Erdem SÜREK/ÇANAKKALE (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Eylül 08, 2002 02:07
Çanakkale'nin Ezine İlçesi'ne bağlı Gürpınar Beldesi'nde hatalı balıkçı barınağı yatırımı, trilyonları kuma gömdü. Türkiye'nin batı ucundaki en büyük ve tek limanı olan, askeri ve stratejik açıdan da büyük önem taşıyan Gürpınar Balıkçı Barınağı, girişi, hatalı olarak, hákim rüzgarların estiği yöne yapıldığı için deniz dibi kumla dolunca kullanılmaz hale geldi.
Barınak projesi Demiryolları Limanlar Havameydanları İnşaat Genel Müdürlüğü (DLH) tarafından hazırlanıp 15 Kasım 1994'te 40 milyar liraya ihale edildi. Timtaş İnşaat Şirketi barınağı yapmaya başladı. 1.5 yıl sonra işi Ankara'daki Hakem İnşaat'a devretti. Yapımına 1995'te başlanan barınak, 1 Kasım 1998'de tamamlanarak DLH'ye teslim edildi. Balıkçıların yanı sıra Çanakkale Boğazı'ndan Ege Denizi'ne geçen yüzlerce yat ve yelkenlinin yararlanabileceği barınak, işletilmek üzere süresiz ve bedelsiz olarak Gürpınar Belediyesi'ne devredildi. Bugünkü birim fiyatlarla 2 trilyon 770 milyar liraya ihale edilebilecek yatırım, yöre balıkçıları arasında sevinç yarattı. Ancak bu sevinç, kısa sürede yerini umutsuzluğa bıraktı. İki yıl içinde barınağın kuzey kısmında su altında kum tepeleri oluştu. Hiç durmadan esen hákim rüzgarlarla oluşan dalgalar barınağı kumla doldurdu. Deniz çekildi, 70 metre genişliğinde doğal bir dolgu alanı oluştu. Yanaşmak isteyen tekneler, kum tepelerine otururken, yaklaşık 3 trilyonluk barınak kullanılmaz hale geldi.
Gürpınar Belediye Başkanı Halit Özcan, barınak projesinin eksik hazırlandığını, kuzey ağzına, kum tutucu mendirek yapılmadığı için zeminin zamanla kumla dolduğunu söyledi. Özcan, tekne ve yatların yanaşamadığını belirterek ‘‘Kum tutucu mendirek için 40 milyar lira gerekiyor. belde belediyesi olanaklarıyla yaptırmamız mümkün değil’’ dedi. Özcan, barınağın askeri açıdan da önem taşıdığını vurguladı ve ‘‘Barınağa çıkarma gemilerinin kapak atabileceği biçimde rampa da yapılmıştı. Ancak buraya çıkarma gemisi değil, kayık bile yanaşamıyor’’ diye sözlerini sürdürdü.