışması giriÅŸim ve fırsat deÄŸerlendirme konusunda da baÅŸarı öyküleri çıkarıyor. Gaziantepli Ä°smail Çoban'ın kozmetik imalatıyla baÅŸlayan giriÅŸimciliÄŸi aile dayanışması ve Rusya'da ortaya çıkan pazar fırsatı ile çikolata imalatına dönüşünce 70 ülkeye 40 milyon dolarlık çikolata ihracatı yapabilen bir ÅŸirket ortaya çıkmış oldu.Çoban Ailesi'nin asıl iÅŸi olan kozmetiÄŸi birinci kuÅŸak baÅŸlattı ve aile dayanışması ile Yayla markası altında kolonya, ÅŸampuan ve deodorant üretimi gerçekleÅŸtirildi. 1989'a gelindiÄŸinde ise iki farklı aile birlikte hareket ederek Şölen Çikolata'yı kurma kararı aldı. Sonra iÅŸ tamamen Çoban Ailesi'ne geçti. Ä°smali Çoban, Şölen Çikolata'nın kuruluÅŸundan itibaren aile destekli bir proje olduÄŸunu belirterek şöyle konuÅŸuyor:‘‘Kurulduktan itibaren de küçük kapasitelerde de olsa üretime baÅŸladık. Ä°lk zamanlar bölgemizde iç pazara sattık, daha sonra da Irak pazarına ihracat yaptık. Bir yandan da kapasitenin daha fazla artması için çaba harcıyorduk. Aile, Şöleni daha fazla önemsedi ve kısa bir süre içinde diÄŸer kardeÅŸlerin de bünyeye katılmasıyla hem iÅŸ büyüdü hem de katma deÄŸer.’’RUSYA ÅžANSINI YAKALADIKSSCB'nin çözülme sürecinin kendilerine büyük bir pazar kazandırdığını belirten Çoban, ‘‘Rusya'ya iÅŸ yapmaya baÅŸladık ve peÅŸin ödemeyle hatta üretim için önceden ödemeli sipariÅŸler alarak iÅŸ yapar olduk. Kazandığımızı da iÅŸin dışına çıkarmadık ve neredeyse tümünü kapasite artırımı için kullandık’’ diyor. Çoban, o dönemde yatırım politikasını da ‘yerli makina’dan yana belirlediklerini belirtiyor ve şöyle devam ediyor:‘‘Henüz Avrupa teknolojisi ile tanışmamıştık. 1994 yılında ambalaj-paketleme yatırımı yaptık ve o zaman Avrupa teknolojisi ile tanıştık. Rusya'daki bu sıcak rüzgar da 1995 yılında biraz durakladı. Avrasya ülkelerindeki müşterilere artık sipariÅŸle deÄŸil kredi açarak mal satılabiliyordu. Bir anlamda gerçek ticaret baÅŸlamıştı. Bu dönemde iki aileden oluÅŸan ortaklığımız bitti. Şölen olarak 1996'da radikal kararlar aldık ve üretimi Avrupa standartlarına çekmek için teknoloji yatırımını hızlandırdık. Ayrıca insana ve altyapıya yeni yatırımlar yaptık. Ä°hracat için daha profesyonel bir departman kurduk ve pazarımızı çeÅŸitlendirmek için yeni bir strateji belirledik. Åžu anda 70'in üzerinde ülkeye yıllık 40 milyon dolarlık ihracat yapabiliyoruz. 15 trilyon liralık da iç pazar ciromuz var. Çalışan sayımız ise 600 kiÅŸiyi aÅŸtı, büyük bira aile olduk.’’Â
button