Güncelleme Tarihi:
“Üniversite mezunu olmayınca yeteneklerinizin çok bir anlamı olmuyor” diyen Baran, 1957 yılında Malatya’da doğdu. Ailesi ilkokuldan sonra okumasına izin vermedi. Ortaokulu okumak için babasını zorla ikna ettiğini söyleyen Baran, eğitimine devam etmek için şartlarını zorladı. Şu an üniversite son sınıf öğrencisi ve mezun olduktan sonra yüksek lisans yapıp akademisyen olmak istiyor. Baran, eğitim yolculuğunu ve hayallerini şöyle anlattı:
HAYATI YAKALAMAK ÖNEMLİ
“İlkokulu bitirdikten sonra 1 sene eğitimime devam edemedim. Sonrasında babamı ortaokula devam edebilmem için ikna ettik. Fakat babam sınıfta kalmamam konusunda şart koymuştu. Malatya’da ortaokulu okuduktan sonra lise döneminde İstanbul’a taşındık. Malatya’da sınıf birincisiydim. İstanbul’a gelince tek dersten sınıfta kaldım. Ardından da eğitimime devam edemedim. Benim zamanımda dönemin şartları öyleydi. Ailemi suçlamıyorum. Ama artık zaman değişti. Hayat da değişti ve hayatı yakalamak önemli.
ÜNİVERSİTELİ OLMAK ÇOK GÜZEL
18 yaşındayken görücü usulü evlendim. 1 kızım 2 oğlum var. 7 yaşından beri terzilikle uğraşıyordum. Evlendikten sonra da terzilik yapmaya devam ettim. 40 yıl terzilik yaptım. Yaklaşık 24 yıldır da resim yapıyorum. Bu zamana da kadar 2 binin üstünde resim yaptım ve 54 kişisel resim sergisi açtım. Liseyi açıktan okuduktan sonra oradaki bilgilerimle hemen üniversite sınavına girdim. 2019 yılında üniversite sınavını kazandım. Şu an bir vakıf üniversitesinde yüzde 75 burslu olarak Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Tasarım bölümünde okuyorum, son sınıf öğrencisiyim. Üniversite okumak benim hep aklımda olan, istediğim ama hep de ertelediğim bir fikirdi. Resim alanında ilerlemek ve çağı yakalamak istediğim için grafik tasarım bölümünü özellikle tercih ettim. Kendi tasarımlarımı bilgisayar ortamında yapabilmek istiyordum.
GRAFİK TASARIM OKUMAK AVANTAJLI
Resim bölümünde de okuyabilirdim zaten yıllarca yaptığım ve yeteneğim olan bir alan. Ama çağımızda grafik tasarım okuyarak var olan yeteneğimle daha avantajlı konuma gelebileceğimi düşündüm. Bilgisayarda o tasarımı yapmak, renk düzenlemek, resim oturtmak, birleştirmek hız kazandırıyor. Normalde tuvalde 3 günde yapacağım bir şeyi bilgisayarda 1 günde yapabiliyorum. Ayrıca bilgisayarda görsel tasarlamak bence çok daha zahmetsiz.”
BU YIL ORTALAMAM DAHA DA YÜKSELECEK
Ayten Baran not ortalamasını yüksek tutmak için de uğraş veriyor. 4 üzerinden 3,39 ortalamaya sahip olan Baran, “Bu yıl bu ortalamanın daha da yükseleceğine inanıyorum. Genç öğrenci arkadaşlarımla aynı şartlarda eğitimimi sürdürüyorum ve diplomamı hakkımla elime almak istiyorum” diyor. Baran okulun kendisine neler kattığını ve hedeflerini de şöyle anlatıyor:
HAYATIMIN İKİNCİ BAHARI
Benim devamsızlığım yok gibi bir şey. 3 yılda sadece 2 saat devamsızlığım var. Okulda arkadaşlarımla da aram çok iyi. Bana ‘Ayten Abla’ diyorlar. Tabii ders kaçırmadığım ve notlarım da iyi olduğu için arada ‘Ayten Abla sende not var mı?’ dedikleri de oluyor. Birbirimize hep yardımcı oluyoruz. Onların yanındayken ben de kendimi onların yaşında hissediyorum. Okuduğum için de kendimi çok mutlu hissediyorum. Hayatımın ikinci baharını yaşıyorum.
STAJYER OLARAK ÇOK ŞEY ÖĞRENDİM
Ben geçtiğimiz yaz bir matbaada, bu yaz da bir kurumun basın yayın biriminde staj yaptım. Matbaada daha çok katalog, afiş gibi çalışmaların grafik tasarımı ve ardından baskıya gitme süreçleriyle ilgilendim. Kurumda yaptığım stajda da yine afiş, katalog, dergi tasarımlarının yanı sıra sosyal medya içerikleri için de dijital tasarımlar yaptım. Tasarımlarım baskıya gitmese de orada çalışanlardan çok şey öğrendim.
AKADEMİSYEN OLMAYI HEDEFLİYORUM
Grafik tasarım programlarına neredeyse her gün yeni güncellemeler geliyor. Bunları tasarımlarımda uygulamak, programla ilgili her gün yeni bir şey öğrenmek bana keyif veren bir süreç. Hem resimlerimde hem de tasarımlarımda at görseli çalışmayı çok seviyorum. Özgürlüğü simgelediği için atlarda kendimden bir parça buluyor olabilirim. Mezun olduktan sonra da yüksek lisans yapmak istiyorum. Akademisyen olarak bilgilerimi öğrencilerle paylaşmayı hedefliyorum. Akademisyen olmasam bile bir lisede grafik tasarım alanında öğretmen olarak çalışmayı isterim.”